برخی دستگاه‌های متولی گلستان که طبق قانون وظیفه حراست و حفاظت از منابع طبیعی را دارند از انجام مسئولیت شانه خالی می‌کنند و همین امر سبب شده تا ساخت و سازهای غیرمجاز مانند غده‌های سرطانی روز به روز گسترش یابد.

روایت رئیس کل دادگستری گلستان از کم‌کاری دستگاه‌های متولی برای صیانت از منابع طبیعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و قطع کردن درختان چندین ساله و جایگزینی آن با ستون‌های آهنین کمر طبیعت گلستان را شکسته است. هیچ جای خوش آب و هوایی از دستبُرد عده‌ای سودجو و منفعت طلب در امان نمانده، ویلاسازی‌ها هنوز در ارتفاعات و در دل مناطق جنگلی ادامه دارد. رئیس کل سابق دادگستری گلستان می‌گفت « زمین‌خواری مانند قاچاق موادمخدر پُرسود است». پرسود برای عده‌ای زمین‌خوار و جنگل‌خوار و زیان‌بار برای زیست مردم محلی.

با بالا گرفتن سروصدای زمین‌خواری در مناطق خوش آب و هوا و انتقادات به شکل‌گیری باستی هیلزها در نقاط مختلف کشور، « زیارت» و مناطق ییلاقی گلستان از جمله « جهان‌نما» بار دیگر در کانون توجه قرار گرفتند. مناطقی حفاظت شده که عمل نکردن دستگاه‌ها به وظایف‌شان و برخی قصورها و تقصیرهای احتمالی مدیران آنان را به روز سیاه نشانده است. در این مناطق ییلاقی دیگر نشانی از روستاها با آن زمین‌های کشاورزی و رونق تولید خبری نیست؛ سال‌هاست به جای اینکه اراضی این مناطق شخم و کشت شود بولدوزرها و لودرها به جانش افتاده‌اند. درختان را قطع و از ریشه در می‌آورند تا ساختمان‌های بی‌قواره جایشان را بگیرند.

مدتی قبل هیئتی برای بررسی وضعیت مناطق ییلاقی استان و دست‌اندازی‌ها و زمین‌خواری‌هایی که اتفاق افتاده به گلستان سفر کردند. گزارش ویژه را دفتر مقام معظم رهبری برای معاون اول رئیس جمهور فرستاده بود. اظهارات مسئولان از دولت تا قوه قضاییه بر عدم برخورد جدی مسئولان گلستانی با پدیده زمین‌خواری تأکید داشت. موضوعی که چندان مورد قبول رئیس کل دادگستری استان گلستان نیست.

هادی هاشمیان معتقد است « گلستان، یکی از استان‌هایی است که کمترین مشکلات را در زمینه  ساخت و سازهای غیرمجاز دارد» و می‌گوید: در این سال‌ها جلوی خیلی از سوء استفاده‌ها گرفته شده است. روستای زیارت اما وضعیت خاصی دارد. منابع طبیعی، امور اراضی، محیط زیست می‌ایستند تا ساختمانی 3، 4 طبقه ساخته شود. تازه پس از این اتفاق زمانی که زیر کولر نشستند پرونده تشکیل می‌دهند و برای دستگاه قضایی می‌فرستند.

این در حالی است که قانونگذار به دستگاه‌های متولی اجازه تخریب پی‌کنی‌ها و دیوارچینی‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز را بدون حکم قضایی داده است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان بسیاری از دستگاه‌های متولی در گلستان از این ظرفیت قانونی اطلاع نداشتند.

 

هاشمیان عدم ساماندهی ساخت و سازها را مهم‌ترین مسئله در روستای زیارت برشمرده و می‌گوید: راه و شهرسازی اعلام کرده ساخت و سازها در شیب بالای 15 درجه در روستای زیارت باید تخریب شود. شما در زیارت جایی با شیب کمتر از 15 درجه پیدا می‌کنید؟ یا راه و شهرسازی نمی‌داند شیب 15 درجه یعنی چه یا اینکه تا بحال روستای زیارت را ندیده است!

« مشخص نبودن وظیفه دستگاه‌ها برای حفاظت و حراست از این منطقه و برخورد با تخلفات مهم‌ترین موضوعی است که باید تعیین تکلیف شود. با اینکه زیارت جزو منطقه حفاظت شده جهان‌نماست اما محیط زیست می‎گوید چون جنگل نیست به ما ربطی ندارد. امور اراضی معتقد است چون اراضی سنگلاخی است پس به درد کشاورزی نمی‌خورد و وظیفه نظارت از آنان نیز ساقط می‌شود. منابع طبیعی هم می‌گوید این عرصه‌ها جزو مستثنیات است و مدیریت آن ربطی به ما ندارد». این‌ها را رئیس کل دادگستری استان می‌گوید و می‌افزاید: دستگاه قضایی می‌خواهد با تخلفات برخورد کند اما نمی‌داند وظیفه کدام دستگاه است، قرار شده استانداری این مسئله را تعیین تکلیف کند.

هاشمیان درباره مصوبه‌ها یا تقسیم کاری که در جلسه محرمانه هیئت ویژه بررسی وضعیت زمین‌خواری با مسئولان گلستانی برگزار شد، می‌گوید: هیچ کدام از مسائلی که بعد از آن جلسه به ویژه مصاحبه آقای پالیزدار منتشر شد، در جلسه طرح نشده بود. اتفاقا این ایراد به خود مسئولان از جمله آقای پالیزدار وارد است که امکاناتی را دست‌کم برای تخریب این ساخت و سازهای غیرمجاز در اختیار استان قرار نمی‌دهند.

او معتقد است، اینکه صرفا مسئولان استانی را مقصر بدانند، فرار رو به جلو است زیرا مسئولان استانی از طریق مدیران بالادستی خود انتخاب می‌شوند و باید بر کار آنان نظارت شود.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار