به اعتقاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و رییس خانه احزاب گلستان؛ فقدان شخصیت های محوری و با نفوذ گلستانی در مناصب حساس کشور یک چالش و از موانع مهم در رفع نیازها و کمبودهای استان برای توسعه پایدار است.

دیدگاه رییس خانه احزاب راجع مسائل مختلف گلستان

 گزارش گلستان ۲۴؛ محمد مهدی بهزادیان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان اظهار داشت: معدود افراد گلستانی حاضر در برخی پُست های کشوری تاکنون در حل مشکلات استان نقش آفرینی نکرده یا اثرگذار نبوده اند. 
وی بیان داشت: بررسی شرایط برخی استان های کشور نشان می دهد بهره مندی آنها از نیروهای بانفوذ همراه با حس تعلق فراوان به زادگاه خود موجب سرازیر شدن اعتبارات و امتیازات و در نتیجه جهش چشمگیر در روند توسعه آن مناطق بوده است. 
بهزادیان افزود: چهره های گلستانی دارای مسوولیت کشوری به دلایل گوناگون از جمله مطالبه نشدن خواسته ها از طرف مدیران استان یا تمایلات شخصی خودشان تاثیری در پیشرفت استان نداشته و فقط نظاره گر جریانات و اتفاقات بوده و هستند. 
وی اظهار کرد: نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم کمکی به حل این مشکل نکرده و با وجود نزدیکی برخی از آن ها به دولت حرکت مثبتی برای استفاده از نخبگان گلستانی در مسوولیت های مهم مشاهده نشده است. 
وی گفت: در ساختار سنتی و دیوانسالار کنونی ایران که نزدیکی به منابع قدرت ضامن پیشرفت محسوب می شود گلستان بدون این پتانسیل راه سختی برای حرکت در مسیر توسعه پایدار خواهد داشت. 
بهزادیان ادامه داد: جای خالی مدیران اهل گلستان در مناصب کشوری موجب شده کادر سازی و تربیت نیروهای توانمند برای در اختیار گرفتن مسوولیت های حساس در دستور کار احزاب استان قرار گیرد تا این ضعف مشهود با بهره مندی از توان جوانان منطقه برطرف شود. 
رییس خانه احزاب گلستان گفت: یکی از مزیت های احزاب فعال در استان بهره مندی از نفرات تحصیلکرده، متخصص و دارای ایده های قابل اجرا در بخش های گوناگون است که می تواند ضامن پیشرفت منطقه شود. 
بهزادیان بیان کرد: به جز فعالیت های سیاسی، احزاب گلستان به واسطه حضور نفرات نخبه رشته های گوناگون به فکر تدوین برنامه های قابل اجرا در مسیر توسعه استان افتاده اند و می کوشند با شناسایی دقیق ظرفیت های هر منطقه از آن برای رفع کمبودها استفاده کنند. 
رییس خانه احزاب گلستان اظهار داشت: یکی از دلایل قدرت بالای لابی گری و تاثیرگذاری ارتباطات به جای ضابطه و قانون در کشور فعال نبودن احزاب و نقش آفرینی اندک آنها در نظام مدیریتی کشور است. 
بهزادیان افزود: حرکت در مسیر توسعه به جز گذر از حلقه احزاب و تقویت آن در جامعه ممکن نیست و نمی توان با رویه کنونی امید چندانی به برطرف شدن ریشه ای مشکلات داشت. 
وی گفت: گلستان یکی از استان های دارای قابلیت بالا برای فعالیت گروههای سیاسی است که باید با جذب حداکثری جریانات مختلف فکری در خانه احزاب از ظرفیت آن ها برای توسعه استان استفاده کنیم. 
رییس خانه احزاب گلستان افزود: اکنون 18 حزب اصلاح طلب، 16 حزب اصولگرا و 5 حزب مستقل عضو خانه احزاب استان هستند اما همچنان برخی گروهها و تشکل های قدیمی با سابقه طولانی بدون مجوز در حال فعالیت هستند. 
بهزادیان ادامه داد: یکی از اشکالات وارده به فعالیت احزاب در گلستان نقش آفرینی کم آنها در بیان مشکلات، کمبودها و نارسایی های جامعه و انتقال آن به مسوولان برای چاره اندیشی است که می تواند به کاهش اعتماد عمومی و محدود شدن فعالیت احزاب در هنگامه انتخابات منجر شود. 
وی بر لزوم دخالت بیشتر احزاب گلستان در فرایند تصمیم سازی و نقش آفرینی تاکید کرد و گفت: تلاش برای گرد آوردن افراد با تخصص های گوناگون و استفاده از دانش آنها در تدوین برنامه های قابل اجرا می تواند گروه های سیاسی را به نمادی از خردورزی، عقلانیت، دوری گزینی از حاشیه و اهتمام به رشد و توسعه استان تبدیل کند. 
بهزادیان همچنین گفت: استان گلستان موضوعات مهم و بنیادی مانند طرح گردشگری جزیره آشوراده و کارخانه پتروشیمی دارد که مطالبه گری احزاب از مسوولان برای تعیین تکلیف اجرا و یا دلایل توقف آنها می تواند به بهبود جایگاه گروههای سیاسی در جامعه کمک کند. 
وی افزود: احزاب برای کمک به حل مشکلات گلستان علاوه بر صدور بیانیه و دیدگاه، راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر نگاه کارشناسی را هم به مسوولان ارایه کرده اند که برخی از آن ها توسط مدیران پذیرش و به مرحله اجرا رسیده است. 
بهزادیان اضافه کرد: یکی از طرح های ارایه شده احزاب گلستان که مورد توجه استاندار قرار گرفت راه اندازی مجمع توسعه استان با حضور گلستانی های دارای سابقه مسوولیت کشوری است تا از این ظرفیت برای کمک به توسعه منطقه استفاده شود. 
وی در ادامه به دیدگاه سیاسیون گلستان در مورد عملکرد مدیران از جمله استاندار اشاره کرد و گفت: استاندار و مجموعه مسوولان استان در تلاش برای کمک به حل مشکلات هستند اما می توانند با جدیت و شتاب بیشتری و بهره گرفتن از همه ظرفیت ها نواقص را برطرف کنند. 
بهزادیان ادامه داد: باور داریم که استاندار و مدیران گلستان توان حل همه مسایل را ندارند اما می توانند با تکمیل و رفع نواقص چند طرح بزرگ مانند منطقه آزاد تجاری اینچه برون، معضل کارخانه پتروشیمی و راه آهن گرگان - مشهد خدمتی ماندگار از دوران مسوولیت خود بر جای گذارند. 
وی رویکرد استانداری گلستان بویژه حوزه سیاسی را در بهره گیری از توانمندی فکری سیاسیون و تعامل با خانه احزاب استان در مجموع مثبت ارزیابی کرد اما گفت باتوجه به تنوع و تکثر دیدگاههای سیاسی در استان اعم از موافق و مخالف دولت؛ انتظارات بیشتر است. 
این فعال سیاسی بیان کرد: سفر اخیر رییس جمهوری به گلستان با توجه به زمان باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم فرصت مناسبی برای پیگیری وعده ها و به ثمر رساندن طرحها است که امیدواریم مدیران با برنامه ریزی دقیق انتظارات مردم را برآورده و برای تحقق قولهای هیات دولت تلاش کنند. 
بهزادیان با تاکید بر پرهیز از اختلاف و درگیریهای بی ثمر سیاسی گفت: یکی دیگر از روش هایی که می تواند به نقش آفرینی بیشتر احزاب گلستان در روند توسعه استان کمک کند یافتن نقاط مشترک، همگرایی و پرهیز از جدال بی فایده سیاسی است. 
وی اظهار داشت: برخی جدل ها بدون هیچ پشتوانه سیاسی و عقیدتی در میان احزاب شکل گرفته و آن ها را از اجرای رسالت واقعی باز می دارد که تلاش می کنیم در خانه احزاب گلستان این اشکالات را برطرف کرده و با شناسایی نقاط مشترک فعالان سیاسی را به سمت فعالیت در مسیر پیشرفت همه جانبه گلستان هدایت کنیم. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار