عزاداران حسینی استان گلستان شامگاه امشب سه شنبه با برپایی آیین شام غریبان که یادآور تلاش برای پیدا کردن پیکرهای شهدای کربلا و همدردی با حضرت زینب (س) است؛ بر غربت و اسارت خاندان اهل‌بیت (ع) گریستند.

برگزاری آیین شام غریبان شهدای کربلا در گلستان

گزارش گلستان ۲۴؛ مردم گرگان ، آیین شام غریبان را با دلی پر از غم و اندوه برگزار کردند و با حضور در خیابان‌های اطراف امامزادگان این شهر به ویژه امام زاده عبداله به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.

سوگواران با برپایی دسته‌های عزاداری یاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان را گرامی داشته و با روشن کردن شمع، به یاد مصیبت‌های حضرت زینب کبری(س) خواهر گرامی امام حسین(ع) به سر و سینه زدند .

همچنین برخی از دسته‌های عزاداری برای عرض تسلیت به سمت بقاع متبرکه گلستان حرکت کرده و با نوحه‌‎خوانی و مرثیه‌سرایی به عزاداری پرداختند.

تعدادی از ایستگاه‌های صلواتی نیز در این شب، از عزاداران حسینی در خیابان‌های گرگان  پذیرایی می‌کردند و در برخی از مناطق مراسم زیارت عاشورا برپا شد.

نظیر این مراسم در دیگر شهرها و مناطق روستایی استان گلستان برگزار شد.

«شام غریبان»، در ادبیات و مرثیه‌های پارسی‌زبان‌ به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواری این شب گفته می‌شود؛ نوحه‌های این مراسم یادآور غربت و اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند.

 بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌ کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار