حضور فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی در مناطق سیلزده گلستان، برگزاری آیین‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در مناطق مختلف استان و گذشت اولیای دم از قصاص یک قاتل به احترام ماه محرم از جمله رویدادهای هفته گذشته گلستان بود.

رویدادهای خبری گلستان در هفته‌ای که گذشت

گزارش گلستان ۲۴؛ سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای سرکشی و بازدید از روند بازسازی مناطق سیلزده روز پنجشنبه به گلستان سفر کرد .

فرمانده‌ کل سپاه پاسداران با حضور در شهرستان سیلزده گمیشان از فعالیت عمرانی سپاه در بخش بازسازی واحد های آسیب دیده از سیل و توسعه کانال زهکشی اراضی کشاورزی این شهرستان دیدن کرد.

 سردار سلامی همچنین با حضور در محلات شرقی شهر بیست هزار نفری  گمیش تپه که بیشترین آسیب را از سیل متحمل شده بود به صورت صمیمانه و چهره به چهره با مردم و آسیب دیدگان از سیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین با حضور سردار سلامی و مسوولان گلستان، دو هزار و ۸۶۰ واحد مسکونی نوساز و تعمیر شده در مناطق سیل‌زده کشور به صورت متمرکز در روستای تازه‌آباد شهرستان آق قلا به بهره‌برداری رسید.

فرمانده سپاه پاسداران در این سرکشی ها بر اتمام تعمیر و احداث منازل و مدارس آسیب دیده تا پیش از شروع فصل سرما و آغاز سال تحصیلی تاکید کرد.

وی در آخرین برنامه سفر یک روزه خود به استان گلستان از سد نرماب چهل چای در مینودشت دیدن کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این بازدید از پیشرفت ۷۸ درصدی این سد خبر داد و گفت: درصورت تامین اعتبار مورد نیاز، عملیات احداث مخزن این سد که ۱۲۵ میلیون متر مکعب یعنی به اندازه سه سد

گلستان، بوستان و وشمگیر" گلستان ظرفیت دارد، تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

سرلشکر سلامی افزود: هم اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران ۵۰ درصد از سدها و مخازن مورد نیاز ذخیره ۵۰ میلیارد متر مکعب آب کشور را احداث کرده و بقیه را نیز در دستور کار دارد.

**

همزمان با نهم و دهم محرم الحرام و تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم مومن و عزادار گلستان به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا به سوگ نشستند.

مردم اهل سنت استان نیز در شهر و روستاهای مختلف مراسم صدقه عاشرآی برپا کرده و به یاد شهدای مظلوم دشت نینوا علاوه سوگواری کردند.

**

در اولین رو هفته گذشته و در تیراندازی مستقیم شکارچیان غیرمجاز به محیط‌بانان پارک ملی گلستان، اسب سازمانی محیط زیست تلف شد اما خوشبختانه نگهبانان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده ایران در سلامت کامل هستند.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست گلستان گفت: محیط‌بانان با مشاهده دو شکارچی که با ورود غیرقانونی به پارک ملی گلستان قصد شکار غیرمجاز داشتند، دستور ایست و توقف صادر کردند که شکارچیان با اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت محیط‌بانان، موجب کشته شدن یکی از اسب های سازمانی محیط بانان شدند. 

ناصر جعفری بیان کرد: محیط‌بانان با وجود خطر تیراندازی مستقیم مجدد از طرف شکارچیان غیرمجاز، به تعقیب آنان پرداخته و پس از ۵ ساعت تلاش، موفق به دستگیری آنان شدند.

**

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که ۱۵ واحد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی این استان که از سیل ابتدای امسال خسارت دیدند، همچنان منتظر دریافت تسهیلات برای جبران خسارت و رونق تولیدات خود هستند.

عیدمحمد فاروقی گفت میزان خسارت وارده به ۱۵ واحد تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی محصولات زراعی و باغی گلستان را نزدیک به ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: گزارش برآورد خسارت وارده به دستگاه های مرتبط نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان ارسال شده تا نسبت به تامین اعتبار و حمایت از آسیب دیدگان اقدام شود.

**

رییس شورای حل اختلاف گلستان گفت: مادر داغدار یک نوجوان که سال ۹۲ در یک نزاع دسته جمعی به قتل رسیده بود، در آستانه اجرای حکم قصاص و به حرمت ماه محرم از قاتل خون فرزندش گذشت.

احمد جعفری گفت: حکم قصاص این جوان پیش از اجرا به شعبه دوم ویژه صلحی شورای حل اختلاف بخش کمالان شهرستان علی آباد فرستاده شد و پس از ۷ ماه جلسه و دیدار با خانواده مقتول، مادر داغدار به حرمت ایام محرم از حق قانونی و شرعی خود گذشت و این جوان را بخشید.

**

مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال ( نئوپان گنبدکاووس ) اعلام کرد که این شرکت از ابتدای امسال تا پایان مرداد مقدار ۵۷۰۰ مترمکعب ورق فشرده نئوپان خام و ام دی اف ملامینه به ارزش ۸۵۰ هزار دلار به کشورهای منطقه صادر کرده است.

**

آیین بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان حادثه منا در سال ۹۴ با حضور جمعی از جانباختگان این حادثه با امام جمعه گنبدکاووس در شرق استان گلستان برگزار شد.

**

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که ذخیره آب پشت سدهای گلستان ۷۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۶ درصد ظرفیت است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۲۷ میلیون مترمکعب معادل ۱۰ درصد از سدهای استان، پرآب بود.

علی نظری به وضعیت کنونی حجم آبگیری برخی سدهای استان اشاره کرد و افزود: اکنون ظرفیت ذخیره آب در سد کوثر گرگان ۱۴ درصد،  سد بوستان کلاله ۳۶ درصد، سد گلستان در گنبدکاووس ۱۵ درصد و سد کبودوال علی آباد ۲۸ درصد است.

وی با اشاره به وضعیت بارش های استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ شهریور امسال گفت: در این مدت بارش ۷۲۲ میلی‌متر باران در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد افز ایش یافت.

ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار