گلستان با زمین‌های کشاورزی حاصلخیز فراوان و تولید انواع محصولات باغی و زراعی، نقش زیادی در تامین امنیت غذایی کشور دارد اما نبود برنامه منسجم برای بهره‌وری بهتر از این تولیدات و اتکا به خام فروشی، عایدی اندکی را نصیب کشاورزان و تولید کنندگان این استان کرده و سود فراوان حاصل از داد و ستد آن را نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌کند.

کشاورزی گلستان معطل راه‌اندازی صنایع تبدیلی

گزارش گلستان ۲۴؛ کم توجهی به ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی برای بهره وری بیشتر و بهتر از تولیدات و خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی، یکی از دلایل درآمد سرانه پایین شهروندان گلستان است که به گفته استاندار رونق این گونه صنایع، درآمد کشاورزان را بیشتر و انگیزه آنان را برای تولید محصولات با کیفیت‌تر افزایش خواهد داد.

مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان توجه و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را یکی از راهکارهای زود بازده بودن رونق اقتصادی استان دانست و خواستار حمایت بیشتر از این بخش شد.

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن صنایع تبدیلی در استان، فرآوری محصولات و جلوگیری از خام فروشی آن را راهی مهم برای کسب ارزش افزوده بیشتر و رونق کشاورزی گلستان دانست.

هادی حق شناس با یادآوری رتبه بالای گلستان در تولید اغلب محصولات کشاورزی و دامی، بر توقف خام فروشی این تولیدات تاکید کرد و گفت: با تمام توان از هر طرحی که باعث فرآوری کالا و ارزش افزوده برای مردم شود، حمایت می کنیم.

وی افزود: ایجاد صنایع مرتبط و تکمیل زنجیره تولید برای فرآوری محصولات، اشتغال پایدار و افزایش درآمد سرانه مردم گلستان را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی باید در نزدیکترین نقطه به مزارع گلستان انجام شود، اضافه کرد: کمک به تولیدکنندگان و پرداخت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی و تامین سرمایه در گردش باید از جمله سیاست های تشویقی برای رونق تولید استان بویژه در بخش صنایع تبدیلی باشد. 

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از صنایع غذایی و تبدیلی در بخش کشاورزی از نیازهای ضروری گلستان است که می تواند ضمن جلوگیری از خام فروشی تولیدات، به ایجاد فرصت شغلی جدید برای جوانان و تولید ثروت برای ساکنان این استان منجر شود.

عید محمد فاروقی اظهار داشت: جهادکشاورزی گلستان برای رونق صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی در منطقه، برنامه بسیار خوبی تدارک دیده ولی نیازمند حمایت لازم برای تزریق تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد، نوسازی، بازسازی و خرید ماده خام برای فرآوری است.

وی گفت: توقف خام فروشی تولیدات کشاورزی گلستان نیازمند سرمایه گذاری در حوزه فرآوری و بسته بندی است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می تواند نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران و ایجاد زیر ساخت های لازم این بخش ایفا کند.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری در بخش فرآوری و بسته بندی تولید کشاورزی گلستان دارای اولویت بندی است، افزود: فرآوری تخم مرغ، پشم و پوست دام، گیاهان دارویی، شیر شتر، سیب زمینی، بسته بندی و سبزیجات و حبوبات یخ زده، فرآوری و بسته بندی محصولات باغی از جمله آب میوه، بسته بندی و قطعه بندی ماهی، گوشت، میگو و گوشت سفید، بسته بندی عسل، ایجاد کارخانه قند و شکر و کارخانه پنبه، از جمله طرح های اولویت دار برای معرفی به سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی و تبدیلی است.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان: تاکنون برای راه اندازی ۸۲۳ واحد صنایع تبدیلی جواز تاسیس صادر شده که در مرحله آغاز طرح یا بهره برداری قرار دارند.

به گفته وی ظرفیت اسمی این تعداد واحد، فرآوری و بسته بندی حدود پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی است.

فاروقی اضافه کرد: ۳۱۹ واحد صنایع غذایی و تبدیلی هم دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن هستند که فعالیت این واحدها بسته به میزان منابع مالی متغیر است.

وی گفت: پارسال در گلستان برای ۴۱ واحد با سرمایه گذاری دو هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال و ظرفیت اسمی فرآوری ۵۸۵ هزار تن محصول کشاورزی و ایجاد ۶۰۰ فرصت شغلی، پروانه بهره برداری صادر شد.

وی افزود: امسال هم طبق برنامه ششم توسعه استان، جذب و بهره وری ماده خام محصولات کشاورزی به میزان ۶۹ هزار و ۳۰۰ تن با ایجاد ۲۰۸ فرصت شغلی و بازسازی و نوسازی هفت واحد صنایع تبدیلی در نظر گرفته شده است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

طبق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان در سال زراعی گذشته در تولید ۱۵ محصول کشاورزی رتبه های اول تا چهارم کشور را کسب کرد.

براساس این گزارش، گلستان در تولید سویا با ۶۰.۳ درصد، خاویار با ۵۶ درصد و دانه روغنی کلزا با ۳۴ درصد از تولید کشور، دارنده رتبه اول است.

همچنین در تولید گندم و گوشت مرغ هر کدام با ۱۰ درصد، جو با ۷.۱ درصد و آفتابگردان با ۲۳ درصد از تولید کشور در رتبه دوم، تولید پنبه با ۱۲.۶ درصد، توتون با ۱۴.۳ درصد، پیله تر ابریشم با ۱۷ درصد از تولید کشور در رتبه سوم، تولید برنج با ۱۰ درصد، هلو با ۷.۵ درصد، آلو قطره طلا با ۵.۸ درصد و خرمالو با ۱۰ درصد از تولید کشور در رتبه چهارم و در تولید زیتون با ۴.۹ درصد از کل تولید کشور در رتبه ششم قرار دارد.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در سال زراعی قبل تولیدات کشاورزی استان در حوزه های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به چهار میلیون و ۹۸۳ هزار تن رسید که این میزان تولید حاصل فعالیت ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار در بخش های کشاورزی معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص استان است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار