گلستان سرزمین ظرفیت‌های ناشناخته کشاورزی است که هر گوشه‌اش می‌تواند به قطب تولید محصولی ارزشمند تبدیل شود؛ مانند زعفران که روستای دور افتاده «وامنان آزادشهر» را متحول کرده اما آن چه به سرعت بیشتر حرکت چرخ این صنعت کمک می‌کند، استفاده از ابزارهای جدید مانند صنایع تبدیلی برای بهره‌وری بیشتر است.

زعفران گلستان برای رونق بیشتر به صنایع تبدیلی نیاز دارد

گزارش گلستان ۲۴؛ ۲۰ سال قبل، یکی از اهالی وامنان آزادشهر برای آزمایش کیفیت خاک این روستا، چند پیاز زعفران را در مزرعه اش کاشت و با توجه به بازدهی مطلوب، کیفیت بازارپسند و قیمت مناسب آن، دیگر اهالی این روستا هم آرام آرام به کشت زعفران روی آورده و با دست کشیدن از کشاورزی سنتی، تولید این محصول را به صورت جدی مورد توجه قرار دادند.

گشت گیاه رعفران از تیرماه آغاز شده  و این روزها در آستانه فرا رسیدن فصل پاییز به پایان می رسد.

به دنبال موفقیت اهالی روستای وامنان در کشت زعفران و درآمدزایی آن، استقبال از کشت این گیاه دارویی برای برخی ساکنان مناطق مستعد در شهرهای گالیکش، گرگان، بندرگز و مراوتپه دوچندان شده به طوری که هر ساله در فصل تابستان خرید و فروش پیاز زعفران برای کشت در مزرعه، به تجاری سودآور برای وامنانی ها تبدیل شده است.

کشاورزان روستای وامنان که پیشرو در کشت زعفران استان گلستان به شمار می روند، پیاز مزارع زعفران خود را پس از شخم و شیار از زمین خارج کرده و مازاد آن را با قیمت هر کیلوگرم ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار ریال می فروشند.

یکی از زعفران کاران آزادشهر در این پیوند به ایرنا گفت: برداشت پیاز زعفران از مزرعه بارده ۴ تا ۵ ساله از تیرماه تا اوایل شهریور انجام می شود و این منطقه در ایام شاهد حضور خریداران پیاز برای ترویج کشت در مناطق دیگر است.

سلیمان شاملو افزود: از هر هزار مترمربع زمین زیر کشت زعفران ۵ ساله، بین ۳ تا ۴ تن پیاز زعفران برداشت می شود.

این زعفران کار همچنین در آوردن گل زعفران، خشک کردن زعفران و بسته بندی این محصول برای عرضه در بازار را فرایندی سخت و نیازمند نیروی کار حرفه ای دانست و گفت: وامنان کارگر زیادی برای فعالیت در مزارع زغفران ندارد و به همین دلیل از توان کارگران روستاهای اطراف استفاده می شود.

وی همچنین وجود دستگاه خشک گل زعفران در این منطقه را ضروری دانست و افزود: استفاده از این دستگاه، موجب بالا رفتن سرعت خشک کردن محصول بدون کاستن از کیفیت آن می شود.

وی دسترسی نداشتن به امکانات بسته بندی زعفران را دیگر مشکل زعفران کاران منطقه برشمرد و افزود: به مستقر نبودن این صنعت، کشاورزان محصول تولیدی خود را به صورت فله ای و با قیمت کمتر به خریدارانی از خراسان رضوی می فروشند.

کارشناس زعفران معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال در یک هزار و ۸۷۰ کیلوگرم سَرگل زعفران از ۲۸۷.۷ هکتار باغ زعفران بارور در گلستان تولید شد.

معصومه ژیان افزود: با وجود افزایش دما در زمان برداشت گل زعفران سال قبل، به طور میانگین از هر هکتار ۶.۵ کیلو سرگل زعفران برداشت شد.

به گزارش ایرنا برداشت گُل زعفران در استان گلستان به ویژه در روستاهای وامنان، سیب چال، نراب و کاشیدار در صورت مساعد بودن شرایط جوی از میانه مهر تا اواخر آبان صورت می گیرد.

به گفته ژیان کارشناس زعفران معاونت باغبانی جهادکشاورزی گلستان، برداشت محصول از هر هکتار در این استان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر روز اشتغالزایی دارد.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: برای حمایت از زعفران کاران و سرمایه گذاران در حوزه بسته بندی و فرآوری زعفران و ارایه تسهیلات بانکی در استان گلستان مشکلی وجود ندارد.

عید محمد فاروقی اظهار داشت: اکنون در استان دو واحد بهره برداری و بسته بندی زعفران با ظرفیت ۲۳۰ کیلوگرم محصول فعال است.

به گفته فاروقی، سال قبل افزون بر هشت میلیارد ریال وام بانکی از محل اعتبارات اشتغال روستایی برای خرید تجهیزات و فرآوری در حمایت از صنعت زعفران تخصیص یافت که با معرفی شرکت تعاونی زعفران کاران وامنان آزادشهر در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار