با آغاز سال تحصیلی جدید وهم از سیل در دل کودکان سیل‌زده همچنان ادامه خواهد داشت، معلم به این دانش‎آموزان چگونه بیاموزد که «بابا آب داد» در حالی که خود شاهد بودند که بابا برای بستن راه آب کیسه بر دوش می‎ کشید.

«آب» و «نان» کلاس اولی ‎ها با سیل از بین رفت

گزارش گلستان ۲۴؛ مهر آغاز رستاخیز طبیعت را شروع سال تحصیلی در نظر گرفتند تا با خود این پیغام را همراه داشته باشد که از روزهای خاکستری طبیعت سیمرغ فرح و دانش متولد می‎شود.

 

بسیاری از کودکان در مهر 98 به مدرسه می‎روند و بسیاری از آنها سال اولی هستند، در این میان کودکانی هستند که علاوه بر سال تحصیلی جدید سیل و سیلاب را برای نخستین بار تجربه کردند.

 

وهم از سیل در دل این کودکان با آغاز سال تحصیلی همچنان ادامه خواهد داشت، معلم به این کودکان چگونه بیاموزد که «بابا آب داد» در حالی که خود شاهد بودند که بابا برای بستن راه آب کیسه بر دوش می ‎کشید، با وجود بابا این کودکان نگرانی از آب ندارند اما دستان خالی پدر که محصول، دام و شغلش را آب با خود برده برای این کودکان دل نگرانی ‎هایی برای تهیه لوازم التحریر، لباس و پوشاک مناسب و ... ایجاد کرده است.

 

حال این کودکان که آب زندگیشان را برده نگران هستند که چگونه «بابا نان می‎ دهد» در حالی که دستانش از قوت لایموت خالی مانده است.

 

«آب» و «نان» را بابا برای این کودکان امسال چگونه آماده کند در حالی که وعده‎ها پشت سد حرف ‎های مسئولان برای رسیدگی‎ به مردم سیل ‎زده گلستان باقی مانده است.

 

مادری با دل‎ های ترک خورده از سیل و سیلی مشکلات زندگی و آرزوی کودکان خود هر شب به خواب  می‎ رود تا شاید این کابوس و روزهای سخت مردم آسیب دیده از سیل گلستان با صبحی تازه به پایان برسد.

 

اما مردانی هستند که در نیمه ‎های شب از فکر کمک به مردم سیل‎ زده شب را به خود حرام کردند و با مهربانی‎ های خود در تلاش هستند هر چند کوچک گامی برای صبح تازه مردمان گرفتار از سیل را رقم بزنند.

 

خیرانی که بدون آنکه نام و آوازه‎ شان را کسی بشنود خیرخواهانه نسبت به تامین مایحتاج مردم سیل ‎زده اقدام می ‎کنند و حتی حاضر به مصاحبه با ما نیز نمی‎ شوند، برخی مسئولان نیز با روحیه جهادی در تلاش هستند که مشکلات به وجود آمده از سیل که به دلیل اهمال ‎کاری برخی دیگر از مسئولان شکل گرفته را به حداقل برسانند.

 

یکی از خیرینی که در آستانه سال جدید به کمک دانش‎ آموزان سیل زده گلستانی شتافته مجموعه گلرنگ است که لوازم التحریر دانش آموزان مناطق سیل زده تحت پوشش کمیته امداد را به ارزش 770 میلیون تومان تامین کرده است.

 

«اسکندر اسکندری» در این خصوص در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت گلرنگ با جشن عاطفه ها و در آستانه بازگشایی مدارس 7 هزار و 700 بسته لوازم التحریر را برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد در مناطق سیل زده متقبل شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان ادامه داد: ارزش هر بسته لوازم التحریر یکصد هزار تومان برآورد می‎ شود و 4 هزار بسته لوازم‌ التحریر برای دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و سه هزار و 700 بسته لوازم‌ التحریر به دانش آموزان مقطع متوسطه اهدا شده است.

 

«حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد» نیز از تهیه و توزیع 466 نوشت افزار ایرانی اسلامی بین مناطق سیل زده و محروم گلستان خبر داد و گفت: این اقلام  100 درصد ایرانی است و از طریق سازمان چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه تدارک دیده شده که کاملا ایرانی و اسلامی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان ادامه داد:  در آستانه سال تحصیلی جدید درخواست داریم که  مردم خیر و نوع دوست گلستانی و واقفان در این امر همکاری داشته باشند.

 

حجت‎الاسلام سلیمانی‎فرد افزود: این لوازم التحریر در استان در قالب «مهر تحصیلی» با همت واقفان تهیه شده است که 117 بسته کیف و نوشت افزار برای دانش آموزان مقطع متوسط و 349 مربوطه به مقطع ابتدایی بوده است.

 

«عباس خانعلی» نیز از رایگان بودن 10 درصد سنجش پیش دبستانی برای دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان خبر داد و گفت:  با توجه به وقوع سیل در استان امسال سنجش برای 37 درصد از نوآموزان ابتدایی رایگان بوده است.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان خاطرنشان کرد: این 37 درصد شامل دانش ‎آموزان مناطق سیل ‎زده، عشایر و خانواده ‎های تحت پوشش نهادهای حمایتی می شود.

 

همچنین به همت سازمان بین المللی کاریتاس و با نظارت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان تعدادی کیف، کوله پشتی و لوازم التحریر در مناطق سیل زده آق قلا و گنبدکاووس توزیع شد،  بیش از 300 عدد کیف، کوله و لوازم التحریر در منطقه افغان آباد گنبدکاووس و ۱۰۰ عدد کیف و کوله هم در روستای تازه آباد آق قلا توزیع شده است.

 

همچنین آموزش و پرورش نیز ۱۶ هزار و ۱۳۵ جلد کتاب درسی دوره متوسطه اول و دوم با ارزش ۴۵۸ میلیون و ۶۹۵ هزار ریال ویژه دانش آموزان مناطق سیل زده به استان گلستان را پیش از این بین دانش آموزان توزیع کرده است.

 

در سیل و رانش اخیر در استان گلستان 324 مدرسه خسارت دیده است که 24 مدرسه نیاز به بازسازی مجدد در مناطق سیل زده دارد و با همت گروه‎های جهادی و اقشار مردمی بسیاری از این مدارس پیش از سال تحصیلی جدید مرمت شده است.

 

گرچه این اقدامات باعث دلگرمی های بین خانواده‎های مناطق سیل زده شده ولی قطعا این میزان کمک با میزان خسارت و نیاز مناطق سیل زده گلستان همخوانی ندارد و نیاز است که خیران برای اینکه دانش آموزان سال تحصیلی خوبی داشته باشند پای کار بیایند.

 

از سویی بر اساس گزارش‎های مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی عنوان شده که در مناطق سیل زده برخی از دانش آموزان در سالجاری حاضر نیستند در سر کلاس‎های درس حضور پیدا کنند و نیاز است که نهادهای حمایتی از این خانواده‎ ها به منظور ایجاد شرایط تحصیلی فرزندان حمایت کنند.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار