ماه مهر و احوالات پائیزی اش تداعی تحصیل و درس است و با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید بازار خرید لوازم تحریر داغ تر از قبل می‌شود و خانواده‌ها شروع به خرید لوازم تحصیل فرزندان شان می‌کنند.

مهر گلستان برای دانش آموزان با نامهربانی آغاز می‌شود
به گزارش گلستان۲۴؛آخرین روزهای ماه شهریور و رسیدن به فصل بازگشایی مدارس همه در تکاپوی آمادگی برای سال نو تحصیلی هستند اما وضعیت نامناسب اقتصادی و شغلی خانواده‌ها در این روزها کام بچه‌ها را هم تلخ کرده است.

خیابان‌های شهر گرگان هم محل تکاپوی خانواده‌هایی شده که برای سال تحصیلی جدید آماده می‌شوند،درحالی که نارضایتی مردم در کنار زرق و برق لوازم تحریر به چشم می‌آید.
 
 


۳ برابرشدن قیمت‌ها در یک سال

یک فروشنده لوازم التحریر می‌گوید: در بسته حمایتی دولت، کاغذ از لیست لوازم التحریر بیرون رفت و قیمت دفاتر هم بالا رفت تنها یک هفته قبل بسته‌هایی فرستادند با عنوان بسته حمایتی که همان دفاتر قیمت مناسب بود نه دفاتر تعاونی، اما به اسم دفاتر تعاونی عرضه می‌شود دفتر‌ی که مسئولان قیمت آن را ۱۲۰۰ تومان اعلام کرده اند اصلا ندیدم که بخواهم تهیه کنیم اگر مغازه دار‌ها از طرف اتحادیه حمایت شوند دفاتر تعاونی تهیه و به مردم عرضه می‌کنند.
 
 

پسرنوجوانی که برای تهیه لوازم تحصیلش به بازار آمده می‌گوید: فقط توانستم کتاب هایم را تهیه کنم و هنوز نتوانستم لوازم التحریرم بخرم.
 
یکی از شهروندان که برای تهیه لوازم تحریر فرزندانش به بازار آمده می‌گوید: قیمت‌هایی که مسئولین اعلام می‌کند با قیمت‌هایی که مغازه داران می‌گویند بسیار متفاوت است ، دفتری که قیمتش را ۱۷۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان اعلام کرده بودند اینجا ۳۵۰۰ تومان تا ۴۵۰۰ تومان فروخته می شود ، پارسال قیمت‌ها خیلی بهتربود با ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان لوازم تحریر مورد نیاز را توانستیم تهیه کنیم، اما امسال فقط ۱۲۳ هزار تومان هزینه لوازم التحریر فرزندم شد که از مسئولین می‌خواهم برای قشر ضعیف و کارگر فکری کنند.
 
 


کیفت پایین محصولات

خانم جوانی که روی ویلچر نشسته است و محصولات یکی از دست فروش‌ها را وارسی می‌کند می‌گوید: قیمت‌های امسال از پارسال بیشتر شده است پارسال هزینه کل لوازم التحریری که برای دخترم خریدم ۱۱۰ هزار تومان شد اما امسال تنها خرید چند قلم حدود ۲۰۰ هزارتومان شد. جنس‌های ارزان تری هم که هست به علت کیفیت پائین نمی‌توان خرید.
 
 

خانم جوانی که قیمت مغازه‌ها را می‌پرسد می‌گوید: قیمت‌ها متفاوت است ، دفتر ۸۰ برگ در مغازه ۱۵ هزار تومان و دفتر ۱۰۰ برگ دست فروش ۱۱ هزار تومان است به کیفیت توجهی ندارم دنبال قیمت مناسب هستم.
 
خانم جوان از فروشگاه نوشت افزار بیرون آمده است می‌گوید هم قیمت‌ها بالا ست هم کیفیت ضعیف و دفاتر دولتی هم که نیست ،پدر و دختری هم به جمع ما اضافه می‌شوند و اذعان می‌کنند که هرچه فروشگا‌ها را گشته اند لوازم التحریر با قیمت دولتی نیافته اند ، از اتحادیه لوازم التحریر علت نبودن دفاتر دولتی را پرسیدیم.
 
 
 

پاسخ اتحادیه لوازم التحریر

غفاری رئیس صنف لوازم التحریر گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: پیرو جلسه‌ای که با سازمان صنعت و معدن و تجارت گلستان داشتیم اعلام شد که مبلغ ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بابت جذب دفاتر تعاونی اختصاص داده اند، اما فروشگاه‌های نوشت افزار ما از خردادماه اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز و انبار کردن آن‌ها کرده بودند و به علت اعلام دیرهنگام سازمان ، اتحادیه لوازم التحریر زمان کافی برای تهیه این مبلغ و انبار نداشت.
 
 

رئیس صنف لوازم التحریر گلستان ادامه داد: اگر یک حمایت کننده مالی پیدا میشد، می توانستیم این کار را بکنیم اما به علت نداشتن حمایت کننده مالی صنف نتوانست این کار را بکند  و تا تاریخ ۲۶ شهریور در فروشگاه‌های نوشت افزار هیچ گونه دفاتر تنظیم بازار عرضه نشد.

رئیس صنف لوازم التحریر استان درباره چگونگی نظارت این اتحادیه گفت:گشت مشترکی با همکاری اداره بازرگانی، بازرس اتحادیه و سازمان تعزیرات در نظر گرفته ایم که بر قیمت‌های اعلامی فروشگاه‌ها و عرضه محصولات نظارت می‌کنند.
 

عرضه دفتر تنظیم بازار در نمایشگاه‌های استان/ نوش دارویی پس از مرگ سهراب

حسن زاده معاون سازمان صنعت و معدن وتجارت استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: از روز چهارشنبه ۲۷ شهریور دفتر‌های دانش آموزی با قیمت تنظیم بازار به استان اختصاص داده شده است کل سهمیه استان ۲۰۰ هزار جلد  است که ۱۰۰ هزار جلد آن وارد استان شده است و با توجه به بازگشایی مدارس و ملزومات تحصیل، چون لوازم التحریر سهمیه شهر گرگان در نمایشگاهی جنب تالارفخرالدین اسعدگرگانی عرضه می‌شود.
 
 

معاون سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گلستان افزود:تاریخ شروع کار نمایشگاه در گرگان از ۲۷ شهریور است و به مدت ۴ روز ادامه دارد ، ساعت کار نمایشگاه هم از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۱۰ شب است.

حسن زاده ادامه داد: سهمیه سایر شهرستان‌ها هم متناسب با جمعیت دانش آموزی آن مشخص شده و با برنامه ریزی اداره صنعت، معدن، تجارت آن شهرستان در مکان‌های منتخب عرضه می‌شود.

برپایی نمایشگاه نوشت افزار آن هم در زمانی که ۳ روز تا شروع سال تحصیلی جدید مانده است و همه خانواده‌های لوازم مورد نیازشان را تهیه کرده اند جای تعجب دارد و افراد را به یاد ضرب المثل (نوش دارو بعد از مرگ سهراب) می‌اندازد.
 
شروع این سال تحصیلی در استان با فراز و نشیب‌هایی مانند افزایش ۳ برابری قیمت لوازم التحریر و برنامه ریزی نامناسب و دیرهنگام همراه بود امیدواریم اتفاقات آینده کام دانش آموزان را شیرین کند و از تلخی این حوادث بکاهد.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار