چراغ مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی روشن شد، تا دوسال آینده در بخش زیادی از تجهیزات پزشکی بی‌نیاز می‌شویم و اختصاص حدود ۲۲ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مرمت آثار تاریخی خراسان شمالی، تیترهای روز هفدهم مهرماه را شامل می شود.

از روشن شدن چراغ مرحله استانی جشنواره قصه گویی تا بی نیازی در تجهیزات پزشکی

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی اکبر آرام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه عملیات ساخت نخستین واحد خسارت دیده از سیل برای خانواده سه معلولی تحت پوشش اداره بهزیستی به تازگی آغاز شده، گفت: خانواده مزبور در روستای قلجق از توابع بخش مرکزی زندگی می کنند و دارای مسکن نامناسبی بودند که آن هم  بر اثر بارندگی کاملا تخریب شد.

رییس اداره بهزیستی شیروان گفت: این واحد مسکونی با پیگیری انجام شده و تحویل زمین رایگان از سوی بنیاد مسکن و همکاری خیرین و کمک های بلاعوض بهزیستی، ساخته می شود.

وی با بیان اینکه ساخت این مسکن در زمینی به مساحت ۶۵ متر مربع انجام می شود،  افزود: برای ساخت آن مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض بهزیستی، مبلغ ۱۵۰ میلیون تسهیلات بلاعوض کمک دولتی، ۵۰ میلیون ریال کمک خیرین و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره هزینه می شود که دو نفر از خیرین قول پرداخت اقساط را داده اند.

رییس اداره بهزیستی شیروان گفت:  ۱۵ خانواده دارای معلول دیگر تحت پوشش بهزیستی شیروان هم هستند که از تسهیلات بانکی کم بهره  و همچنین کمک از محل منابع اعتبارات مناطق سیل زده برخوردار خواهند شد.

مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی شیروان، سه هزار و ۷۰۲ نفر است که از این تعداد ۴۷۱ نفر دچار اختلالات بینایی، ۱۹ نفر صوت و گفتار، ۹۰۵ نفر ذهنی، ۴۲۶ نفر شنوایی، یکهزار و ۴۷۰ نفر معلولان ذهنی و جسمی و ۵۱۱ نفر دچار اختلالات روانی هستند.

 

 

همزمان با پنجمین روز از هفته ملی کودک؛
چراغ مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی روشن شد
مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی با رقابت ۳۱ قصه گوی خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.

اسماعیل عسکری، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: هدف از برپایی این جشنواره‌، ایجاد فرصت تعاملی بین مربیان و مادران است و اینکه با موضوع قصه‌ها به فرزندانمان آموزش ‌دهیم چگونه آینده ساختنی است.

وی با بیان اینکه بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» و با محوریت «تمرین زندگی» شروع به کار کرده است، افزود: در این جشنواره 231 نفر ثبت نام کردند که در نهایت  31 نفر به مرحله رقابت استانی راه یافتند.

عسکری با اشاره به بخش 90 ثانیه‌ای جشنواره بیان کرد: در بخش 90 ثانیه‌ای تمامی قصه‌ها در کشور و استان به‌ صورت متمرکز در تهران داوری خواهد شد.

گفتنی است؛ تقی ابراهیمیان، محمد شاکری و هما غلامزاده داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی هستند که سه نوجوان برگزیده مراکز کانون هم در کنار داوران، قصه ها را ارزیابی می کنند.

رقابت های منطقه ای بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هفته آخر آبان ماه با حضور قصه گویان استان های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، البرز، تهران و سمنان در گرگان برگزار می شود.

 

 

مدیر منابع طبیعی شهرستان فاروج:
جلب مشارکت دامداران برای حفظ مراتع
مدیر منابع طبیعی شهرستان فاروج گفت: در قالب قرارداد حفاظتی مشارکتی، تمام مراتع شهرستان به دامداران واگذار شده تا با جلب مشارکت دامداران، حفاظت از مراتع، مطلوب تر انجام شود.

امیر بتوئی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: از 100 هزار هکتار منابع ملی شهرستان، 10هزار هکتار مراتع است که 94 سامان مرتعی در آن تعریف شده و از این تعداد 14 سامان عشایری است.

مدیر منابع طبیعی شهرستان فاروج با اشاره به اینکه به دلیل شرایط  خاص آب و هوایی، شهرستان فاروج مراتع میان بند و قشلاقی ندارد، افزود: در شهرستان فقط مراتع ییلاقی داریم و امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی ساخت آبشخور، مرمت چشمه و خرید لوله برای انتقال آب از یک چشمه به آبشخورها برای مراتع شهرستان، یک میلیارد ریال اختصاص یافت.

بتوئی گفت: از محل این اعتبارات امسال 10 آبشخور ایجاد شد.

وی با اشاره به توزیع 6 آبگرمکن خورشیدی در بین بهره برداران از مراتع عشایری افزود: برای حمایت از استفاده از انرژی پاک، امسال 7 آبگرمکن خورشیدی در مراتع عشایری توزیع می شود.

 

 

اربعین، حرکتی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همایش میلیونی پیاده‌روی اربعین، حرکتی پرمعنا و مقدمه‌ای برای جامعه‌سازی و تمدن سازی نوین اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد و به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی؛ حجت‌الاسلام علی خادمی، در نشست با مسئولان ستاد اربعین حسینی استان، اظهارداشت: فرهنگ و منطق عاشورا، بهترین منبع برای ترویج سبک زندگی اسلامی است و مسلمانان می‌توانند از این جریان به نحو مطلوب بهره‌برداری کرده و زمینه‌های ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) را فراهم کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی افزود: طبق روایات، امام حسین (ع) کشتی نجات است و تب‌وتاب امت اسلامی برای حضور در همایش میلیونی اربعین درواقع تلاش برای سوارشدن به کشتی نجات حسینی برای رسیدن به اوج تعالی و اعتلای پرچم حقانیت اسلام، قرآن و اهل‌بیت (ع) است.

وی خاطرنشان کرد: ما با تأسی به مکتب اهل‌بیت (ع) و با استفاده از فرهنگ ایثار و مقاومت برای ترویج ارزش‌های الهی و دینی از جان و مالمان مایه می‌گذاریم تا حکومت و تمدن اسلامی فراگیر شود و ندای اسلام به گوش همه ملت‌های مظلوم دنیا برسد.

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، اهمیت ایجاد تمدن اسلامی را گوشزد کرده‌اند و همه می‌دانیم که این امر میسر نمی‌شود مگر با استفاده از فرهنگ و مکتب عاشورا که بهترین الگوی تمدنی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد: مراسم اربعین حسینی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و استمرار این حرکت میلیونی می‌تواند زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی و ضامنی برای تحکیم حکومت اسلامی باشد.

وی در پایان اظهار کرد: همایش اربعین حرکتی تاریخ‌ساز و فرهنگ‌ساز و تمدن ساز است و لازم است مسئولان نظام اسلامی برای استمرار این حرکت زمینه‌های لازم را فراهم کنند.

 

 

نیمه نخست امسال انجام شد؛
اختصاص حدود ۲۲ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مرمت آثار تاریخی خراسان شمالی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: قریب به ۲۲ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مرمت آثار تاریخی استان در نیمه نخست سال جاری اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی؛ حبیب یزدان پناه اظهار داشت: این میزان اعتبار برای 12 اثر تاریخی استان از جمله عمارت و آیینه‌خانه مفخم، کوشک باغ علی‌آباد، رباط قلی، امامزاده احمد کبیر کوران، رباط قره بیل، چهارطاقی تیموری، ارگ دولت‌آباد، قلعه علی‌آباد، بافت بجنورد، حمام فاروج و محوطه ریوی هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، با بیان اینکه در کشور بناهای تاریخی به‌منظور بهره‌برداری در بخش خدمات گردشگری، تغییر کاربری داده می‌شوند، عنوان کرد: در تلاش هستیم پس از اتمام مرمت رباط‌های قلی و قره بیل، این بناها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی همچنین از هزینه کرد دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار به‌منظور انجام کاوش‌ها در محوطه‌های تاریخی ارگ نادری شیروان، معصوم زاده بجنورد و... خبر داد.

یزدان پناه با اشاره به آغاز گمانه‌زنی و کاوش در محوطه تاریخی «توی» در سال جاری، تصریح کرد: با این اقدام، زمینه برای انجام پژوهش های باستان‌شناسی روشمند، شناخت، معرفی و حفاظت این محوطه تاریخی با ارزش در شهرستان اسفراین فراهم شد.

 

 

حرکت اربعین، تداعی کننده فرهنگ همدلانه ایثار و نیاز امروز است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به اهمیت برنامه بزرگ پیاده روی اربعین اشاره کرد و آن را تداعی کننده فرهنگ ایثار و شهادت نام برد و گفت: این حرکت، نیاز امروز تمام ابعاد جامعه بیش از هر دوره دیگری است.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفت‌‌و‌گو‌ با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به ایام اربعین سرور و سالار شهیدان و اهمیت حرکت زائران پیاده کربلا از آن به عنوان ارزش و اقتداری مثال زدنی نام برد و گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم بدون شک حماسه ای ماندگار و تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: شکوه و جلوه حرکت میلیونی زائران پیاده حرم حسینی تصویر عینی از اشتیاق و آزادیخواهی مردم جهان دارد که می تواند وحدت و همدلی دوباره ای را در مبارزه با استکبار ترسیم کند.

فرخنده همچنین با بیان اینکه حرکت پیاده روی اربعین حسینی، در واقع گفتمان فرهنگیِ فراگیری است  که همبستگی، انسجام و ایمان و امید در آن موج می زند، گفت:  اربعین، احیاء فرهنگ ایثار است و شهادت بالاترین درجه آن است؛ فرهنگی که جامعه ایرانی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بیش از هر دوره دیگری بدان نیازمند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در تکمیل مطلب فوق افزود: با این فرهنگ نیرو بخش، می توان موانع پیش رو را از میان برداشت و  قله های تعالی و پیشرفت را فتح کرد.

وی همچنین بهره مندی از قابلیت های فرهنگی و ارزش های تربیتی اجتماع عظیم اربعین را مورد تاکید قرار داد و در این باره نقش فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد را در اجرای طرح های فرهنگی و خدمت رسانی به زائران  مهم دانست.

فرخنده اعلام کرد: مشارکت های مردمیِ فعالان فرهنگی کانون های مساجد استان در برپایی موکب های اربعین از اهم فعالیت های این ایام است که این روزها چهار موکب شامل «اصحاب خراسانی»، «قمر بنی هاشم»، «شهدای باب الرضا(علیه السلام)» و موکب «حضرت فاطمه (سلام الله علیها)»  از تعداد  هفت موکب استانی خراسان شمالی با همیاری اعضای این کانون ها رونق گرفته است.

وی افزود: این موکب ها در شهرهای کربلا و نجف با تجهیز ملزومات لازم، همت های مردمی را به عاشقان حسینی ارائه می دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: موکب شهدای باب الرضا (ع) با محوریت فعالان کانون فرهنگی و هنری انتظار شهر بجنورد هم در شهر نجف پس از اربعین با پذیرایی از زائران و خدام امام حسین(ع) به مدت پنج روز خدمت رسانی خواهد کرد.

فرخنده قرائت زیارت اربعین در مساجد و تکایای استان، برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی روستاها و عشایر دوستدار کتاب خراسان شمالی و نیز کارگاه های آموزشی طرح نویسی ایده های نو و خلاقانه کتابخوانی در روستاها و مناطق محروم و همچنین اطلاع رسانی فراخوان مسابقه کتابخوانی «حماسه حسینی» در استان و همینطور نشست هم اندیشی رابطان خواهر کانون های مساجد شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در موضوع سبک زندگی اسلامی با تأسی از آموزه های اخلاقی بانوی بزرگ کربلا حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها را از دیگر برنامه های این ایام نام برد.

 

 

 

معاون وزیر بهداشت :
تا دوسال آینده در بخش زیادی از تجهیزات پزشکی بی‌نیاز می‌شویم
​معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با تلاش جوانان شرکت های دانش بنیان اکنون تهدید تحریم به فرصت تبدیل شده است، گفت: اکنون ۹۰درصد تجهیزات پزشکی با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اسفراین؛ قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در جمع  مسئولان حوزه سلامت  شهرستان اسفراین اظهار کرد: در گذشته  کشور برای کوچکترین تجهیزات پزشکی به تولیدات کم کیفیت سایر کشورها وابسته بود ولی اکنون بخش زیادی از تجهیزات پزشکی توسط شرکتهای داخلی تولید می شود.

معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه در تولید تجهیزات پزشکی در کشور رشد خوبی داریم، گفت: تا دو سال آینده در بخش زیادی از تجهیزات پزشکی بی نیاز می شویم.

جان بابایی با بیان اینکه  تحریم های ظالمانه برای کشور به فرصت  تبدیل شده است، افزود: اکنون دستگاه رادیوتراپی در کشور تولید می شود و وزارت بهداشت این دستگاه را پیش خرید کرده است.

وی گفت: دستگاه سی تی اسکن نیز در حال تولید است و دستگاه دیالیز که پیش از این تولید شده، به سمت تولید انبوه می ورد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با تولید این  تجهیزات پزشکی محدودیت این وزارتخانه برای تجهیز استانها و شهرستانها به این  دستگاه  تشخیصی برطرف می شود.

جان بابایی، سیاست وزارت بهداشت را توسعه و تقویت منطقه ای  بهداشت و درمان  ذکر کرد و گفت: تقویت مناطق  کم برخوردار و کوچک در حوزه  بهداشت و درمان  تهدیدی برای مراکز بزرگتر نیست و فرصت خدمت رسانی  بهتر برای مردم را فراهم می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: بخش زیادی از آمار مرگ و میر  در اعزام بیماران رخ می دهد  که این مشکل با تقویت امکانات  مناطق مختلف  کاهش می یابد.

جان بابایی با اشاره به  ساخت بیمارستان تخصصی زنان در اسفراین افزود: این مرکز درمانی ظرفیت خوبی برای شهرستان و مناطق همجوار است و باید به سوی  خدمات  تخصصی تر برای زنان داشته باشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت روز چهارشنبه در سفر یک روزه  به شهرستان اسفراین از  بیمارستان در حال ساخت تک تخصصی زنان و بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بازدید کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار