معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان گفت: کمبود عوامل اجرایی و مصالح ساختمانی بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‎زده گلستان را با کُندی همراه کرده است.

سیل «کمبود مصالح» در مناطق سیل‌زده گلستان/ دردهای سیل‎زدگان التیام نیافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ گرچه سیلی سیل بر گونه‎های طبیعت با گذشت سه فصل ناپدید شده است اما هنوز درد آن بر زخم‎های ترکمن‎صحرا خودنمایی می‎کند.

سیل خسارت‎بار فروردین‎ماه امسال و ویرانی‎های پس از آن، تنها سیل و سرما و بی‎خانمانی و گرمای طاقت‎فرسا در ذهن‎های مردم سیل‎زده دشت ترکمن عبور می‎کند.

گرچه وعده‎های مسؤولان ارشد کشور از وزیر کشور گرفته تا استاندار گلستان «ساخت خانه‎های خسارت‎دیده از سیل تا قبل از آغاز فصل سوز و سرما بود» اما این وعده‎ها هنوز روی خوش اجابت را به خود ندیده و با گذشت حدود 9 ماه از وقوع سیل ویرانگر در گلستان چرخ بازسازی واحدهای سیل‎زده استان به کُندی می‎چرخد.

البته در کنار وعده‎های شیرین و بی‎شمار برخی مسؤولان، ارگان‎های مختلف همچون سپاه، بسیج، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین، کمیته امداد و بهزیستی برای رفع بحران‎های ناشی از سیل تلاش‎های فراوانی داشتند اما واقعیت آن است که بسیاری از این اقدامات در عمق گستردگی سیل کمرنگ جلوه کرده و خسارت‎دیدگان سیل نسبت به پایان خوش شاهنامه‎ای که مسؤولان به آنها وعده دادند تردید دارند.

حال با عقب‎نشینی وعده‎ها، مسؤولان ابراز امیدواری کردند تا پیش از رسیدن فصل زمستان منازل سیل‎زدگان بازسازی شود، سیل‌زدگان گلستان هم که کم‌کم سرمای سوزان فصل پاییز را به شب چله گره زدند امیدوارند در سرمای زمستان دل‌های رنج‌دیده خود را زیر سقف خانه‌بازسازی شده خود تسلی دهند.

براساس برآورد انجام شده با وقوع سیل در گلستان ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به استان گلستان خسارت وارد شد که ۲ هزار و ۸۰۰  میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی و ۲ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش ابنیه و زیرساخت‎ها است.

همچنین بیش از 21 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‎زده استان گلستان دچار خسارت شد که از این میزان 7 هزار و 707 واحد مسکونی، احداثی است.

بررسی‎های میدانی ما نشان می‎دهد ساخت‎وسازها در مناطق سیل‎زده گلستان نسبت به ماه‎های گذشته روند کُندتری دارد و علاوه‎بر شرایط جوی نامناسب و ناپایداری هوا در منطقه کمبود نیروی انسانی و مصالح ساختمانی مزید بر علت شده تا سیل‎زدگان همچنان در انتظار التیام زخم‎های خود باشند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در استان گلستان بیش از 21 هزار واحد مسکونی در استان گلستان بر اثر سیل دچار خسارت شد که 70 درصد از این واحدها به عنوان واحدهای تعمیری و 7 هزار و 700 واحد معادل 30 درصد به عنوان واحدهای احداثی ارزیابی شده است.

داود خسروی با بیان اینکه پرونده اعطای تسهیلات تعمیری مناطق سیل‎زده گلستان تقریباً بسته شده است، تصریح کرد: همه واحدهای مسکونی تعمیری در مناطق سیل‎زده گلستان تسهیلات ارزان‎قیمت و بلاعوض را دریافت کردند و کار تعمیر آنها به اتمام رسیده و سیل‎زدگان در منازل خود ساکن شدند.

*اتمام دیوارچینی 32 درصد از واحدهای احداثی

وی با بیان اینکه خوشبختانه گلستان موفق شد در سه مرحله تسهیلات واحدهای احداثی را دریافت کند، بیان کرد: تاکنون 7 هزار و 707 واحد مسکونی احداثی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که از این میزان 6 هزار و 899 واحد مسکونی معادل 90 درصد پی‎کنی را آغاز کردند و 10 درصد باقی‎مانده نیز سهمیه آن اخیراً ابلاغ و تأمین اعتبار شده و در حال گذراندن مراحل اداری اعم از صدور پروانه و معرفی به بانک هستند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان ادامه داد: از بین 6 هزار و 899 واحد مسکونی پی‎کنی شده در مناطق سیل‎زده گلستان، در 5 هزار و 908 واحد معادل 77 درصد عملیات فونداسیون، در 5 هزار واحد مسکونی معادل 65 درصد اجرای اسکلت و در 3 هزار و 500 واحد معادل 45 درصد اجرای سقف انجام شده است.

خسروی اضافه کرد: همچنین عملیات سفت‎کاری و دیوارچینی در 2 هزار و 446 واحد مسکونی معادل 32 درصد به اتمام رسیده و این واحدها قابل سکونت است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی سیل‎زده تصریح کرد: سیل ابتدای امسال بیش از 22 استان و 70 درصد کشور را درگیر خود کرد و استان گلستان همانند برخی استان‎های سیل‎زده با کمبود اکیپ‎ها و عوامل نیروهای انسانی و حتی کمبود مصالح ساختمانی مواجه است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان تأکید کرد: احداث 7 هزار و 707 واحد مسکونی سیل‎زده از محل سیل و ساخت 3 هزار واحد مسکونی نیز از محل اعتبارات ویژه در حال انجام است که برای ساخت این واحدهای مسکونی، کمبود مصالح ساختمانی از جمله شن، ماسه و ایتال مشاهده می‎شود.

*معضل «کمبود» و «گرانی» مصالح گریبانگر مناطق سیل‌زده گلستان

خسروی کمبود عوامل اجرایی و مصالح ساختمانی را از جمله علل کندی بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‎زده گلستان عنوان کرد و یادآور شد: بهسازی و بازسازی 21 هزار واحد مسکونی سیل‎زده نشان از گستردگی خسارات سیل در گلستان دارد.

وی متذکر شد: استاندار گلستان نیز در جلسه قرارگاه بازسازی استان تدابیری برای رفع مشکل کمبود مصالح ساختمانی صادر کردند و امیدواریم به زودی در اختیار سیل‎زدگان قرار بگیرد، متأسفانه در حال حاضر علاوه ‎بر کمبود مصالح ساختمانی با افزایش قیمت آن نیز مواجه هستیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار