بعد از گذشت 3 سال از تخریب پارک کودک در روستای «هیوه‎چی بالا» هنوز مسوولی پاسخگوی این سوال نبوده که چگونه فردی اعم از دارا بودن شخصیت حقیقی یا حقوقی به خود اجازه داده اموال عمومی را تخریب کند ؟

بی‎تفاوتی مسوولان به تخریب تنها پارک کودک در روستای «هیوه‎چی بالا»

به گزارش گلستان ۲۴؛ سال ۱۳۹۵ تخریب تنها پارک روستای «هیوه‌چی بالا» یکی از روستاهای توابع گنبدکاووس بازتاب زیادی در فضای رسانه‎ای و مجازی استان داشت.

سال ۱۳۹۴پارکی ساده به وسعت ۷۰۰ متر مربع در روستای «هیوه‌چی بالا» ساخته شد اما به فاصله یک ماه بعد از آن و به گفته افراد محلی فردی بدون اطلاع و هماهنگی قبلی با دهیاری و شورای روستا با یک دستگاه جرثقیل اقدام به کندن وسایل بازی در این پارک کودک می‌کند. حالا بعد از گذشت سه سال از  این اتفاق هنوز به این موضوع رسیدگی نشده و مسوولی پاسخگوی این سوال نبوده که چگونه فردی اعم از  دارا بودن شخصیت حقیقی یا حقوقی به خود اجازه داده اموال عمومی را تخریب کند؟

*تخریب پارک کودک در روستای «هیوه‌چی بالا» بدون اطلاع و هماهنگی با دهیاری بوده است

در همین رابطه دهیار روستای «هیوه‌چی بالا» در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: پارک کودک روستای «هیوه‌چی بالا» در سال ۱۳۹۴ با نام پارک شهدا تأسیس شد.

غلامرضا شیخ ویسی تصریح کرد: این پارک در اختیار روستا بوده است متأسفانه شرکت خصوصی به بهانه اجرایی شدن اصل ۴۴  این زمین را به صورت مزایده در اختیار فردی دیگری قرار می‎دهد، این فرد نیز بدون داشتن حکم قضایی در ۲۵ سال ۱۳۹۵ با یک دستگاه جرثقیل اقدام به تخریب پارک می‎کند به صرف اینکه در مزایده برنده و این ملک را خریداری کرده است.

وی بیان کرد: در حالی که به مراجع انتظامی و قضایی شکایت کرده‎ایم تا کنون هیچ مسوولی به این موضوع ورود پیدا نکرده است در واقع این فرد باید قبل از اقدام از هر کاری با دهیاری و شورای روستا هماهنگ می‎کرد.

دهیار روستای هیوه چی بالا گفت: این روستا در حال حاضر ۲ هزار و ۱۲۰ نفر جمعیت و ۵۶۰ خانوار دارد،کودکان این خانواده‎ها برای گذران اوقات فراغت خود به پارک نیاز دارند.

* پارک روستای «هیوه‌چی بالا» در مزایده یک شرکت خصوصی واگذار شد

فرماندار گنبدکاووس در خصوص علت تخریب پارک کودک در روستای«هیوه‌چی بالا» گفت: یک پرونده حقوقی در حوزه قضایی شهرستان برای این زمین و اقدامی که در آن انجام شده تشکیل شده است.

عبدالقدیر کریمی اظهار کرد: سال 1363 زمین مورد نظر را شورای وقت اداره مخابرات به صورت هبه خاص برای ساخت واحد مخابرات و تلفن به روستا واگذار می‎کند اما مخابرات از آن استفاده نمی‎کند و تبدیل به پارک می‎شود اما سال ۱۳۸۲ مخابرات برای این زمین سند می‎گیرد و از آنجایی که مخابرات یک شرکت خصوصی است در سال ۱۳۹۴ طی برگزاری یک مزایده این زمین را به فردی به نام شجاعی واگذار می‌کند.

وی بیان کرد: در یک مزایده رسمی در سال ۱۳۹۴ این زمین که بعدأ به پارک تبدیل شد در اختیار فرد مذکور قرار می‎گیرد این فرد با داشتن حکم مالکیت وسایل پارک را خارج و طبیعی است که شورا و مردم روستا نسبت به این اقدام‌ معترض شوند.

فرماندار گنبدکاووس اضافه کرد: همان زمان به دادگستری شهرستان شکایت و فرد تبرئه و رأی به نفع وی صادر می‎شود با این وجود فرمانداری گنبدکاووس از دو موضع به این موضوع نظر دارد، نخست بحث حقوقی و دعوای حقوقی که بین این فرد که حق مالکیت دارد و دهیاری و شورای روستا، باید منتظر صدور حکم نهایی باشیم هر زمان حکم نهایی صادر شد تمام حوزه‎ها موظف به تمکین هستند بحث دیگر این است که شرایط فعلی پارک شرایط استانداردی نیست تا در اختیار مردم قرار بگیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه وظیفه داریم پیگیر مطالبات مردم روستا باشیم و از حق مردم دفاع کنیم ولی تا تعیین حکم قضایی نمی‌توان کار خاصی انجام داد به بخشداری نیز اعلام کردیم تا زمانی که بحث حقوقی ده و وسایل این پارک استانداردسازی نشده این پارک برای استفاده در اختیار مردم قرار نگیرد.

براساس این گزارش، با توجه به این که نیمی از جمعیت گلستان در روستاهایی که فاقد حداقل امکانات هستند زندگی می‎کنند لازم است برای ماندگاری این تعداد قابل توجه و جلوگیری از مهاجرت آنها اقدامات عمرانی مناسبی انجام شود.

بدون تردید یکی از لحظات زیبا و به یاد ماندنی دوران کودکی بازی در فضایی غیر از خانه به خصوص در پارک‌ها می‎باشد. پارک‌ها نقش بسزایی در گذران اوقات فراغت کودکان ایفا می‎کنند بازی در فضای بیرون از خانه موجب رشد جسم کودک و افزایش مهارت‎های حرکتی او می‎شود از سویی بازی با هم سن و سالان مهارت‎های اجتماعی کودکان را افزایش می‎دهد.

در حالی‌که ساخت پارک کودک در روستاها متولی خاصی ندارد نباید شاهد آن باشیم که بعد از ساخت یک پارک و نصب وسایل بازی که جزو اموال عمومی است به دست فردی تخریب شود، تخریب پارک کودک در روستای «هیوه‌چی بالا» رؤیاهای زیادی از کودکان این روستا را تخریب کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار