رئیس کل دادگستری استان گلستان اقدامات دستگاه قضایی در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی و اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

احیاء ۲۷ شرکت و واحد تولیدی با حمایت‌های دستگاه قضایی در استان گلستان / از پیگیری پرداخت تسهیلات به شرکت مهندسی گرگان تابلو تا احیاء شرکت آجر ماشینی گنبد با ۱۲۰ کارگر
به گزارش گلستان ۲۴؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همواره دشمنان انقلاب با اقدامات خصمانه خود به دنبال ایجاد مشکل در مسیر انقلاب بوده اند. رفته رفته با پیشرفت نظام اسلامی در عرصه‌های گوناگون و رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های مختلف اقدامات خصمانه شدت بیشتری پیدا کرد و در قالب تحریم‌های اقتصادی خودنمایی کرد. در چند سال اخیر این تحریم‌ها شدت بیشتری پیدا کرد به طوری که دشمنان، نیاز‌های اولیه و اساسی ملت ایران اسلامی همچون دارو را هدف قرار دادند.

همین موضوع سبب شد تا اهمیت توجه به ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی نسبت به گذشته دو چندان شود؛ به طوری که رهبری طی سال‌های اخیر موضوع اقتصاد را برای نامگذاری سال‌ها مدنظر قرار دادند و بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند.

چند سالی است که قوه قضاییه علیرغم اینکه مسئولیت مستقیمی در حوزه اقتصاد ندارد، در قالب ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان و واحد‌های تولیدی می‌پردازد.

این ستاد در استان‌های مختلف فعالیت دارد و برای تولیدکنندگان و واحد‌های تولیدی در هر استان حمایت‌های حقوقی ارائه می‌دهد.

استان گلستان، در زمینه حمایت از واحد‌های تولیدی و تولیدکنندگان همواره از استان‌های پیشرو در کشور بوده است، به طوری که از سال ۹۷ تا کنون ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی با اقدامات دادگستری استان گلستان احیاء شده است.

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به تشریح اقدامات دستگاه قضایی در جهت حل مشکلات ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دستگاه قضایی در استان گلستان در حمایت از واحد‌های تولیدی چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمیان: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در طی سال‌های اخیر در خصوص لزوم حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی، دستگاه قضایی با توجه به تاکیدات معظم له با تمام توان در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی در قالب ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه به صحنه آمد و در این میان قوه قضاییه در استان گلستان و در سال جاری با حمایت‌های قضایی از تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحد‌های تولیدی و صنعتی جلوگیری کرد و موجب احیاء ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی در در یکسال گذشته شد.

شرکت فولاد تلاشگران شرق گلستان یکی از واحد‌های تولیدی است که به دلیل معوقات بانکی به مشکل خورده بود، برای حل مشکلات این واحد تولیدی چه اقدامی انجام شد؟

هاشمیان: در خصوص شرکت فولاد تلاشگران شرق گلستان، با توجه به اینکه این واحد تولیدی دارای معوقات بانکی بود، با پیگیری‌های دستگاه قضایی و ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توافقی در جهت پرداخت معوقات میان مالک و بانک به طوری که چرخه تولید در این واحد تولیدی آسیب نبیند حاصل شد.

 شرکت خوراک دام و طیور عابد یکی از شرکت‌هایی بود که به دلیل مشکلات به حالت نیمه تعطیل درآمده بود، در این خصوص توضیح دهید.

هاشمیان: در مورد شرکت خوراک دام و طیور عابد گلستان که ۴۰ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، با توجه به اینکه اعلام شده بود که این واحد تولیدی به لحاظ کمبود نقدینگی به حالت نیمه تعطیل در آمده و نیازمند سرمایه در گردش بود و با توجه به امتناع بانک از پرداخت وام، این شرکت دچار مشکلات فراوانی شده بود. با پیگیری‌های انجام شده، نهایتا پرداخت تسهیلات به شرکت تولیدی خوراک دام و طیور عابد گلستان انجام شد.

شرکت پیشگامان راه و ابنیه آیان تاش یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در مسیر فعالیت خود به مشکل برخورده بود، چه اقداماتی در جهت حل مشکلات این شرکت انجام شده است؟

هاشمیان: در مورد شرکت پیشگامان راه و ابنیه آیان تاش که ۱۷ نفر در آن مشغول به فعالیت، با توجه به اینکه این شرکت جهت استفاده از تسهیلات رونق تولید و تصویب آن توسط ستاد رونق تولید استان گلستان و ابلاغ به بانک‌ها و انجام مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با بانک ملی استان گلستان در جهت قبول محل اجرای طرح بعنوان وثیقه و قبول اولیه این موضوع توسط مدیران آن بانک، متأسفانه بانک ملی استان گلستان محل اجرای طرح را بعنوان وثیقه قبول نکرد. این عدم همکاری بانک‌ها سبب طی مسیر دور باطل این شرکت در مدت حدود ۱۸ ماه و تعطیلی کارخانه در این مدت به امید اخذ تسهیلات و حمایت از این شرکت شده بود. با پیگیری‌های به عمل آمده توسط دادستانی و ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشکلات مربوط به این واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمیات لازم در جهت حل آن‌ها اتخاذ شد.

در مورد اقدامات قضایی انجام شده در جهت حل مشکلات شرکت‌های ماهیدشت کرمانشاه، سرآمد کار گلستان دشت مینودشت و آریا بتن عمران گلستان توضیح دهید.

هاشمیان: در مورد شرکت ماهیدشت کرمانشاه، با توجه به اینکه این شرکت تقاضای توقف صدور اجراییه را داشت، با پیگیری‌های دستگاه قضایی هیچ گونه مالی از شرکت توقیف نشد و در نهایت با تلاش دادگاه و دعوت از طرفین موضوع حل و فصل و پرونده مختومه شد. شرکت خدماتی سرآمد کار گلستان دشت مینودشت نیز با توجه به اینکه ضمانت نامه شرکت مذکور ضبط شده بود که در نهایت با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و با اعلام مدیرعامل مشکل شرکت مرتفع و تعداد ۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار شدند. شرکت آریا بتن عمران گلستان به دلیل اختلاف حساب با یکی از عاملان سیمان شاهرود در استان گلستان اقدام به اخذ قرار تامین اموال شرکت توسط شورای حل اختلاف استان گلستان کرده که باعث تعطیلی این واحد تولیدی شده است. در خصوص مشکل این شرکت با قاضی شعبه اول اجرای احکام مدنی شورای حل اختلاف گرگان مکاتبه انجام شد و با توجه به انجام موارد خواسته شده و اعلام مدیرعامل مشکل شرکت رفع شده و تعداد ۱۰ نفر در این شرکت مشغول به کار شده اند.

در جهت رفع مشکلات شرکت رویین صنعت گلستان چه اقداماتی از ناحیه دستگاه قضایی انجام شد؟

هاشمیان: شرکت رویین صنعت گلستان نیز که به دلیل بدهی به بانک ملت و تقاضای مهلت جهت پرداخت بدهی کرده بود که در خصوص مشکل مذکور با مدیر امور شعب بانک ملت استان گلستان مکاتبه انجام شد و اعلام کردند این بانک آمادگی کامل در جهت حمایت از تمامی تولید کنندگانی که تسهیلاتشان در سرفصل مطالبات بانک است را دارد را تا بخشش کل جرائم پلکانی در نظربگیرد؛ لذا با توجه به اعلام مدیر عامل، مشکل شرکت رفع شد و ۱۵ نفر در این شرکت مشغول به کار شده اند.

برای شرکت مهندسی گرگان تابلو که به دلیل عدم اختصاص تسهیلات به مشکل خورده بود چه تصمیمی گرفته شد؟

هاشمیان: شرکت مهندسی گرگان تابلو که موضوع دریافت تسهیلات را مطرح کرده بود که در خصوص این موضوع با مدیر امور شعب بانک ملی استان گلستان مکاتبه انجام شد و در پاسخ اعلام کردند پرداخت تسهیلات به شرکت مهندسی گرگان تابلو انجام شد و طبق اعلام مدیر عامل شرکت تعداد ۱۶ نفر کارگر مشغول به کار گشته اند.

شرکت‌های کیمیا کود گلستان و مینو جوجه مینودشت از دیگر شرکت‌هایی بودند که به دلیل معوقات بانکی به مشکل خورده بودند، چه اقداماتی در راستای حل مشکلات این دو شرکت انجام شد؟

هاشمیان: در مورد شرکت کیمیا کود گلستان که به بانک بدهی داشت، در خصوص مشکل مذکور با مدیر امور شعب بانک صنعت و معدن استان گلستان مکاتبه انجام شد که در پاسخ اعلام کردند که این بانک آمادگی لازم جهت اعمال بند ((و)) تبصره ((۱۶) قانون بودجه سال ۹۷ را دارد. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مشکل شرکت مذکور حل شد و حدود ۴۰ نفر کارگر در این شرکت در حال حاضر مشغول به کار هستند. شرکت مینو جوجه مینودشت که به دلیل بدهی به بانک ملت در جریان فعالیت خود به مشکل برخورد کرده بود درخواست توقف صدور اجراییه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک استان گلستان و اعمال فرصت شش ماهه نسبت به تعیین تکلیف بدهی را مطرح کرد. در خصوص مشکل مذکور با مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان گلستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان و مدیر امور شعب بانک ملت استان گلستان مکاتبه انجام شد و در این خصوص به شرکت مذکور فرصت لازم داده شد.

در خصوص شرکت مرغ پر طلای گلستان که به دلیل عدم پرداخت اقساط به مشکل خورده بود توضیح دهید.

هاشمیان: در مورد شرکت مرغ پر طلای گلستان به دلیل عدم پرداخت اقساط و تأمین نهادینه به مشکل خورده بود که مدیرعامل بانک ملت در پاسخ اعلام کرد این بانک آمادگی دارد در چارچوب ضوابط و مقررات بانک نسبت به استمهال مطالبات اقدام و عملیات حقوقی و قانونی را متوقف کند.

در خصوص تأمین نهادینه به مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نامه زده شد تا با توجه به بند سه صورت جلسه تنظیم بازار مقرر شد که بابت هر کیلو گرم مرغ دو کیلو ذرت و دو کیلوگرم سویا تحویل مرغدار شد و در پاسخ اعلام کردند که شرکت مذکور می‌تواند با مراجعه و پرداخت وجه مقدار دو کیلوگرم ذرت و ۵/۱ کیلوگرم کنجاله سویا از این شرکت دریافت کند.

یک واحد بسته بندی انواع گیاهان دارویی نیز در مسیر فعالیت خود با مشکلات گوناگونی رو به رو شده بود، در این خصوص چه اقداماتی انجام شد؟

هاشمیان: در مورد مشکلات یک واحد بسته بندی انواع گیاهان دارویی در مورد اعطاء مهلت در خصوص قلع و قمع تا زمان اخذ مجوز‌های لازم از کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری، مکاتبات لازم با رئیس حوزه قضایی بخش نوکنده و امور اراضی استان گلستان، انجام شد و تصمیمیات لازم در جهت حل مشکلات این واحد بسته بندی اتخاذ شد که با اقدامات صورت گرفته مجوز‌های از سوی امور اراضی صادر و از تخریب واحدتولیدی جلوگیری شد.

 شرکت آق آلتین شیمی و شرکت پارسیان شمال خاورمیانه نیز توضیح دهید.

هاشمیان: شرکت آق آلتین شیمی در خصوص تأمین به موقع یُد مورد نیاز بر اساس گزارش تولید مکاتباتی با سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دادستان مرکز استان گلستان صورت گرفت. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مشکل تهیه و خرید ید شرکت مذکور مرتفع شد و تاکنون شرکت با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نسبت به تهیه و خرید ید مصرفی ماهانه خود از شرکت کانسار خزر تنها تولید کننده ید موجود در کشور اقدام کرده است. شرکت پارسیان شمال خاورمیانه که بابت بدهی مالیاتی و جهت پرداخت بدهی‌ها تقاضای اعطاء مهلت و رفع توقف اقدامات اجرایی کرده بود. در این خصوص با سازمان امور مالیاتی استان گلستان نامه نگاری شد که در پاسخ اعلام کردند، به شرکت پارسیان شمال خاورمیانه جهت پرداخت بدهی‌های مالیاتی و اعطاء مهلت مناسب و رفع توقف اقدامات اجرایی مساعدت به عمل آمده است.

مشکل سنگ شکن دردانه که بابت بدهی به اداره برق به مشکل خورده بود به کجا رسید؟

هاشمیان: در مورد سنگ شکن دردانه که در اجرای حکم کارگاه توقیف شده بود و بابت بدهی به اداره برق به مشکل خورده بود و تقاضای تقسیط قبض برق را مطرح کرده بود. رئیس دادگستری گرگان در پاسخ اعلام کرد که پس از توقیف انجام شده با متقاضی و وکیل وی مذاکره کرد و ارشاد لازم انجام شد، همچنین دو برگ وضعیت پرونده و دستور قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان گرگان را ارسال کرد و با توجه به پیگیری مدیرعامل شرکت در این دبیرخانه حاضر و در خصوص تقاضای قبلی اعلام کردند که مشکل آن‌ها حل شد. با شرکت توزیع برق نیز مکاتبه صورت گرفت و در پاسخ اعلام کردند به جهت مساعدت به بخش تولید، مقرر شد ۵۰% بدهی شرکت فوق نقداً و مابقی در دو قسط پرداخت شود.

گویا دادستانی در جهت پیگیری مشکلات شرکت تولیدی بازرگانی بهساناز اقداماتی انجام داده است، لطفا شرح دهید.

هاشمیان: در مورد توقیف محصولات شرکت تولیدی بازرگانی بهساناز با دادستانی مرکز استان گلستان مکاتبه انجام شد و دادستان مرکز استان گلستان پیگیری‌های لازم را انجام داد که در نهایت متقاضی اعلام کرد مشکل حل شده است.

در خصوص شرکت تعاونی قصر سیمین که دارای معوقات بانکی است توضیح دهید.

هاشمیان: در مورد شرکت تعاونی قصر سیمین که بابت بدهی به بانک به مشکل خورده بود و درخواست توقف اجرای حکم به مدت شش ماه را مطرح کرده بود که در این خصوص مکاتباتی با دادستان مرکز استان گلستان صورت گرفت و دادستان مرکز استان گلستان پس از بررسی پرونده تسهیلاتی جلسه‌ای با طرفین برگزار کرد. در این جلسه مقرر شد تسهیلات با سود قرارداد‌های اولیه محاسبه و نسبت به بخشش نرخ جرایم تأخیر حتی در پرداخت‌های گذشته اعمال شود و جهت تسویه با این شرایط مهلت سه ماهه اعطاء شد.

شرکت آتا اوتا گلستان یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که به مشکل خورده بود، در این خصوص توضیح دهید.

هاشمیان: شرکت آتا اوتا گلستان بانک ملی که بابت بدهی به بانک به مشکل خورده بود، تقاضای مهلت جهت پرداخت بدهی را مطرح کرد. در این خصوص مکاتباتی با رئیس دادگستری گرگان و مدیر امور شعب بانک ملی استان گلستان صورت گرفت تا مساعدت لازم در اعطاء مهلت به این شرکت داده شود و مدیر بانک ملی استان گلستان موافقت کرد تا به شرکت موصوف چهار ماه مهلت داده شود.

 لطفا در مورد اقدات انجام شده در جهت حل مشکلات گاوداری چهل رأسی نیز توضیح دهید.

هاشمیان: در مورد گاوداری چهل رأسی که به دلیل عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانک ملت به مشکل خورده بود مکاتباتی با دادستان مرکز استان گلستان صورت گرفت تا موضوع را پیگیری کنند که در پاسخ اعلام شد که پس از بررسی پرونده تسهیلاتی نامبرده مقرر شد بانک ملت به منظور حمایت از بخش تولید نسبت به امهال تسهیلات اقدام کند.

 در مورد شرکت فراگستر طبرستان که دادستانی مکاتباتی انجام داده بود توضیح دهید.

هاشمیان: در خصوص شرکت فراگستر طبرستان که به دلیل بدهی به بانک به مشکل برخورد کرده بود، مکاتباتی با دادستان مرکز استان گلستان انجام شد تا در خصوص رفع مشکل شرکت موصوف اقدام لازم معمول شود و در پاسخ اعلام شد علیرغم مساعدت‌های صورت گرفته و تقسیط‌های مکرر از سنوات گذشته تاکنون توسط بانک ملت در راستای حمایت از بخش تولید، مقرر شد بانک مجدداً نسبت به تقسیط تسهیلات اقدام کند.

لطفا در خصوص اقدامات انجام شده در راستای حل مشکلات شرکت صنایع فلزی و سازه‌های سنگین برش حجت، کشتارگاه صنعتی طیور پرطلا دوگلی و شرکت گرم آوران سرزمین پارس آرونیکس توضیح دهید.

هاشمیان: شرکت صنایع فلزی و سازه‌های سنگین برش حجت مشکلاتی در بخش مالیاتی و بانکی داشت که با دادگستری‌های آق قلا و گرگان مکاتبه گردید و مشکل حل شد. سازمان امور مالیاتی هم برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی مهلت مناسب داده شد و رفع توقف اقدامات اجرایی به عمل آمده است. ضمناً در مورخه ۱/۱۰/۹۸ از محل کارخانه بازدید بعمل آمد و مصوباتی تصویب شد در خصوص مشکل با بانک ملت با رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان مکاتبه شد و مشکل رفع گردید.
 
در خصوص شرکت کشتارگاه صنعتی طیور پرطلا دوگلی مینودشت این کشتارگاه از ۹ ماه پیش به علت مشکلات مالی، مالیاتی و مدیریتی تعطیل شده بود که با تلاش دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان، مشکلات رفع و تولید در این واحد از سرگرفته شد. با آغاز کار این واحد تولیدی، ۷۰ کارگری که بیکار شده بودند دوباره مشغول به کار شدند. در خصوص شرکت گرم آوران سرزمین پارس آرونیکس هم این شرکت پرونده اجرایی در دادگستری آق قلا بابت بدهی به بانک صنعت و معدن داشت که در این خصوص مشکل مذکور با رئیس دادگستری شهرستان آق قلا و مدیر امور شعب بانک صنعت و معدن استان مکاتبه و همچنین جلسه ستاد اقتصاد برگزار گردید و مصوباتی تصویب شد و در و مشکل شرکت حل گردیده است.

شرکت آجر ماشینی گنبد یکی از واحد‌های تولیدی است که با حمایت‌های دادگستری احیاء شد، در خصوص اقدامات دادگستری در راستای حل مشکلات این واحد تولیدی توضیح دهید.

هاشمیان: در خصوص شرکت آجر ماشینی گنبد شرکت گاز استان گلستان که به دلیل بدهی به شرکت گاز، سازمان تأمین اجتماعی، دارایی، عدم پرداخت تسهیلات، بدهی به بانک و بدهی به اداره برق و قطع انشعاب که در روند تولید به مشکل برخورد کرده بود؛ با توجه به اینکه این کارخانه در زمان درخواست تعطیل بوده و در جهت رفع مشکلات این کارخانه جلسات متعدد و بازدید از کارخانه طی چند مرحله انجام شد و با سازمان و ادارات مذکور مکاتبه انجام شد و در جهت پرداخت بدهی‌های آن‌ها مهلت گرفته شد و برق و گاز شرکت وصل شد و این کارخانه با ۱۲۰ کارگر شروع به کار کرد.

توضیح دهید که چه اقداماتی جهت حل مشکلات شرکت گروه کارخانجات زیتون آرشیا، شرکت صنایع لبنی افتخار گلستان و شرکت کشت و صنعت روز بهان گلستان انجام شده است.

هاشمیان: در مورد شرکت گروه کارخانجات زیتون آرشیا در خصوص رفع موانع توسعه شرکت از محل کارخانه واقع در شهرک صنعتی مینودشت بازدید بعمل آمد و مصوباتی تصویب و پیگیری شد و تعداد کارگران مشغول به کار در این کارخانه از شش نفر قبل از بازدید به ۶۰ نفر کارگر فعال در حال حاضر افزایش یافته است. در مورد شرکت صنایع لبنی افتخار گلستان که به دلیل اختلاف بین شرکا و بدهی به بانک‌های سپه و ملت و ملی استان گلستان به مشکل خورده بود، با توجه به اینکه این کارخانه کلاً تعطیل بود، با پیگیری‌های صورت گرفته با بانک‌های سپه و ملت و ملی مساعدت لازم با شرکت مذکور صورت گرفت و برای شرکت مذکور چندین جلسه تشکیل و مصوباتی تصویب شد و در خصوص اختلاف بین شرکاء نیز در دفتر معاونت برنامه ریزی چندین جلسه تشکیل شد و اختلاف آن‌ها رفع شد.
 
در حال حاضر این کارخانه فعالیت خود را از سر گرفته است. در خصوص شرکت کشت و صنعت روز بهان گلستان که به علت بدهی به بانک، جمع آوری تجهیزات برق رسانی در ایام ورشکستگی، خرید امتیاز گاز و امور مربوط به گاز رسانی به خریدار جدید شرکت و خرید امتیاز گاز و امور مربوط به گاز رسانی به خریدار جدید شرکت به مشکل برخورد کرده بود که مکاتبات لازم جهت حل مشکلات این واحد تولیدی انجام شد.

بابت فرصتی که برای این گفت‌وگو در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

هاشمیان: خواهش می‌کنم؛ من هم از شما بابت پیگری مشکلات واحد‌های تولیدی تشکر دارم.

/میزان

ارسال نظر

آخرین اخبار