افت فشار آب شرب در گرگان، نابسامانی در مدیریت معتادان متجاهر و متکدیان خیابانی ،استمرار کمبود اقلام پیشگیرانه در کنار بهبود عرضه میوه و تره‌بار پرمصرف و ضدعفونی کردن معابر پرتردد برای مقابله با کرونا از جمله تلخ و شیرین‌ها و بیم و امیدهای ۱۰ روز نخست حضور این ویروس چینی در استان گلستان است

بیم و امید مهار کرونا در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابتلای قطعی ۲۵ گلستانی به ویروس کرونا و مرگ ۳ فرد مبتلا، این استان را به محلی برای شیوع ویروس کشنده چینی یا به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به کانون شیوع کرونا در نوار ساحلی شمال کشور تبدیل کرده است.

یکی از مشکلات مردم در روزهای کرونایی، دشواری در تهیه اقلام مرتبط با ضدعفونی و پیشگیری از این بیماری است.

کافی است سری به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی شهرهای مختلف گلستان بزنید؛ مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از شهرهای کردکوی، آق‌قلا، گرگان، گمیشان و بندرترکمن حاکی از آن است که بر خلاف سخنان و وعده‌های مدیران استان در تامین کالاهای بهداشتی مورد نیاز، ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی به آسانی در داروخانه‌ها پیدا نمی شود. 

البته در برخی داروخانه ها مواد ضدعفونی کننده به صورت حداقلی و با قیمت گزاف و خارج از عرف به فروش می رسد اما گرانی اقلام عرضه شده، عرصه را بر خریداران تنگ کرده است. 

بیشتر داروخانه ها با نصب یک کاغذ روی در ورودی با این متن که "ماسک، دستکش و ضد عفونی کننده نداریم" خیال خود را برای پاسخگویی به شهروندان در این روزهای سخت و دشوار راحت کردند.

نکته دیگر در مورد تبعات کرونا در گلستان، چگونگی رسیدگی به متکدیان و معتادان است.

با گذشت حدود ۱۰ روز از شیوع کرونا در گلستان وضعیت نابسامان متکدیان و معتادان متجاهر در شهرهای گلستان و بی توجهی به آنان در این برهه از زمان موجب بروز نگرانی های متعددی شده است.

معتادان، کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها یکی از گروه‌های در معرض خطر در زمان شیوع بیماری‌های عفونی قابل انتقال همچون کرونا هستند که مددکاران در ارتباط با این افراد در مراکز کاهش آسیب اعتیاد و نگهداری از افراد کارتن‌خواب باید ضمن رعایت موازین بهداشتی، غربالگری این افراد را مورد توجه قرار دهند.

جمع آوری این گروه های در معرض آسیب و انتقال آنان به محیط‌های امن با رعایت بهداشت فردی، گام موثری در سلامت آنها و جامعه است اما تاکنون در گلستان اقدامی برای انتقال این افراد به مناطق امن انجام نشده است.

این قشر آموزش کافی ندیده اند و در حالی‌که جزو گروه های پرخطر و در معرض خطر هستند از امکانات لازم هم برخوردار نیستند و به آسانی می توانند منبع انتقال این ویروس و دیگر بیماری های عفونی باشند.

رفتار دوگانه جامعه در مواجه با کرونا نیز به معمایی برای شهروندان تبدیل شده است.

 از یک سو همه نهادها و ارگان های مسوول گلستان پای کار آمده و پرستاران و پزشکان شبانه روزی در حال خدمت در مراکز درمانی بوده و برخی هم ماسک رایگان توزیع می کنند اما در دیگر سو عده ای فرصت طلب با احتکار ماسک و دستکش به سود بیشتر می اندیشند و برخی پزشکان هم از ترس شیوع کرونا با تعطیلی مطب، خدمت رسانی را به سال بعد موکول کرده اند.

جدال سختی بین مهر و عاطفه مهربانی، کمک و نوع دوستی با احتکار و رفتارهای سودجویانه و بی رحمی در حال وقوع است که خدا کند کار به جاهای باریک تر نکشد.

از طرف دیگر مشکلات حوزه تره بار در گلستان فروکش کرده است و عرضه و قیمت میوه و صیفی جات در سطح شهرها به وضعیت نرمال و عادی رسیده است 

در غفلت مدیران استانی و با وجود بخشنامه های صادره از سوی مسوولان بهداشتی و تصمیم گیران استان به مردم در روزهای اخیر در گرگان و بندرگز چندین مراسم عروسی در تالارها برگزار شد که نگرانی عمومی را در پی داشت. 

چالش شیوع بیماری کرونا در گلستان یک هفته پس از آن که بسیاری از فعالیت‌های جمعی حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد و به تعطیلی کشاند، اکنون عمیق‌تر شده و به حوزه‌های غیرقابل پیش بینی رسیده که از جمله آن حوزه آب شهری است.

طی روزهای اخیر برخی از ساکنین شهر گرگان با افت فشار آب مواجه شده اند که به اعتقاد مسوولان شرکت آب و کارشناسان کرونا، تعطیلی بخش های مختلف و در نتیجه ماندگاری بیشتر شهروندان در خانه و از طرف دیگر تمیزی طلبی با ترس از گرفتار شدن در دام کرونا، موجب مصرف بیشتر آن و در نهایت افت فشار شده است.

اگر چه تاکنون گزارشی مبنی بر این که کمبود آب سبب اختلال در زندگی روزمره مردم شود، دریافت نشده اما با توجه به همزمانی بحران کرونا با روزهای پایانی سال و خانه تکانی مردم که به طور طبیعی در وضعیت عادی هم مصرف آب را چند برابر می کند ، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روند ابتلا به این بیماری در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا، آمار مراجعه روزانه ۷۰ نفر به مراکز درمانی برای تشخیص کرونا تقریبا ثابت مانده اما به نظر می رسد هفته آینده که این بیماری به حداکثر شیوع و فراگیری می رسد، باید در انتظار بیماران بیشتری بود.

عارف نیا ادامه داد: رعایت کامل نکات بهداشتی، پرهیز از حضور در مدارس، دانشگاه ها، اماکن مذهبی و دیگر اجتماعات و به نوعی قرنطینه خودخواسته و خانگی، بهترین روش برای مبتلا نشدن به کرونا است که امیداوریم توسط شهروندان گلستانی جدی گرفته شود.

وی به ۳ فوتی مبتلا به کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: همه این جانباختگان مرد و بالای ۴۵ سال سن داشتند.

بیماری جدید کرونا با نام "کووید۱۹" از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت که بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد.

با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزارت بهداشت چین اعلام کرد: شمار قربانیان ویروس کرونای جدید در این کشور به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافته است.

تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در کشور تاکنون ۵۹۳ نفر است از این تعداد ۴۳ نفر فوت کرده‌اند.

ایران پس از چین دارای بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار