معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در این استان توانایی مهار ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق مدیریت تبخیر با ایجاد پوشش گیاهی، درختکاری و ایجاد سطوح آب‌گیر باران وجود دارد.

مهار ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در گلستان امکان‌پذیر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز دوشنبه به ایرنا گفت: اجرای عملیات آبخیزداری یکی از راه های اصلی رسیدن به این هدف است که با توجه به دانش بومی و همراهی جوامع محلی، می توان از آن ها را اجرا و از مزایای آن برای توسعه استان بهره‌مند شد.

استان گلستان ۱۴ سد با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دست بهره برداری دارد که بیشتر برای مهار سیلاب و تامین نیاز بخش کشاورزی ساخته شده است.

به گفته لطفی در گلستان ۹ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد که ۳ تا ۳.۵ میلیارد متر مکعب آن تبخیر، ۲.۵ میلیارد متر مکعب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گرفته و بقیه منابع آبی سهم محیط زیست است.

وی اضافه کرد: گلستان برای بهره برداری حداکثری از آب های موجود به اجرای عملیات آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار نیاز دارد که تاکنون در سطح حدود یک میلیون هکتار آن مطالعه اجرای طرح صورت گرفته که از این مقدار در ۵۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شد.

لطفی ادامه داد: ساخت ۱۴۵ بند خاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتنی، هزار و ۲۰۰ سازه گابیون (فیلتر کننده جریان) و ۴۶ مورد سازه سرشاخه‌گیر و کنترل کننده جریان‌های واریزی از جمله بخش های مرتبط با عملیات آبخیزداری اجرا شده در گلستان است.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان نیز گفت: مدیریت تبخیر یکی از بهترین روش های تولید آب و تثبیت و افزایش پوشش گیاهی است سرمایه گذاری در این بخش باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

محمد عباسی با بیان این که پارسال در مقایسه با سال ۹۷ دولت اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص داد، اظهار امیدواری کرد که روند صعودی تزریق اعتبارات این بخش برای افزایش بهره وری و تولید آب با مهار بارش ها و سیلاب تداوم یابد.

به گفته وی هم اکنون در این استان ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب با اجرای طرح های آبخیزداری جمع آوری می شود که این میزان با توجه ظرفیت ها و منابع موجود ناچیز است.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، حوزه های آبخیز این استان ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن به خاطر قرار گرفتن در مناطقی از جمله کوهپایه ای، تپه ماهواره ای و پرشیب به عملیات آبخیزداری نیاز دارد.

بقیه حوزه های آبخیز گلستان در مناطق دشتی واقع شده و نیازمند حفاظت خاک و بیابان زدایی است.

استان گلستان ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال و در همسایگی کشور ترکمنستان، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نواحی جنوب از بندرگز تا شرق در کلاله، ۱۲۰ کیلومتر ساحل دریای خزر از بندرگز تا گمیشان، ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و افزون بر ۳۳ هزار هکتار باغ مثمر دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار