معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که طبق برآوردهای اولیه، شیوع ویروس کرونا هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.

خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی کرونا به کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ آمنه جمشیدی رودباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: خسارت شیوع کرونا در بخش کشاورزی استان بیشتر در حوزه دام و طیور( زنجیره پرورش مرغ، تولید شیر و صنایع وابسته)، حوزه باغبانی و تولیدات گلخانه ای و به صورت عمده شامل فروش نرفتن محصولات است.

به گفته وی همچنین با توجه به تداوم شیوع این بیماری، کاهش کارگر و افزایش دستمزد در فصل بهار، احتمال تغییر در زمان برداشت محصولات پاییزه و مشکلات مرتبط با تردد تولیدات بین شهرها پیش بینی می شود.

کشت پاییزه در گلستان به طور عمده شامل گندم، جو و کلزا است که در سال زراعی جاری حدود ۵۰۰ هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت این محصولات رفته و زراعت گندم با ۳۵۰ هزار هکتار و پیش بینی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید، محصول غالب است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان تاکید کرد : برای جبران خسارت کرونا در بخش کشاورزی، ایجاد تنفس در تسهیلات پرداختی برای واحدهای بخش کشاورزی، تاخیر در پرداخت هزینه آب و برق و گاز واحدها (صنایع و گلخانه ها)، تزریق اعتبار نقدی به شرکت پشتیبانی امور دام برای روان سازی در خرید تضمینی گوشت مرغ و ارایه سرمایه در گردش به صورت پرداخت تسهیلات حداقل ۵۰ درصد هزینه یک دوره تولید، پیشنهاد شده و انجام آن ضروری است.

 ۲۸ درصد سهم اشتغال گلستان به بخش کشاورزی اختصاص دارد و فعالان این بخش در سال زراعی قبل ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن محصول به ارزش ۱۸۵ هزار میلیارد ریال تولید کردند.

استان گلستان با دارا بودن ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، سه میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۴۸۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، از قطب های مهم کشاورزی ایران است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز ۲۹ فروردین، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر رسید که از این تعداد ۵۴ هزار و ۶۴ نفر بهبود یافته اند و چهار هزار و ۵۹۸ نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش تعداد مبتلایان طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۴۹۹ نفر و تعداد فوت شدگان به ۸۹ نفر می رسد و حال سه هزار و ۵۶۳ نفر وخیم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار