در آمایش پتانسیل زمین و محدودیت‎های اقلیمی مشخص شده و با توجه به الگوی کشت بهینه و اصل مزیت نسبی محصول سازگار با منطقه انتخاب می‎شود، با این وجود به گفته کشاورزان و کارشناسان آمایش سرزمین گمشده فعالیت‎های کشاورزی محسوب می‎شود و تاکنون اقدام عملی مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است.

تفکر سنتی، مهمترین آسیب در بخش کشاورزی

به گزارش گلستان24،کشاورزی یکی از فعالیت‎های مهم اقتصادی در اکثر کشورها و نظام‎های مختلف محسوب می‎شود چرا که رکن اصلی امنیت غذایی بر پایه توسعه کشاورزی بنا شده است، در حالیکه در کشور ما و به تبع آن در گلستان به دلیل برخورداری از منابع تولید پتانسیل بالایی برای کشت انواع محصولات و توسعه بخش کشاورزی وجود دارد اما متأسفانه به دلیل عدم استفاده بهینه منابع، شاهد اتلاف این منابع هستیم که نتیجه این امر بهره‎وری پایین منابع و فاصله زیاد با کشاورزی صنعتی برای ما بوده است.

به گفته کارشناسان با به کارگیری اصولی نهاده‎ها و افزایش بهره‎وری تولید، عملکرد و کیفیت محصولات افزایش خواهد یافت و توسعه پایدار در بخش کشاورزی را شاهد خواهیم بود در این میان آمایش سرزمین در بخش کشاورزی می‎تواند به اهدافی هم چون توسعه پایدار کمک شایانی داشته باشد. آمایش سرزمین اهدافی از جمله ایجاد برنامه صحیح و اصولی برای استفاده از سرزمین و منابع طبیعی را دنبال می‎کند به طوری که استفاده و بهره‎برداری در طول زمان باعث تخریب محیط زیست و منابع طبیعی نشود. در واقع در آمایش پتانسیل زمین و محدودیت‎های اقلیمی مشخص شده و با توجه به الگوی کشت بهینه و اصل مزیت نسبی محصول سازگار با منطقه انتخاب می‎شود، با این وجود به گفته کشاورزان و کارشناسان آمایش سرزمین گمشده فعالیت‎های کشاورزی محسوب می‎شود و تا کنون اقدام عملی مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است.

صبح امروز در مراسمی از 53 کشاورز نمونه در بخش‎های مختلف تجلیل به عمل آمد در حاشیه این مراسم برخی از کشاورزان پیشرو به بیان برخی مشکلات موجود پیرامون فعالیت خود پرداختند که اغلب مشکلات از نبود آمایش سرزمین در بخش کشاورزی ناشی می‎شد.

*حفظ منابع پایه، جزو لاینفک زندگی کشاورزان باشد

علیقلی ایمانی کشاورز نمونه در تولید محصولات گواهی شده یکی از دلایل موفقیت خود را مرهون تعامل با کارشناسان و محققان عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: اگر تعامل بین کارشناسان، محققان، مسوولان با کشاورزان در عرصه وجود داشته باشد قطعأ در این زمینه موفقیت حاصل می‎شود.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی می‎تواند تا حدود زیادی این فعالیت را برای بهره‎برداراناقتصادی کند افزود: امروزه در تولید گندم، دانه‎های روغنی و محصولات دامی و طیور شاهد توسعه مکانیزاسیون هستیم در واقع مکانیزاسیون موجب حفظ منابع پایه می‎شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان، حفظ منابع پایه را جزو لاینفک زندگی کشاورزان عنوان کرد و گفت: اگر منابع پایه آسیب ببیند نخستین قربانی آن کشاورزان خواهند بود چرا که شغل و معیشت خود را از دست می‎دهند بنابراین باید در جهت مصرف بهینه آب تلاش کنیم و دارای عملکرد خوبی در محصولات باشیم.

ایمانی ادامه داد: متأسفانه در سال‎های اخیر شایعاتی مبنی بر مصرف بی‎رویه کود و سم کشاورزان در مزارع منتشر شد که این امر به تولیدات و اقتصاد کشاورزان خسارت وارد کرد در حالیکه آمارها نشان می‎دهد مصرف کود و سم در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کم است.

*لزوم تغییر تفکر در بهره‎برداران کشاورزی

آقای فرشباف رتبه برتر کشور در رشته گوسفندداری و رتبه برتر استان در گاوداری، تفکر سنتی بهره‎بردارانبخش کشاورزی را یک آسیب برای این بخش برشمرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: اگر چه در سال‎های اخیر توسعه مکانیزاسیون موجب نو شدن ادوات کشاورزی شده اما متأسفانه تفکر ما نو نشده است.

وی تصریح کرد: باید این تفکر در کشاورزان وجود داشته باشد که آیا تاکنون منابع آب و خاک که جزو منابع تجدیدناپذیر مملکت محسوب می‎شوند را حفظ کرده‎ایم یا خیر؟

رتبه برتر کشوری در رشته گوسفندداری بیان کرد: در تمام قلمرو و زیر کشت کوهپایه‎ای که من کشت انجام می‎دهم حتی یک نوع کشاورزی خاک‌ورزی درست را مشاهده نمی‎کنم و متأسفانه در دو، سه دهه اخیر طبق رصد بنده در این مناطق مشاهده می‎کنم که قسمت بالادست به بستر سنگی تبدیل شده است.

فرشباف، آمایش سرزمین در کشاورزی را گمشده مهم فعالیت کشاورزان بیان کرد و افزود: امروز نمی توانیم به اینکه به ازای از دست دادن 3 هزار لیتر آب یک کیلو شالی تولید کرده‎ایم مفتخر باشیم در واقع باید نگاه و رویکرد را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: کشور هلند پایین‌تر از دریاست اما سطح برخورداری از محیط زیست بالا و سفره‎های رنگینزیرزمینی بیشتری نسبت به کشور ما  دارند و این در حالی است که کشور ما با تنوع اقلیم و پتانسیل‎های فراوان سفره‎های آب زیرزمینی آن کاهش یافته است.

فرشباف بیان کرد: از سال 1365 تاکنون سطح آب عمیق 100 متر کاهش یافته است زمان آن فرا رسیده که کشاورزی ما با تعقل همراه باشد در این میان آمایش سرزمین در بخش کشاورزی مهمترین موضوعی است که باید به آن پرداخت.

*عدم حمایت کافی از نوغانداران گلستانی

مهناز پایندان نمونه ملی در رشته نوغانداری از شهرستان گالیکش نیز در خصوص نقش ترویج در به روز رسانی کشاورزان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: نقش ترویج در به روزرسانی کشاورزان بسیار بالاست در واقع مروجین با برگزاری کلاس‎های آموزشی و بیان مسائل مهم در زمان کاشت، داشت و برداشت در افزایش آگاهی کشاورزان و بالا بردن راندمان تولید نقش مهمی را ایفا می‎کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که حوزه نوغانداری استان وجود دارد، گفت: نبود توتستان در استان یکی از مشکلات مهم نوغانداران محسوب می‎شود در حالیکه اراضی شیب‌دار مناسب پرورش درخت توت و ایجاد توتستان است اما به دلیل نبود توتستان پرورش پیله‌تر کمتری داریم از سویی برای تهیه برگ توت مجبور هستیم از درختان توت که بیشتر اطراف اراضی کشاورزی هستند استفاده کنیم بنابراین از کشاورزان درخواست می‎کنیم در فصل نوغانداری سمپاشی را تا حد امکان کاهش دهند.

نمونه ملی در رشته نوغانداری اضافه کرد: اکثر نوغانداران استان جایگاهی برای پرورش پیله‌تر ندارند و در منازل خود به پرورش پیله‌تر می‎پردازند اگر مسوولان وام‎های کم بهره برای ایجاد جایگاه پرورش پیله‌تر در اختیار نوغانداران قرار دهند شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان زیادی خواهیم بود.

پایندان خاطرنشان کرد: در گلستان کارشناس نوغانداری نداریم بنابراین مجبور هستم با هزینه شخصی با کارشناسانی از استان‎های دیگر در ارتباط باشم که این امر هزینه زیادی به دیگر هزینه‎های موجود اضافه می‎کند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار