ضیایی از بروز بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی علی آبادکتول خبر داد و گفت: کشاورزان برای رفع تهدید بیماری های گیاهی از سموم شیمیایی استفاده کنند.

​بیماری بادزدگی مزارع سیب زمینی را تهدید می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «سیدمحمد ضیایی» امروز(شنبه 30 فروردین) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله داشت گندم، کلزا و سیب زمینی قرار داریم و کشاورزان در این مرحله باید توصیه های فنی را رعایت کنند تا محصول پرباری را برداشت کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی علی آبادکتول ادامه داد: کشاورزی کشورمان گندم بنیان است و خوشبختانه استان گلستان از لحاظ تولید گندم وضعیت خوبی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار تن گندم در استان تولید می شود.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال پراکنش بارندگی در استان گلستان مطلوب بوده است، بیان کرد: اکثر مزارع گندم در مرحله ظهور خوشه هستند و بیماری های قارچی مانند سفیدک ها، زنگ ها، لکه خرمایی ها و فوزاریوم خوشه در گندم مشاهده می شود که می تواند به گندم خسارت بزند و موجب کاهش عملکرد شود.

 

ضیایی اضافه کرد: خوشبختانه برای تأمین انواع سموم قارچ کش مشکلی در استان گلستان وجود ندارد و به کشاورزان توصیه می کنم با مشورت کارشناسان و کلینیک های گیاه پزشکی حداقل یک بار مزارع خود را سمپاشی کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی علی آبادکتول، بهترین زمان مبارزه شیمیایی را مرحله گلدهی گندم دانست و یادآور شد: براساس آزمایشات انجام شده در سال گذشته سمپاشی مزارع گندم می تواند عملکرد گندم را 900 کیلوگرم تا بیش از یک تن افزایش دهد که به کشاورزان تأکید می کنم برای عملکرد بهتر مزارع گندم حتماً مبارزه شیمیایی را در دستور کار قرار دهند.

 

وی نسبت به شیوع بیماری اسکلروتینیا در مزارع کلزا هشدار داد و گفت: آن دسته از مزارعی که دیرکشت هستند مبارزه شیمیایی را در مزارع کلزا انجام دهند.

 

ضیایی با بیان اینکه امسال وضعیت پراکنش بارندگی طوری بود که بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی وارد شده و در حال خسارت است، افزود: سیب زمینی کاران می توانند از سموم مختلف برای آفت بادزدگی مزارع سیب زمینی استفاده کنند و از کارشناسان کشاورزی مشورت بگیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار