رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه هر ۴ الی ۵ روز یک بار افزایش ۵ درصدی بیماری کرونا را داریم، گفت: در استان گلستان ۱۰ شهر با وضیت زرد و ۴ شهر با وضعیت سفید کرونا هستند.

۱۰ شهر زرد و ۴ شهر سفید در استان گلستان/ دپوی تجهیزات حفاظتی برای پیک احتمالی دوباره کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ «عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت بیماری کرونا در استان گلستان گفت: با توجه به اینکه از ابتدای اسفند بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، استان گلستان نیز مانند همه مناطق کشور در هفته سوم اسفند ماه بین ۱۳ تا ۱۹ اسفندماه یک پیک را گذراند. 

وی ادامه داد: از ۱۹ تا ۲۵ اسفندماه روند بیماری در استان ثابت بود و از ابتدای فروردین شیب نزولی بیماری را در استان داشتیم. در روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین به دلیل شلوغی اواخر سال و ازدحام در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفندماه علیرغم اینکه مردم در روز ۱۳ فروردین ماه به خوبی رعایت کردند، اما افزایش ۱۰ درصدی و مختصری بیماری را داشتیم و در روزهای بعد دوباره شاهد شیب نزولی بیماری در این استان بودیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در این مدت ۲ الی ۳ مورد افزایش بین ۷ تا ۱۰ درصد نیز داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز یک افزایش ۵ درصدی از بیماری در استان داریم. با توجه به بازگشایی‌هایی که صورت  گرفت، برآورد ما این بود، در صورتی که مردم رعایت نکنند، پیک دوم خیلی سنگینی داشته باشیم، اما خوشبختانه ما با چنین پیکی مواجه نبودیم و هر ۴ الی ۵ روز یک بار افزایش ۵ درصدی داریم و دوباره به حالت قبل برگشته‌ایم. 

فاضل درباره رعایت فاصله اجتماعی از سوی مردم گفت: خوشبختانه در استان گلستان مردم همراهی بسیار خوبی نسبت به دیگر مناطق کشور داشتند. تقریبا همه مردم ۲ الی ۳ ماه است که از خانه بیرون نیامده‌اند و تنها یک سری از مشاغل ضروری فعالیت داشتند، در اواخر سال هم ۱۰ الی ۱۵ درصد رعایت نمی‌کردند و بیش از ۸۰ درصد مردم نکات را رعایت می‌کردند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره مشکلات کادر درمان در این استان گفت: پیک این بیماری در اسفندماه بود و تقریبا از اول فروردین به دلیل اینکه ۴۰ الی ۵۰ درصد حجم بیماران کم شد، اکثر پرسنل توانستند به مرخصی بروند و استراحت لازم را داشته باشند. حتی در بیمارستان صیاد شیرازی در ایامی که کرونا نبود، تمامی ۳۵۰ تخت این بیمارستان تکمیل بود و هیچ وقت در اورژانس تخت خالی نداشتیم، اما در فروردین امسال با توجه به اینکه شیوع کرونا در ایام عید نزولی شد، فقط ۵ بیمار در بخش اورژانس این بیمارستان بستری بود و می‌توانم بگویم با درایتی معاونت درمان دانشگاه‌ها خوشبختانه کادر درمانی تقریبا با مشکل خستگی مواجه نشدند. 

فاضل درباره وسایل و لوازم تجهیزات حفاظتی کادر بیمارستانی نیز گفت: هفته اول با توجه به اینکه تمام بیمارستان‌های استان در زیر بار بیماری رفت، با کمبود تجهیزات حفاظتی مواجه شدیم و در یک مقطعی این موضوعات وجود داشت و به صورت روزانه این موارد را تهیه می‌کردیم، اما در حال حاضر این تجهیزات را در انبار دپو داریم و برای ۲۰ روز آینده نیز تجهیزات لازم تامین است و چنانچه دوباره پیک بیماری پیش بیاید در ۲۰ روز آینده می‌توانیم از این تجهیزات استفاده کنیم و  کل بیمارستان‌ها را تجهیز کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره وضعیت شهرهای استان از نظر بیماری تصریح کرد: براساس پروتکل وزارت بهداشت مراوه تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان جزو شهرهای سفید و ۱۰ شهر دیگر جزو شهرهای زرد هستند. وزارت بهداشت پیش از این بندرگز را جزو شهرهای قرمز اعلام کرده بود، اما اکنون بندرگز هم جز شهرهای زرد قرار گرفته و همانطور که گفتم، در حال حاضر ۱۰ شهر زرد و ۴ شهر سفید داریم. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار