مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت که سال گذشته ۲۴ بنای تاریخی و با ارزش این استان با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال مرمت و احیا شد.

پارسال ۲۴ بنای تاریخی گلستان مرمت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری اظهار داشت: از این تعداد ۱۴ بنای تاریخی با اعتبار ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از منابع ملی و استانی و مابقی از محل اعتبارات ملی مرمت و احیا گردید.

وی بیان کرد: مرمت جداره بافت تاریخی گرگان، مرمت خانه خوزینی، مرمت خانه فاطمی، مرمت پوشش سقف خانه تاریخی داداشی و مرمت قسمتی از پوشش سقف مدرسه تاریخی صالحیه از جمله بناهای مرمت شده پارسال در گلستان بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: از مجموع این مرمت ها، ۶ بنای تاریخی با همکاری بخش خصوصی و مالکین بناهای تاریخی با اعتبار ۵ میلیارد ریال اجرا شد.

بافت قدیم گرگان با مساحتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار، سومین بافت تاریخی ثبت شده ایران بعد از اصفهان و یزد به شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

بام‌های سفالی و قرمز رنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پا برجا است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامند بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

ارسال نظر

آخرین اخبار