نصیبی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان گلستان ۸۷۱ هزار و ۵۴۶ نفر است و ۴۶.۶ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.

بیش از ۴۶ درصد جمعیت گلستان در روستاها زندگی می کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ با توجه به اینکه نیمی از مردم کشور در روستاها زندگی می کنند و از روستاها به عنوان زیربنای مسائل فرهنگی و اقتصادی یاد می شود بنابراین توجه مسئولان به این بخش و برنامه ریزی کلان در این حوزه از مسائل مهم کشور است.

 

سیاست نگهداری مردم در روستاها و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیازمند یکسری بسترسازی و برنامه ریزی مدون است از قبیل بردن امکانات به روستاها، توجه به رونق اقتصادی، اهمیت حوزه فرهنگ و بسیاری از امکاناتی که در شهرها وجود دارد و می تواند جهت تشویق روستائیان استفاده کرد.

 

به همین منظور «علی نصیبی»، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان در آستانه روز روستا در گفتگوی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ گفت.

 

چه تعداد جمعیت در روستاهای استان گلستان وجود دارد؟

بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت روستایی استان گلستان 871 هزار و 546 نفر است و 46.6 درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.

یک هزار و 52 روستا و نقاط جمعیتی دارای کد در استان وجود دارد و 936 روستا در نقاط جمعیتی بالای 20 خانوار هستند و در 908 روستای استان دهیاری راه اندازی شده است.

 

چه تعداد عضو شورا در روستاهای استان فعالیت می کنند و چه تعداد بانوان در شوراهای روستایی حضور دارند؟

3 هزار و 141 عضو شورا روستایی در استان گلستان فعالیت دارند که از این تعداد 78 نفر خانم هستند و از بین 908 دهیار، 68 نفر خانم هستند.

 

چه تعداد پروژه عمرانی در روستاهای استان اجرا شده است؟

بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، 607 پروژه با اعتبار 301 میلیارد تومان در سال 97 در روستاهای استان اجرا شده است که 50 درصد پروژه های استان را شامل می شود.

 

چه تعداد از روستاهای استان از گاز، برق، تلفن و اینترنت برخوردار هستند؟

در حال حاضر 872 روستای استان از گاز طبیعی بهره مند هستند که جمعیت بالغ بر 96 درصد روستاهای استان گازدارند در 22 روستا عملیات گازرسانی در حال اجراست.

همچنین 99.9 درصد از روستاها و مناطق روستایی استان از شبکه برق بهره مند هستند.

100 درصد روستاهای استان از تلفن بهره مندند و 83.77 درصد روستاهای استان برابر با 877 روستا تحت پوشش اینترنت قرار دارند.

 

تعداد جمعیت بهره مند از شبکه بهداست؟

در حوزه بهداشت و درمان نیز 100 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان هستند.

 

طرح هادی در چند روستای استان اجرا شده است؟

943 روستای استان دارای طرح هادی هستند که در 552 روستا فاز اول طرح هادی شروع شده و در 538 روستا طرح هادی آنها نیاز به بازنگری دارد.

 

راه های آسفالته و شوسه استان چند کیلومتر است؟

طول راه های آسفالته استان 2 هزار و 621 کیلومتر است و 343.5 کیلومتر نیز راه روستایی شوسه در استان وجود دارد.

 

چه تعداد مدرسه در روستاهای استان وجود دارد؟

در سطح روستاهای استان، 409 مدرسه در مقطع دوره اول ابتدایی، 153 مدرسه در دوره دوم و 30 مدرسه شبانه روزی در سطح روستاهای استان وجود دارد.

 

از اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری روستاها؟

81 واحد بوم گردی و طبیعت گردی با مجوز میراث فرهنگی در استان گلستان فعالیت می کنند و به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می دهند. همچنین 40 واحد بوم گردی نیز در حال اخذ پروانه فعالیت هستند.

 

برای پوشش بیمه ای رسوتائیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حال حاضر 50 هزار و 823 نفر از مردم استان تحت پوشش خدمات بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند و2 هزار و 27 نفر از این خدمات رسانی استفاده می کنند و مستمری بگیر هستند.

 

برای روز روستا چه برنامه ای برگزار می شود؟

به مناسبت 15 مهر، روز روستا مراسم گرامیداشتی در (14 مهر) برگزار و در این مراسم از دهیاران، بخشداران و روستاهای برتر و فعالان این عرصه تجلیل می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار