معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: حفظ خاک، کاهش مصرف سموم، کاهش آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف آب و در مجموع کاهش هزینه تولید از مزایای روش خشکه‌کاری برنج است.

چرا خشکه‌کاری برنج؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با استفاده از روش خشکه‌کاری برنج، برخی از اقدامات در روش سنتی و مرسوم کشت برنج که تخریب خاک را به دنبال دارد، حذف می‌شود. دلیل اهمیت توجه به موضوع تخریب خاک در این اراضی، کشت دیگر محصولات از قبیل گندم، کلزا و جو در تناوب با برنج است که آسیب می‌بیند.

وی افزود: در استان ۱۰ هزار هکتار اراضی نسق داریم که در ۸ هزار هکتار آن کشاورزان اقدام به کشت دوم می‌کنند. علاوه بر این در ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی غیر نسق نیز شالی کشت می‌شود که در اغلب این اراضی کشت دوم صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: روش مرسوم علاوه بر تخریب خاک، صرف وقت زیاد، تحمل هزینه‌های اضافی و به خطر افتادن سلامت شالیکار و حتی خانواده او را به دنبال دارد. شالیکاری در روش مرسوم کار سختی است و شالیکار در طول زمان کشت محصول بیش از ۱۰ بار وارد زمین زراعی خود می‌شود که این مسئله روماتیسم و کمردرد را به دنبال دارد. همچنین به خاطر اینکه سموم مورد استفاده، محلول در آب است، از طریق پوست وارد بدن می‌شود و برای شالیکار و خانواده او خطرآفرین است.

عباسی تصریح کرد: همین این مسائل باعث شد که همکاران ما در بخش تحقیقات کشاورزی به روش خشکه‌کاری برنج روی بیاوردند. در این روش خزانه نشاء و آماده کردن زمین که ۳۰ درصد هزینه کشت شالی را به خود اختصاص می‌دهند، حذف می‌شود.

وی با اشاره به حفظ خاک در این روش، گفت: در روش خشکه‌کاری نیاز به ماشین‌آلات خاصی نیست و می‌توان با استفاده از ماشین‌آلات کشت غلات، اقدام به کاشت برنج کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان بابیان اینکه برای آبیاری می‌توان از روش تیپ استفاده کرد، تصریح کرد: در این روش مصرف آب نسبت به روش مرسوم، کاهش زیادی خواهد داشت.

عباسی یادآور شد: شاید در روش خشکه‌کاری تا ۱۵ درصد کاهش عملکرد را نسبت به روش سنتی داشته باشیم اما در مقابل در روش سنتی، هزینه‌های تولید خیلی بیشتر از روش خشکه‌کاری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار