مسجد به عنوان یکی از مهمترین کانون های مبارزه با نظام استبداد در طول تاریخ اسلام بوده است و توانسته به بیداری و آگاهی مسلمانان کمک کند از همین روی جایگاه این مکان مقدس و راهبردی در اندیشه های امام خمینی (رحمه الله علیه) یک نقش استراتژیک و مهم دارد.

جایگاه مساجد در اندیشه و رفتار امام خمینی (ره)

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلابات ویژه در طول تاریخ است که از لحاظ شکل گیری، سبک مبارزه، پیام ها، شعارهای مطرح آن و مبارزینش با بسیاری از انقلاب های جهان فرق داشته است.

 

رهبر انقلاب ایران شخصیتی مذهبی، علمی است که بر اساس آموزه های اسلامی این انقلاب بزرگ را رهبری کرده است.

 

یقینا بررسی چگونگی ایجاد انقلاب اسلامی ایران، علل، عوامل موفقیت آن نیازمند بررسی های زیادی است که صاحبنظران این حوزه باید آن را مبسوط بیان کنند.

 

اما یکی از عوامل موفقیت در شکل گیری این انقلاب بزرگ و یکی از رموز ماندگاری آن جایگاه و نقش مسجد است، مسجد به عنوان یکی از مهمترین کانون های مبارزه با نظام استبداد در طول تاریخ اسلام بوده است و توانسته است به بیداری و آگاهی مسلمانان کمک کند. از همین روی جایگاه این مکان مقدس و راهبردی در اندیشه های امام خمینی (رحمه الله علیه) یک نقش استراتژیک و مهم را داشته است.

 

جرقه انقلاب اسلامی از مسجد سلماسی قم

مسجد سلماسی قم کمی از حرم مطهر دور است و در یک کوچه فرعی قرار دارد محلی شد برای ترویج افکار انقلابی روح بلند امام و هدف والای ایشان نمی گذاشت که ایشان درگیر اسیر نام ها و نشان های کاذب باشد. مسجدی را در دورتر از حرم محل تدریس خود انتخاب کرد و از همانجا جرقه های انقلاب اسلامی را زد، مسجد سلماسی محلی شد برای تجمع انقلابیون و محل درس بهانه ای شد برای صدور افکار انقلابی.

 

مسجد اعظم قم محل افشای جنایت های رژیم شاه

شاید سخنان تاریخی امام در مسجد اعظم در محکومیت شاه و ایادش در تاریخ تا ابد ماندگار بماند. ایشان به شاه فرمود: «آیا ما مرتجعیم که به تو بگوییم نوکر آمریکا و اسرائل نباش ما سربلندی و عظمت ایران را می خواهیم ما می گوییم: شاه ایران نباید نوکر بیگانگان باشد».

 

امام مسجد را به عنوان بهترین رسانه در ترویج سخنانش به ملت ایران و کل جهان قرار داده بود و به حق از این رسانه دینی به خوبی استفاده کرد.

 

اداره جنگ تحمیلی از مساجد

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رحمه الله علیه) دیری نپائید که جنگ عراق علیه ایران تحمیل شد، انقلابی نوپا، مسئولینی کم تجربه مطمع دشمنان بود که چشم طمع به سمت این کشور غنی و ثروتمند بیندازند، هوشیاری امام و تجربه بالای ایشان در مبارزات و شناخت خوب ایشان نسبت به مردم ایران باعث شد که یک سازماندهی خوبی نسبت به بسیج مردمی در مساجد شکل بگیرد و تقریبا یک نهضت فراگیر در کل کشور نسبت به سازماندهی نیروها جهت اعزام به جبهه ها در مساجد شکل گرفت و مساجد به هسته های مقاومت و پایگاه های نظامی مردمی تبدیل شد و تمام نقشه های شوم دشمنان را نقش بر آب کرد.

 

اندیشه امام خمینی (رحمه الله علیه) در حوزه مسجد

نگاه امام (رحمه الله علیه) به مسجد یک نگاه راهبردی در جهت تداوم تمدن اسلامی بود، از دو راه می توان اندیشه ایشان را در حوزه مسجد بررسی و تبیین کرد.

 

اول از این جهت که ایشان در منش و رفتار مبارزاتی مسجد را به عنوان پایگاه ویژه برای ترویج افکار انقلابی قرار داد و این رفتار به وضوح در تاریخ قابل مشاهده است، چنانچه مساجد مهم شهر مقدس قم را به عنوان کانون مبارزات قرار داد.

 

جهت دوم پس از به ثمر رسیدن جمهوری اسلامی ایران است که ایشان نه تنها از این پایگاه دینی و مذهبی چشم نپوشید بلکه این مکان را بیشتر از پیش در راس هرم فعالیت های حکومتی و دینی قرار داد.

 

تعابیری که از ایشان در خصوص مسجد در تاریخ ماندگار شده است، نشان از عمق بینش ایشان به این مکان مقدس است، امام (رحمه الله علیه) با توجه به شخصیت سیاسی، مبارزاتی که دارد مسجد را «مرکز سیاسی» می داند و در تعبیر دیگر با توجه به بعد رسانه ای مسجد، این مکان مقدس را به «مرکز تبلیغ» نام می برد.

 

ایشان در یکی از سخنانش، یک هشدار مهم به ملت می دهد و می گوید: «مسجدها را خالی نکنید تکلیف است امروز» امام (رحمه الله علیه) از مدل مسجد صدر اسلام دفاع می کند یعنی مدلی که کارکردهای فراوانی داشت و اینگونه بیان می کند: «سعی کنید که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد و توجه داشته باشید که عزلت و کناره گیری در اسلام نیست».

 

امام (رحمه الله علیه) یکی از کارکردهای مهم مسجد را فعالیت های تربیتی می داند و می فرماید: «این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد و مساجد بحمدالله اکثر این طوری است» و در قسمت دیگری می فرماید: باید در ماه مبارک رمضان، تربیت و تعلیم به تمام معنا، در همه بعدهایش در مساجد باشد».

 

ایشان رمز بقا و ماندگاری اسلام را در گرو حفظ مساجد می داند و بیان می کند: «حفظ مساجد امروز جزو اموری است که اسلام به او بسته است» و در جای دیگر می گوید: «مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ».

 

و در آخر ایشان حفظ مساجد را تکلیف می داند و بیان می کند: «من امروز باید بگویم که تکلیف است برای مسلمان ها، حفظ مساجد».

 

ارسال نظر

آخرین اخبار