کرونا همان ویروسی بود که باید خود را از گزند آن محافظت کنیم اما مردم بیش از ویروس کرونا در تلاش هستند خود را از شر ویروس بیکاری، بی پولی و عقب ماندگی اقساط نجات دهند.

ویروس مشکلات معیشتی و بیکاری قوی تر از کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ خیابان و تفرجگاه ها شلوغ است، انگار خیلی زود به شرایط عادی برگشتیم بی آنکه شر ویروس کرونا از سر ما کم شود.

 

گویا تمام اقدامات برای رفع تکلیف بود، گزارش های مسئولان می گوید گلستان در برابر بیماری کرونا به ثبات رسیده است، اما رفتارهای مردم به گونه ای نیست که بتوانیم این ثبات را باور کرد.

 

کرونا همان ویروسی بود که باید خود را از گزند آن محافظت کنیم اما در جامعه مردم بیش از ویروس کرونا در تلاش هستند خود را از شر ویروس بیکاری، بی پولی و عقب ماندگی اقساط نجات دهند.

 

دیگر شستشوی دست ها به صورت مکرر انجام نمی شود، بسیاری از افراد دست دادن با دیگران را از سر گرفتند، بازارها شلوغ است و تفرجگاه ها هم جای سوزن انداختن نیست!

 

*نه از ماسک خبری است و نه از پروتکل های بهداشتی

البته رفتارهای مردم در سطح بازار و خیابان ها بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی نشان می دهد که خاطرات تلخ کرونا حداقل از ذهن فروشندگان و مردم به فراموشی سپرده شده است، نه از ماسک خبری است و نه از پروتکل های بهداشتی، گویا مسئولان امر هم که برای فعالیت تشکل های صنفی سامانه ای را طراحی کردند با این وضع کنار آمدند.

 

مسیر جاده ها تا ناکجاآباد برای مسافران باز است و دیگر حتی رسانه ها هم خبری از میزان ورود مسافران و گردشگران به استان گلستان نمی گیرند.

 

گویا زخم های اقتصادی کرونا از مرگ های ناشی از کرونا در جامعه سخت تر بوده است و این مهم موجب شده تا شرایط برای کنترل شیوع ویروس کرونا در استان گلستان سفید باشد.

 

گرچه عنوان می شود 12 شهرستان استان گلستان وضیعت زرد کرونایی را سپری می کنند اما چراغ سبز مسئولان امر و دستگاه هایی اجرایی برای از سرگیری برخی از فعالیت ها باعث شده است که وضعیت کرونا در گلستان سفیدتر از گذشته حتی در زمانی که آنفولانزای H1N1 را تجربه می کردیم به نظر برسد.

 

وقتی شرایط را بررسی می کنیم می بینیم علت این بی تفاوتی ها تناقضی است که در رفتار مسئولان و ستاد مقابله با کرونا وجود دارد.

 

*همه چیز از حذف آمارها شروع شد

همه چیز از حذف آمارها شروع شد، حتی در جلسات شورای هماهنگی ثب احوال نیز نسبت به آمارهای متوفیان اسفندماه گزارشی ارائه نشد و تنها آماری که وجود دارد آن است که میزان متوفیان حداقل تا پایان سال 98 نسبت به سال قبل آن 10 درصد افزایش داشته است.

 

بر اساس آمارهای سال 97 می توانیم، بیان کنیم که در انتهای سال گذشته بیش از 9 هزار و 800 نفر جان باختند که تقریباً 900 نفر بیشتر از سال 97 بوده است.

 

افزایش آمار متوفیان در استان گلستان در حالی است که در سال 98 تقریبا بر اساس گزارش پزشکی قانونی استان گلستان 9 درصد مرگ و میر بر اثر سوانح جاده ای کاهش یافته است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره می گوید؛ در حال حاضر که روال زندگی و اشتغال مردم تقریباً به حالت عادی بازگشته است مردم باید نسبت به خطر ویروس کرونا جدیت بیشتری داشته باشند.

 

«ناهید جعفری» ادامه می دهد؛ با بازگشت مشاغل به حالت عادی تجمعات و ارتباطات بیشتر شده و در این شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و شستشوی مکرر دست ها  باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

*افراد به ظاهر سالم ممکن است ناقل کرونا باشند

وی بیان کرد: خطر کرونا هنوز از بین نرفته است و افرادی که به ظاهر سالم هستند ممکن است ناقل باشند و بیماری کووید19 را به دیگری منتقل کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پاسخ به این پرسش که آیا با گرم شدن هوا ویروس کرونا ضعیف تر می شود، پاسخ داد: گرمای هوا موجب ضعیف شدن ویروس کرونا نمی شود همانطور که در استان خوزستان شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا بودیم.

 

جعفری اضافه کرد: در حال حاضر شیوع بیماری کووید19 در استان های گرمسیر افزایش یافته است و این مسئله نشان می دهد گرمای هوا ارتباطی به کاهش شیوع کرونا ندارد، از طرفی برخی از شهرها در استان های همجوار گلستان اعم از خراسان شمالی و مازندران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و اگر گلستانی ها توصیه های بهداشتی را جدی نگیرند ممکن است برخی از شهرهای استان ما نیز در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

 

وی یادآور شد: گرچه تعداد فوتی های ناشی از کرونا در استان گلستان کاهش یافته است اما هنوز مرگ و میر ناشی از کرونا متوقف نشده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در صورتی که دوباره شاهد روند افزایشی کرونا در گلستان باشیم برای کنترل بیماری محدودیت های بیشتری اِعمال خواهد شد و بسیاری از مراکز تعطیل می شوند.

 

جعفری تأکید کرد: به سالمندان توصیه می کنم جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند، از طرفی از آنجایی که برای رهایی از کرونا زمان مشخصی وجود ندارد باید نوع رفتار و مقابله به کرونا را به کودکان و نوجوانان نیز آموزش دهیم تا از گزند این بیماری در امان بمانند.

 

وی استفاده از ماسک و دستکش را ضروری دانست و افزود: وضعیت کرونا نامعلوم است و این مسئله می طلبد مردم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و گمان نکنند که کرونا تمام شده است.

 

* رویکرد مردم باید تغییر پیدا کند

«عبدالرضا چراغعلی» نیز از توقف شیب نزولی کرونا در استان خبر داد و می گوید: نمودار مبتلایان به کووید ۱۹ در گلستان به شکل خطی در آمده است و ممکن است در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی به صورت صعودی نیز معادلات این نمودار تغییر کند.

 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان با بیان اینکه رویکرد مردم باید تغییر پیدا کند تا خسارت های اجتماعی کاهش یابد، یادآور شد: بخشی از فاصله گذاری اجتماعی به همکاری مردم بستگی دارد و برای مثال این مردم هستند که با وجود باز شدن رستوران ها و هتل ها از این اماکن استقبال نمی کنند.

 

چراغعلی با بیان اینکه استان گلستان نسبت به روزهای نخست شیوع کرونا ظرفیت بهتری برای مقابله با کرونا دارد، تاکید کرد: در حوزه کرونا مدیریت استان کارنامه قابل دفاعی برجای گذاشته البته برخی نیز در این زمینه کم فروشی کردند.

 

وی یادآور شد: آمارهای قطعی و نهایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می شود و اعتقاد داریم شرایط به گونه ای نیست که حتی در فصل پاییز و زمستان هم تعداد آمار مبتلایان به کرونا در استان به صفر برسد.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، 31 اردیبهشت ماه سال جاری آخرین وضعیت کرونا در گلستان توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام شد و براساس آخرین آمار ارائه شده 212 بیمار حاد تنفس در مراکز درمانی گلستان بستری بودند.

 

*آمار کرونا گلستان هنوز در خرداد اعلام نشده است

ارائه این آمار در 31 اردیبهشت ماه در حالی بود که دانشگاه علوم پزشکی گلستان وعده داده بود به صورت مداوم و در مدت زمان مشخصی آمار مبتلایان به کرونا در استان را اعلام خواهد کرد اما نه تنها آمار جدید ابتلا به کرونا در خردادماه اعلام نشده بلکه با گذشت بیش از سه ماه از شیوع بیماری کووید19 آمار تفکیکی و شهرستانی ابتلا به کرونا ارائه نشده است، این موضوع موجب شده نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی جامعه برای مقابله با کرونا کمرنگ شود.

 

حال امروز به نقطه ای رسیدیم که مردم حتی هشدارها و پروتکل های بهداشتی که از سوی رسانه ها اعلام می شود را جدی نمی گیرند و با بازگشایی مراکز تجاری و از سرگیری مشاغل تصور می کنند که دیگر خطر کرونا آنها را تهدید نمی کند!

 

ارسال نظر

آخرین اخبار