سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان از تصویب اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج بخشی سد وشمگیر در سال جاری خبر داد.

تصویب اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج بخشی سد وشمگیر در سال جاری
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید محسن حسینی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: امسال اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج بخشی سد وشمگیر مصوب شده است و برای تکمیل طرح نیاز به اعتبار به مراتب بیشتر دارد.

او افزود: سد وشمگیر برای دوره‌ای ۳۰ ساله طراحی شد، اما امسال ۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد بنابراین نباید انتظار داشت کارایی زیادی داشته باشد.

حسینی گفت: قرار بود بعد از ۳۰ سال عمر مفید، سد وشمگیر تعطیل شود، اما به دلیل اینکه مراکز جمعیتی و اقتصادی پیرامون آن شکل گرفته بود تصمیم براین شد تا با علاج بخشی سد، به نحو مطلوبی از تاسیسات بهره برداری شود.

حسینی افزود: این سد دارای ۲۱ هزار هکتار شبکه بوده، ولی با توجه به انقضای عمر مفید آن توان آبیاری ۱۲ تا۱۳ هزار هکتار رادارد و به دلیل رسوبات حجم مخزن به نصف کاهش یافته و علاوه بران تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ نیز مستهلک شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به علاج بخشی این سد، گفت: تاکنون توانسته ایم حجم مخازن فرعی ۱ و ۲ را افزایش داده و مخزن فرعی۴ نیز در حال تکمیل است که مجموعا بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب به طرفیت ذخیره سد اضافه شده است.

حسینی افزود: برنامه‌های بعدی در بخش مخازن، توسعه مخزن اصلی، مخزن ۳ و مخزن بی بی شیروان است که مجموعا حدود ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر به طرفیت ذخیره سد اضافه خواهد کرد.

او اعتبار مورد نیاز برای تکمیل علاج بخشی سد وشمگیر را بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با تلاش دولت و مجلس این امر هر چه سریعتر محقق شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار