خواجه شاهکویی گفت: یکی از عوامل موفقیت هر کانون و هر مسجدی در فعالیت های فرهنگی، وحدت رویه و همدلی بین ارکان فرهنگی مسجد است که این وحدت و همدلی در کانون انتظار نور وجود دارد.

وحدت رویه و همدلی یکی از عوامل موفقیت هر کانون و مسجدی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ کانون فرهنگی هنری انتظار نور یکی از کانون های فعال استان گلستان است که در حاشیه شهرستان گرگان قرار دارد. از خصوصیات مهم این کانون این است که توانسته است برنامه های ورزشی، جشنواره های قرآنی و فعالیت های گسترده استانی را انجام دهد، مدیریت خوب محمدعلی خواجه شاهکویی مدیر کانون، حضور جوانان با استعداد و اجرای برنامه های خوب به موفقیت این کانون کمک کرده است.

 

این کانون بارها از سوی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان مورد تقدیر قرار گرفته است و به نوعی بازوی اجرایی ستاد استان در برنامه های مختلف بوده است.

 

«محمدعلی خواجه شاهکویی»، مدیر کانون فرهنگی هنری انتظار نور مسجد جامع شهدای کوی اوزینه گرگان در گفتگوی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد.

 

برنامه های کانون انتظار نور را در طول سال به طور خلاصه بیان کنید؟

کانون فرهنگی هنری انتظار نور مسجد جامع شهدای اوزینه در طول سال برنامه های مختلفی را انجام می دهد.

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی کرامت(برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی)، برگزاری جشن اعیاد شعبان و ولادت امام زمان(عجل الله تعالی)، برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای با عنوان خانواده پایدار و مهارت های زندگی (ویژه خانواده ها و بانوان)، برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی ویژه اعضا، برگزاری کلاس های آموزشی و مهارتی شامل؛ ریاضی، زبان، قرآن، کامپیوتر، چرتکه، خیاطی، موسیقی و غیره، برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان سال ۱۳۹۸، برگزاری مراسم در هفته دفاع مقدس و تجلیل از رزمندگان و ایثارگران، برگزاری مراسم ویژه دهه مبارک فجر(تجلیل از فعالین فرهنگی محله)، برگزاری جشن عبادت(تکلیف) دختران، برگزاری جشن بازگشایی مدارس در ماه مهر با عنوان بوی ماه مهر و برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی در ایام و مناسبت های ملی مذهبی از برنامه های برگزار شده کانون در طول سال است.

 

به نظر شما کارهای فرهنگی که انجام می دهید تاثیرگذار است؟ یعنی این احساس را دارید که کارهای فرهنگی شما در جامعه تاثیرگذار است؟

سنجش کارهای فرهنگی با دیگر کارها متفاوت است، کارهای فرهنگی را نمی توان مانند کارهای عمرانی و تاسیساتی در نظر گرفت، کارهای فرهنگی نیازمند یک فرایند طولانی مدت هستند که بر اساس آن نتیجه بخش بودن آنها و یا میزان عدم ناتوانی آن مشخص می شود. در فعالیت های فرهنگی کانون از تمامی ظرفیت های مردمی استفاده می کنیم.

 

فاکتورهای سنجش کارهای فرهنگی چیست؟ یعنی بر چه اساسی می توان کارهای فرهنگی را ارزیابی کرد؟

به نظرم همان فاکتورهایی که در طراحی و تدوین فعالیت های فرهنگی دخیل هستند در ارزیابی کارهای فرهنگی نیز دخیل هستند. مثلا ما برای طراحی کارهای فرهنگی و ایجاد برنامه ها باید به گونه ای برنامه سازی کنیم که متناسب با فطرت انسان ها باشد، برنامه ها در یک افق کلان طراحی شود و با تمام ذائقه های فطری متناسب باشد و باعث رشد فکری و روحی فرد و اجتماع شود و فاکتورهای دیگر نیز در این ارزیابی مفید است.

 

همه برنامه های اجرا شده فرهنگی را می توان با یک فرمت مشخص ارزیابی کرد و میزان رشد، تاثیرگذاری و یا ناتوانی و علل ناتوانی را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد، ما در کارهای فرهنگی در مرحله نخست، آنها را قبل از اجرا و عملیاتی شدن و قبل از رسیدن به مرحله طرح، پیشنهاد، بررسی و مطالعه می کنیم و سپس آن را به صورت طرح درمی آوریم و آن را عملیاتی و اجرا می کنیم و سپس آن را ارزیابی می کنیم و میزان تاثیرگذاری آن را مورد مطالعه قرار می دهیم.

 

عمده طرح های فرهنگی و هنری شما برای چه قشر و سنینی است؟

عمده فعالیت ها و کارهای فرهنگی ما مخاطب کودک و نوجوانان را تحت پوشش دارد اما ما در کانون پذیرای همه قشر و سنین هستیم از نماز جماعت تا کارهای ورزشی در طراحی های فرهنگی کانون و به مخاطبین نگاه می کند.

 

بیشتر استقبال کنندگان از فعالیت های فرهنگی در کانون شما از کدام برنامه ها هستند؟

ما معمولا در سه بخش فعالیت های فرهنگی را در طول سال و اوقات فراغت انجام می دهیم که شامل؛ بخش اردویی، ورزشی و مهارتی است که به اولویت و ترتیب مخاطبین ما از این سه بخش استقبال می کنند.

 

به نظر شما این سه بخش نیاز جوانان و نوجوانان را در اوقات فراغت جواب می دهد؟

به نظرم این سه بخش (اردویی، ورزشی، مهارتی) می تواند در تمامی ابعاد و نیاز جوان و نوجوان را پاسخ دهد. از این روی که اردو یک قالب مفرح و شاد است که قسمت عمده ای از جوانان و نوجوانان از آن استقبال می کنند و ما می توانیم بسیاری از محتواهای فرهنگی، تربیتی و هنری را در قالب اردو به آنها آموزش دهیم.

 

در کنار آن قالب ورزشی ضمن پر کردن اوقات فراغت سالم برای جوانان و نوجوانان، جسم آنها را از بسیاری از بیماری ها سالم نگه دارد و قالب مهارت نیز می تواند فرهنگ کسب و کار را به آنها آموزش دهد.

 

رابطه شما با امام جماعت، هیئت امنای مسجد و اعضای کانون چگونه است؟

یکی از عوامل موفقیت هر کانون و هر مسجدی در فعالیت های فرهنگی، وحدت رویه و همدلی بین ارکان فرهنگی مسجد است که این وحدت و همدلی در کانون ما وجود دارد.

 

در این ایامی که ویروس کرونا وجود دارد فعالیت شما چگونه است؟

سعی داریم از طریق فضای مجازی، همچنین حفظ فاصه گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های خودمان را ادامه دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار