حال بزرگترین خلیج دریای خزر اصلاً مساعد نیست، یک‌چهارم وسعت خلیج گرگان به کلی خشک شده و ورود پساب‌های خانگی و صنعتی و سایر آلاینده‌ها هم چنین عدم مدیریت مناسب و منطقی در این منطقه حفاظت شده اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

حال «تنها خلیج ایرانی دریای خزر» مساعد نیست/ «عروس خزر» یک قدم دیگر به مرگ نزدیک شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، چند سالی است که موضوع نجات خلیج گرگان نقل محافل علمی و دانشگاهی و اجرایی استان شده و خروجی این نشست‌ها و ابراز نگرانی‌ها، آبی برای این خلیج نداشته است.

آنطور که مسئولان می‌گویند اوضاع خلیج گرگان اصلا خوب نیست، 8 هزار هکتار از وسعت آن خشک شده و می‌تواند به تهدیدی برای زندگی ساکنان خزر تبدیل شود.

مسئولان هم در جلسات مختلف از دغدغه‌های خود برای نجات خلیج گرگان می‌گویند، اما انگار گوش خودشان به هشدارهایی که می‌دهند بدهکار نیست.

هادی حق شناس، استاندار گلستان دی ماه سال گذشته در بازدیدی که از دفتر خبرگزاری تسنیم داشت، گفته بود: تکلیف نجات خلیج گرگان تا پایان امسال (سال 98) با تهیه یک برنامه جامع مشخص می‌شود.

به گفته او از وسعت 40 هزار هکتاری خلیج گرگان تقریبا 8 هزار هکتار از مساحت آن به علت پسروی آب دریا خشک شده و براساس نظرات کارشناسی اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد تا 4 سال دیگر کل مساحت خلیج گرگان خشک خواهد شد و ما با منبع بزرگی از ریزگردها مواجه خواهیم بود.

استاندار گلستان با اشاره به برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های کارشناسی مختلف در استان و سطح ملی برای نجات تنها خلیج ایرانی دریای خزر گفته بود: در این نشست‌ها مسائل مختلفی مطرح شده و در آخرین جلسه هم سازمان زمین‌شناسی یکی از راهکارهای نجات خلیج گرگان را استفاده از تله‌های رسوب‌گیر اعلام کرده است. البته با صراحت به دستگاه‌های ملی دست‌اندرکار در این موضوع از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و غیره اعلام کرده‌ایم که برای نجات خلیج گرگان باید آب وارد آن شود. حالا این کار می‌خواهد از طریق لایروبی کانال‌های ارتباطی و یا انتقال آب از مناطق دیگر اتفاق بیفتد، بهرحال ما برای زنده ماندن خلیج نیاز به آب داریم.

سال 98 در حالی به پایان رسید که دولت و در رأس آن سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ و راهکاری برای نجات خلیج گرگان ارائه نکرد. تا اینکه استاندار گفت در جلسه کارگروه ساماندهی تالاب‌های کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، قرار شده تکلیف نجات خلیج گرگان تا اردیبهشت ماه سال آینده (سال 99) مشخص شود.

اردیبهشت امسال هم تمام شده و عملا خبری از برنامه دولت برای نجات خلیج گرگان نیست.

هرچند هادی حق شناس، وعده خود که در رسانه‌ها نیز منعکس شده بود را رد کرده و گفته قرار بود جلسه‌ای با محوریت آقای جهانگیری در خردادماه تشکیل شود تا به یک راهکار نهایی برای نجات خلیج گرگان دست پیدا کنیم.

او گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسه به تعویق افتاد. مطالعات لازم برای نجات خلیج گرگان در حال انجام است و منتظر اعلام تاریخ جلسه هستیم تا مجموع مطالعاتی که دستگاه‌های مرتبط انجام دادند بررسی شود.

هر روز که مسئولان نجات خلیج گرگان را به تعویق می‌اندازند این خلیج یک قدم دیگر به مرگ نزدیک می‌شود.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه دغدغه مردم برای خلیج گرگان نقطه قوت است، اظهار داشت: موضوع خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دستور دومین جلسه ستاد ملی محیط زیست قرار گرفته و معاون اول رئیس جمهور دستور داد که کارگروه ویژه‌ای برای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تشکیل شود و در جلسه نخست کمیت و کیفیت آب و محدوده و حریم خلیج و تصرفات آن بررسی شد.

او اضافه کرد: مقرر شد تا مرکز ملی اقیانوس شناسی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه صنعتی شریف تمام مطالعات و داده‌های دستگاه‌های اجرایی را جمع بندی و در جلسه سوم نسخه اجرایی را ارائه کنند که اگر قرار است تبادلی بین خلیج و دریا برقرار شود از کدام نقطه باشد.

او تصریح کرد: پکیج کامل برای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تهیه می‌شود و اعتبارات آن هم در ستاد ملی محیط زیست دیده خواهد شد.

در حالیکه مسئولان استانی و متولیان محیط زیست خود را درگیر جلسه‌های بدون خروجی کرده‌اند، تنها خلیج ایرانی خزر خشک و خشک‌تر می‌شود و مشخص نیست چه زمانی راهکاری اجرایی برای احیای آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار