فاضل گفت: با توجه به افزایش بستری بیماران حاد تنفسی در گلستان متاسفانه باید بگوییم که در ۱۵ روز آینده مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در گلستان افزایش خواهد یافت.

احتمال افزایش مرگ و میر کرونا در ۱۵ روز آینده/ جزئیات مرگ ۶ کودک گلستانی بر اثر کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، عدم فاصله گذاری اجتماعی و نادیده گرفتن برخی از پروتکل های بهداشتی مثل عدم استفاده از ماسک و دستکش باعث شده است که کرونا بار دیگر در استان گلستان جولان دهد.

 

جولان کرونا از یک سو و بی تفاوتی مردم از سویی دیگر منجر به آن شده است که در شهرهای استان گلستان وضعیت شهرهای ما به سمت قرمز حرکت کند و این مهم یعنی بار دیگر محدودیت ها به سراغ اصناف و بخش های مختلف استان خواهد آمد.

 

برای تشریح وضعیت کرونا در استان گلستان و آخرین اقدامات و توصیه های کارشناسان بهداشت به سراغ «عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان رفتیم تا حال و هوای این روزهای استان گلستان را از وی جویا شویم.

 

*شرایط استان گلستان در حال حاضر چگونه است؟

هشت هزار و 300 بیمار حاد تنفسی از یکم اسفند تاکنون در مراکز درمانی استان گلستان بستری شدند که بالغ بر 80 درصد این بیماران بهبود یافتند و از مراکز درمانی مرخص شدند.

 

در روزهای گذشته هشت شهر استان گلستان وضعیت سفید کرونا را تجربه کرد و آرامش به سطح جامعه برگشته بود و مردم تصور می کردند که با اعلام شدن وضعیت سفید یعنی کرونا به پایان رسیده است.

 

مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که حتی در شهرهای سفید ما بیماران کرونایی وجود دارند و وضعیت سفید تنها به ازای بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی محاسبه می شود.

 

متاسفانه در تعطیلات عید فطر و روزهای 14 و 15 خرداد مردم آنگونه که باید مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکردند و این مهم منجر به آن شد که بار دیگر میزان بیماران کرونایی در استان افزایش پیدا کند.

 

در سه روز گذشته وضعیت همه شهرهای استان گلستان زرد شد و وضعیت شهر بندرگز به حالت قرمز درآمده است، همچنین در روز گذشته نیز افزایش بستری بیماران حاد تنفسی را در مراکز درمانی شاهد بودیم و این در حالی است که در هفته های گذشته میزان بیماران بستری در مراکز درمانی به 150 نفر رسیده بود.

 

درحالی که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در روزهای گذشته به عدد یک رسیده بود و حتی در طول یک ماه گذشته در برخی از روزها فوتی بیمار براثر کووید 19 را در سطح استان نداشتیم در روز گذشته پنج نفر در گلستان بر اثر کرونا جان باختند و در حال حاضر نیز 287 بیمار در مراکز درمانی گلستان بستری هستند.

 

*پیش بینی شما از روزهای آینده چیست؟

پیش بینی می کنیم که با توجه به اینکه مردم در 15 روز گذشته مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکردند بر تعداد بیماران کووید 19 در گلستان افزوده شود و متاسفانه باید بگوییم که در 15 روز آینده مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در گلستان افزایش خواهد یافت.

 

شهرهای مثل بندرگز، گنبدکاووس، مینودشت و گرگان باید بیشتر به پروتکل های بهداشتی رعایت کنند و اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود مثل استان های جنوبی در وضعیت قرمز قرار می گیریم.

 

امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم شرایط سفید را در شهرهای استان گلستان بار دیگر تجربه کنیم.

 

متاسفانه در سطح بازار و جامعه بسیاری از مسائل نادیده گرفته می شود و حتی مردم نسبت به برگزاری مراسم های عروسی و تجمعی اقدام می کنند که این مهم به شیوع مجدد بیماری کووید 19 در گلستان دامن زده است، از فروشندگان و اصناف درخواست داریم که برای آنکه صنف آنها تعطیل نشود پروتکل ها را رعایت کنیم.

 

در سطح ملی عنوان شد که گرگان به ایمنی گله ای 57 درصدی در برابر کرونا رسیده است، این موضوع به چه مفهومی است؟

این یک اصطلاح علمی است که به آن «ایمنی گله ای» نامیده می شود و در این طرح عنوان می شد که با شیوع کرونا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می شوند و بر اثر آن فوت می کنند برخی بهبود پیدا می کنند و برخی نیز بدون هیچ علائمی این بیماری را پشت سر می گذارند.

 

لذا در سطح کشور در مراکز استان ها این کار تحقیقاتی انجام شد و براساس آزمایش هایی که صورت گرفت و برحسب ایمنی که در بین افراد ایجاد شده بود به این برآورد رسیدند که در سه شهر رشت، قم و گرگان بیشترین میزان ایمنی گله ای در برابر کرونا وجود دارد.

 

در استان گلستان و شهر گرگان برآورد می شود که 57 درصد مردم به ایمنی گله ای در برابر ویروس کرونا رسیده باشند و این آمار قطعی نیست و برآوردی است و لذا مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

 

این عدد نشان می دهد که در بحران کرونا در اسفند توانستیم یک بحران بزرگ را پشت سر بگذاریم و در این مسیر مسئولان و مردم همکاری زیادی داشتند.

 

در ستاد ملی کرونا گزارشی نسبت به نرخ بستری بیماران برحسب جمعیت شهرستان در خصوص کرونا گزارش شد که در این گزارش نیز شهرستان گرگان جزو سه شهرستان کشور از نظر میزان نرخ بستری بیمار برحسب جمعیت شهرستان بود.

 

*باوجود اینکه کرونا در استان جولان می دهد اما مصوبات زیادی در ستاد کرونا برای برگزاری برخی از برنامه ها داریم، علت چیست؟

ستادملی کرونا در بسیاری از مسائل تصمیم گیری می کند و مجوزهای لازم را ارائه می کند و این ستاد برحسب معیشت و اقتصاد مردم نسبت به برخی از موارد تصمیم گیری می کنند.

 

در استان گلستان نیز تلاش شده است که پس از جلسه ستاد ملی کرونا نشستی را برگزار کنیم و نسبت به شرایط استان تصمیم گیری شود.

 

بیش از 90 درصد تصمیمات در سطح ملی گرفته می شود، در روز گذشته برخی از استانداران درخواست داشتند که برخی از تصمیمات در سطح استان توسط استاندار گرفته شود ولی این مهم از سوی رئیس جمهور رد شد.

 

باوجود اینکه میزان بیماران کووید 19 در گلستان افزایش یافته است ولی این عدد قابل کنترل است، در روزهای گذشته که متوجه شرایط قرمز بندرگز شدیم با فرماندار تماس گرفته شد و فرماندار نیز برای کاهش میزان پروتکل های بهداشتی تلاش کرد.

 

*بیماران کرونایی را در گلستان با چه آزمایش هایی تشخصی می دهید؟

چند روش آزمایش برای تشخیص بیماران کرونایی در سطح استان انجام می شود، ابتدا موضوع سی.تی.اسکن از ریه بیماران مطرح است و همچنین پی.سی.آر که با ظرفیت 200 بیمار در روز انجام می شود که روز گذشته 78 بیمار این آزمایش را انجام دادند و تعداد آن برحسب بیمارانی است که در مراکز درمانی استان بستری می شوند.

 

همچنین آزمایش سرولوژی نیز برای ایمنی گله ای در نظر گرفته شده است و در آزمایش ها تنها برای طرح ایمنی گله ای انجام شد و بیشتر در مراکز خصوصی انجام می شود و هزینه آن 70 تا 90 هزار تومان است.

 

*در حال حاضر چند درصد بیماران کووید 19 در مراکز درمانی گلستان بستری می شوند؟

در اسفند میزان و شدت بیماری ما زیاد بود و بیش از 60 درصد در مراکز درمانی بستری می شدند اما در حال حاضر 70 درصد بیماران ما با توجه به شرایطی که دارند از بیمارستان مرخص می شوند.

 

به بیمارانی که آزمایش های تشخصی کرونا مثل پی.سی.آر آنها مثبت گزارش می شود اما شرایط بستری در بیمارستان ها را ندارند اعلام می شود که به کرونا مبتلا شدند و توصیه های لازم برای قرنطینه و رعایت مسائل بهداشتی انجام می شود و از آنها تعهد نیز اخذ می کنیم.

 

البته ناگفته نماند که بیمارانی کرونایی نیز در سطح کشور داشتیم که با علائم خستگی مزمن به مراکز درمانی مراجعه می کردند و پس از دقایقی جان می باختند.

 

در سطح کشور علائم کرونا تغییر کرده است در اسفند و ابتدا شیوع ویروس کرونا علائمی از جمله تنگی نفس شدید و زجر تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می کردند اما در حال حاضر علائم این بیماری خفیف تر شده و بیماران با علائم تنگی نفس جزئی و یا خستگی و تب و لرز به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

 

*از ابتلای کودکان به بیماری کرونا و کوازاکی در گلستان بگویید؟

25 مورد بستری کودکان در بیمارستان کودکان گرگان داشتیم و 16 تا 17 مورد نیز در گنبدکاووس اتفاق افتاد و این کودکان با علائم ضعف و بیماری و خستگی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

 

شیوع بیماری کوازاکی و کرونا باعث شده که تشخیص آنها برای بسیاری از افراد جامعه سخت شده است، در استان گلستان یک مورد بستری کودک به بیماری کوزاکی گزارش شده است.

 

همچنین بر اثر کرونا 6 کودک نیز در بیمارستان گنبدکاووس جان باختند که اکثر آنها بیماری های زمینه ای مثل نارسایی قلبی، شیمی درمانی و نارسایی تنفسی داشتند.

 

*شرایط تالارها و برگزاری مراسم ها در استان چگونه است؟

با مصوبه ستاد ملی کرونا وضعیت تالارها مشخص شده است و تالارها با 50 درصد ظرفیت می توانند کار کنند و کارگروهی نیز در این خصوص تشکیل شد که بتوانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

 

به ازای هر 100 هزار نفر بیمار در طول دو هفته گذشته روزانه متوسط سه بیمار بستری شوند وضعیت آن قرمز اعلام می شود و میانگین استان در حال حاضر براساس این شاخصه 1.7 است و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند وضعیت زرد این شهرها به قرمز تبدیل شود.

 

*طرح فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از اصناف و دستگاه ها رعایت نمی شود اما چرا پزشکان و مطب ها این موضوع نادیده گرفته شده است و چه نظارتی بر این موضوع دارید؟

گزارش های روزانه از وضعیت مطب به دست ما می رسد و در چند مورد به سمت تعطیل شدن مطب ها نیز رفتیم.

 

در ماه های گذشته مردم به دلیل بیماری های مزمن به پزشک مراجعه نکردند و این مهم باعث ازدحام بیماران در مطب ها شده است.

 

در 6 مورد مطب های متخلف در استان را پلمپ کردیم و تذکرات لازم در این خصوص ارائه می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار