انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان ویژه‌برنامه رصد خورشید گرفتگی یکم تیرماه۱۳۹۹ را در آسمان گرگان برای اعضای علاقه‌مند به نجوم و با رعایت فاصله بهداشتی برگزار کرد.

رصد آخرین خورشیدگرفتگی قرن در آسمان گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، هم زمان با پدیده خورشید گرفتگی یکم تیرماه ۱۳۹۹ کودکان و نوجوانان عضو انجمن نجوم کانون در گرگان، این پدیده زیبای نجومی را رصد کردند.

کودکان و نوجوانان گرگانی عضو این انجمن، به‌همراه سید حسن حاج حسینی مربی و مدرس مباحث نجوم، لیلا مهشاد مسئول مجتمع فرهنگی هنری گرگان و سبیکه ‍سادات میرقاسمی، مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون گرگان این پدیده را با تلسکوپ و عینک‌های مخصوص رصد کردند.

بر اساس نظر کارشناسان این خورشید گرفتگی حدودا از ساعت ۹ صبح گرفت آغاز شد، حدود ساعت ۱۰ بیشینه گرفت جزئی مشاهده شد و در حوالی ساعت ۱۱ و نیم، گرفت به پایان رسید.

گفتنی‌‎است خورشیدگرفتگی(کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار گیرند و سایه ماه بر روی زمین بیافتد.

قابل ذکر است این خورشیدگرفتگی در دنیا به صورت حلقوی رخ داد و از کشورهای آفریقایی از جمله سودان، کنگو، اتیوپی وارد آسیا و کشورهای یمن، عربستان، عمان و سپس وارد دریای عمان شد و سپس به سمت پاکستان و هند رفت.

یادآور می‌شود انجمن نجوم کانون پرورش  فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان از دی‌ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد که تدوین رویدادهای نجومی، برگزاری همایش‌هایی با موضوع نجوم، برنامه‌ریزی رصد آسمان و اجرای آن و ... از جمله اهداف این انجمن بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار