با اینکه ستاد استانی مقابله با کرونا محدودیت‌هایی جدیدی مانند الزام استفاده از ماسک در ادارات و بانک‌ها و تمامی مراکز تجمعی و همچنین ممنوعیت برگزاری مراسمات عروسی و عزا را مصوب کرد اما خیلی‎‌ها آنها را رعایت نمی‌کنند.

کم‌توجهی به مصوبه‌های ستاد کرونا در گلستان؛ چه دستگاهی باید بر اجرای مصوبه‌ها نظارت کند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، شیوع دوباره بیماری کرونا در هفته‌های اخیر و وضعیت قرمز در استان گلستان سبب شد تا بار دیگر محدودیت‌ها برای کنترل بیماری و کاهش تعداد مبتلایان، از سر گرفته شود.

بر این اساس برگزاری مراسم عروسی و عزا در اماکن عمومی و خصوصی مانند تالارهای پذیرایی و ملک‌های شخصی به مدت دو هفته در سراسر استان گلستان ممنوع شد و برگزاری آن جرم تلقی می‌شود که در صورت گزارش ناظران مرکز بهداشت، برخورد قضائی خواهد شد. در روستاها نیز دهیاران موظف شده‌اند تا برگزاری هرگونه مراسم در روستا را اطلاع‌رسانی کنند.

تفرجگاه‌های شهرستان‌های با وضعیت قرمز در استان گلستان به مدت یک هفته تعطیل شده‌اند و برگزاری کلاس‌های آموزشی به مدت یک هفته ممنوع است. رستوران‌ها و هتل‌هایی که از قبل رزرو شده‌اند فقط تا روز جمعه می‌توانند با 30 درصد ظرفیت خدمات‌رسانی کنند و از روز شنبه به مدت یک هفته تعطیل خواهند شد.

تمام کارمندان دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند در محل کار ماسک بزنند و فقط به ارباب رجوعی که ماسک می‌زنند خدمات‌رسانی داشته باشند.

تمام رانندگان تاکسی نیز موظف هستند فقط مسافران دارای ماسک را سوار کنند و شهرداری ملزم به اجرای این پروتکل است و در غیر این صورت نیروی انتظامی برخورد خواهد کرد.

با وجود اینکه مصوبه‌های ستاد کرونا و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید به شهرستان‌ها ابلاغ شده اما برخی‌ها بی‌اعتنا به این دستورالعمل‌ها و خطر کرونا، به اقدامات روزمره خود مشغول هستند که می‌توانند علاوه بر خود دیگران را هم گرفتار بیماری کرونا کنند.

با وجود حضور مامور نیروی انتظامی بر سر برخی تقاطع‌ها و میادین، هنوز هم برخی رانندگان تاکسی، مسافران بدون ماسک را سوار می‌کنند. مسافربرهای شخصی هم که در گرگان بیشتر از همه جا می‌توان آنها را دید نیز پایبندی به مصوبه‌های ستاد کرونا ندارند.

با اینکه برگزاری عروسی و عزا از روز یکشنبه‌ای که گذشت در شهرها و روستاها، در هتل‌ها، تالارها و حتی منازل ممنوع شد هنوز هم شاهد برخی تخلفات در این زمینه هستیم.

برای بسیاری از نانوایی‌ها که از ابتدای شیوع کرونا، تأکید ویژه‌ای برای داشتن مسئول فروش به آنها شده بود، انگار همه چیز عادی شده و بیماری دیگر وجود ندارد.

شاید برخی گمان کرده‌اند که با تصویب محدودیت‌ها، ابلاغ و اطلاع‌رسانی آن دیگر نیازی به نظارت بر اجرای آن نیست. در حالی که هنوز هم برخی‌ها بی‌اعتنا به سلامت خود و دیگران در تفرجگاه‌ها و اماکن تفریحی حضور پیدا می‌کنند؛ ماسک نمی‌زنند و خدمات هم می‌گیرند.

سراج‌الدین عارف‌نیا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها نباید فقط در قالب مصوبه باشد و باید سفت و سخت اجرا شود.

وی اظهار داشت: مرکز بهداشت می‌تواند در صورت رعایت نکردن مصوبات و پروتکل‌ها از سوی اصناف مختلف آنها را پلمب کند و به دادستانی گزارش دهد.

عارف‌نیا افزود: باید قواعد محکمی برای برخورد با مراسم تجمعی ایجاد شود زیرا تعداد مبتلایان به کرونا در استان پس از برگزاری عروسی‌ها سه برابر شده است.

وی همچنین درباره خدمات‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی به افراد فاقد ماسک گفت: اولا رانندگان برای حفظ سلامت خود و دیگر مسافرانی که پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند باید از سوار کردن افرادی که ماسک ندارند، خودداری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بیان داشت: در صورتی که مسافری در تاکسی یا اتوبوس شهری پروتکل‌ها را رعایت نکند، نیروی انتظامی موظف به برخورد است.

وی تأکید کرد: اکنون در شرایط خوبی نیستیم و همه باید کمک کنند تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود در غیر این صورت بعید نیست که رکورد پیک کرونا در اسفندماه شکسته شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار