تجری گفت: فاز میدانی کاوش با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خرگوش‌تپه گرگان پایان یافت.

فاز میدانی کاوش تعیین عرصه و حریم خرگوش‌تپه گرگان پایان یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌‍ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، «احمد تجری» گفت: کاوش باستان شناختی با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خرگوش تپه گرگان با مجوز صادره از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و با تخصیص اعتبارت استانی اداره کل میراث فرهنگی گلستان و با سرپرستی سید مقداد میرموسوی از(24 خرداد) تا (27 تیر) در حال انجام است و در حال حاضر فاز میدانی کاوش به اتمام رسیده و مطالعات کتابخانه ای در حال انجام است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: خرگوش تپه اولین محوطه باستان شناختی استان گلستان است که در 130 سال قبل توسط ژاک دمورگان باستان شناس فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت. این محوطه ارزشمند در سال 1382 با قدمت دوره تاریخی به شماره 9328 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


وی ادامه داد: موضوع بسیار مهم در خصوص اولویت تعیین عرصه و حریم این محوطه گسترش فضای های شهری و الحاق زمین های مجاور این سایت به محدوده شهری است که این اداره‌کل اقدام به انجام این مطالعات کرده است.


تجری یادآور شد: نتیجه این کاوش طی گزارشی و به پیوست نقشه ای به پژوهشکده باستان شناسی کشور، اداره‌کل ثبت و حرایم معاونت میراث فرهنگی کشور ارسال و نتیجه آن از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی به مقامات استانی و شهری ارسال می‌شود و در طرح های بالا دستی لحاظ خواهد شد.

 

وی گفت: در این کاوش باستان شناختی گروهی از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشجویان مقطع کارشناس ارشد رشته باستان شناسی دانشگاه تهران و موسسه آموزش عالی گلستان حضور داشتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار