مشارکت تراکمه گلستان در پیشگیری از برپایی آیین‌های عید قربان به دغدغه اصلی این روزهای مسئولان استان تبدیل شده و در این میان برخی از علمای اهل سنت نسبت به روند صعودی کرونا هشدار دادند.

ملاحظات بهداشتی حق الناس است/ بسیج ترکمن صحرا برای شکست کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، دهم ماه ذی‌الحجه نزدیک می‌شود؛ «عید قربان» یکی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان، روزی که تندیس بندگی و عاشقی در خاک و افلاک به نام ابراهیم سند خورد.

همه ساله سنی و شیعه گلستان این عید را بزرگ داشته و آداب رسوم خاصی در پاسداشت آن دارند اما امسال رنگ بوی دیگری بر اعیاد سایه افکنده و برگزاری آئین‌های دیرین را تحت شعاع قرار داده است.

بیماری همه گیر کووید ۱۹ وضعیت گلستان را قرمز کرده و ویروس فرصت طلب «کرونا» منتظر پهن شدن سفره‌های عید و برگزاری مجالس است تا مهمان ناخوانده مجالس باشد.

عید قربان نزد اهل سنت جایگاه خاصی دارد و آنها از چند روز قبل به استقبال عید رفته و با خرید لباس، شیرینی و پختن نان و پهن کردن سفره و قربانی کردن این روز بزرگ را گرامی می‌دارند؛ همین امر سبب شده تا مسئولان گلستان و علمای اهل سنت در این زمینه هشدار داده و از مردم بخواهند که مراسم ویژه عید قربان را تعطیل کرده و از هرگونه تجمعی پرهیز کنند.

بی مبالاتی تاوان سنگینی دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این فرارسیدن عید قربان تا غدیر دوره حساس برای مدیریت کووید ۱۹ است، گفت: در صورت بی‌ملاحظگی و کم توجهی مردم در برپایی اعیاد پیش رو خسارت‌های زیادی به حوزه سلامت وارد خواهد شد.

سراج‌الدین عارف نیا با ابراز نگرانی از برپایی مراسم خاص این اعیاد، تصریح کرد: باید برخورد جدی‌تری با این افراد صورت بگیرد تا بازدارندگی داشته باشد.

وی گفت: در وهله نخست، سلامتی مردم و جامعه از هر موردی برای ما ارزشمندتر است و نباید طوری رفتار کنیم که علاوه بر سلامت خود سلامت جامعه را هم به خطر بیندازیم.

عارف نیا افزود: هرگونه بی مبالاتی در این حوزه تاوان سنگینی برای استان و مجموعه کادر درمان به همراه دارد.

وی بیان کرد: تجهیزات و ادوات مراکز درمانی طی پنج ماه گذشته مستهلک شده و توان کاربری بیش از این حد را ندارد لذا باید روند مراجعات مردم در طی عید قربان تا غدیر مدیریت شود تا برای فصل پاییز به مشکل برنخوریم.

رعایت بهداشت حق‌الناس است

روحانی و امام جمعه اهل سنت گمیشان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قربان، عید مهمی است که در آن ابراهیم (ع) فرزند خود را به قربانگاه برد تا به مردم، مطیع بودن در برابر خدا را بیاموزد لذا این عید جایگاه و منزلت مهمی در نزد مؤمنان و اهالی ترکمن صحرا دارد.

حاج آخوند امانگلدی حنفی با اشاره به شرایط قرمز کرونایی ادامه داد: در حالی که کادر درمان و درمانگران کشور در مراکز درمانی به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای مهار این بیماری هستند رعایت بهداشت حق‌الناس است.

وی از همه خواست تا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عید قربان اهتمام لازم را داشته باشند و از دید و بازدیدها و آداب مستحب این اعیاد چشم پوشی کنند.

علمای اهل سنت از مردم می‌خواهند تا آداب و رسوم را عید را به صورت محدود برگزار کنندحاج آخوند حنفی با اشاره به برگزاری برخی آداب پر تجمع در عید قربان در منطقه گفت: هر جایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده کرونا دوباره شیوع یافته بنابراین باید دستورات پزشکان و کارشناسان بهداشتی را جدی بگیریم.

وی تأکید کرد: تا زمانی که کووید ۱۹ در جامعه جولان می‌دهد و جان بسیاری از اهالی منطقه را گرفته است، ضرورت ندارد مراسم برگزار کرده و دست به کاری بزنیم که خود و یا خانواده‌های ما از آن آسیب ببیند.

از دیدوبازدیدهای عید صرف نظر کنیم

امام جمعه گمیشان بیان کرد: خارج نشدن از منزل جز در وقت ضرورت و شرکت نکردن در اجتماعات از اصلی‌ترین مواردی است که باید در عید قربان رعایت شود و در خصوص نماز عید قربان هم باید تابع ستاد کرونا در استان باشیم.

حاج آخوند حنفی گفت: هر چند مراسم این عید بزرگ اسلامی در سنوات قبل با شور و شوق زیادی برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی باید از دید و بازدیدهای خود صرف نظر کرده و یا آن را به صورت بسیار محدود برگزار کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد همانطور که در موج اول کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گلستان توانست به حال ثبات برسد، در پیک دوم و عید قربان هم مردم با رعایت موارد بهداشتی اجازه ندهند کرونا جان خانواده‌هایشان را بگیرد.

حنفی متذکر شد: با توجه به این‌که انجام دید و بازدید به مناسبت عید قربان می‌تواند باعث بیشتر شدن ابتلاء به کرونا در جامعه شود به آحاد مردم توصیه می‌کنیم برگزاری این برنامه‌ها را به زمانی دیگری موکول کنند.

نماز عید قربان اقامه نمی‌شود

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن هم به خبرنگار مهر ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان گفت: امیدواریم با همکاری همه عیدی همراه با نشاط و سلامتی در پیش رو داشته باشیم.

داوود آخوند بلکفه افزود: عید قربان در منطقه گلستان و مخصوصاً در شهرهای ترکمن نشین آداب و رسوم خاص خود را دارد ولی با توجه به شرایط کرونایی که اکنون بر جامعه بشری حاکم است از طرف علما توصیه می‌شود که دید و بازدیدها انجام نشده و اجتماعات به حداقل برسد.

وی با بیان این‌که مردم باید به توصیه‌ها ایمنی و بهداشتی توجه کنند، افزود: محدودیت‌ها تا جایی پیش رفته که به خاطر جلوگیری از تجمع عظیم جمعیتی نماز عید قربان هم اقامه نمی‌شود.

آخوند بلکفه گفت: بنابراین توصیه و خواسته همه علما این است با توجه به در نظر گرفتن شرایط، مردم از رسومات خود بکاهند و بیشتر به سلامتی خانواده و افراد جامعه توجه کنند.

وی بیان کرد: شهروندان همه آنچه که برای پیشگیری از شیوع کرونا لازم است را باید انجام دهند و اگر در پیشگیری از کرونا همکاری نکنند و به پروتکل‌های بهداشتی و سلامتی خود و افراد جامعه توجه نکنند قطع به یقین مصادر شروع کرونا تداوم خواهد داشت و به همه امورات زندگی مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره آسیب می‌زند.

آخوند بلکفه تصریح کرد: می‌توان این برنامه‌ها را در سال بعد با آداب و سنت خاص خود برگزار کرد اما اگر پروتکل‌ها اکنون رعایت نشود ممکن است فرصتی برای برگزاری این مراسم در سال‌های آتی نداشته باشیم.

همه در قبال سلامت جامعه مسئول هستیم

امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس هم ضمن تاکید بر حفظ فاصله گذاری فیزیکی از مردم خواست برای حفظ جان خود و دیگران هیچ تجمعی در عید قربان نداشته باشند.

آخوند عبدالباسط نوری‌زاد از مردم به ویژه اهل سنت گلستان که همه ساله مراسم این عید بزرگ اسلامی را با شور و شوق زیادی برگزار می‌کنند، خواست امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی از طریق تلفن و پیامک و تماس تصویری این عید را به دوستان و بستگان تبریک گفته و صله‌رحم را به جای آورند.

وی تأکید کرد: طبق گفته مسئولان بهداشت در این بیماری استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اصل مهم پیشگیری از شیوع این کرونا بوده لذا باید مردم مسائل بهداشتی را جدی بگیرند.

آخوند نوریزاد گفت: همه در قبال سلامت جامعه مسئول هستیم و باید اصول بهداشتی و جوانب احتیاط را تا زمانی که برای درمان بیماری چاره‌اندیشی شود، رعایت کنیم.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر، تعداد بیماران کرونایی گلستان به طرز چشمگیری افزایش یافته و استان در وضعیت قرمز قرار دارد لذا ضرورت دارد از برگزاری مراسم عید قربان و عید غدیر پرهیز کرد تا بیماری به شیب نزولی نزدیک شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار