نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: همین نماز جمعه‌ها بود که یک توده عظیم با وجود این همه طبل و بوق تفرقه توانست مقابل آنها ایستادگی کند و مردم در صف واحد مستقیم حفظ شوند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان: " نماز جمعه" مقابل تفرقه ایستاد و مردم را در صف واحد حفظ کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی شامگاه یکشنبه به مناسبت 5 مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نماز جمعه از فرائض مهم اسلامی است و حتی در ردیف زیارت خانه خدا و شاید مهم‌تر از آن قرار دارد.

وی افزود: رسول خدا(ص) تا زمانی که در مکه بودند نماز جمعه برگزار نمی‌شد اما پس از هجرت به مدینه نخستین نماز جمعه را برای قبیله آنجا برگزار کردند و پس از رحلت رسول خدا نماز جمعه میان امت اسلامی به عنوان یک فریضه مهم برگزار می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان تصریح کرد: امامان جمعه توسط حکام تعیین می‌شد و به همین دلیل پیروان مکتب اهل بیت نماز جمعه را برگزار نمی‌کردند زیرا از نظر خاندان پیامبر اکرم شرط اساسی برگزاری نماز جمعه امام عادل است.

وی ادامه داد: ائمه جمعه‌ای که توسط حکومت تعیین می‌شد این شرط اساسی را نداشت و به همین دلیل میان پیروان اهل بیت نماز جمعه برگزار نمی‌شد.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: با تشکیل حکومت مرکزی صفویه در ایران زمینه‌ای به وجود آمد که برخی فقهای بزرگ امامی نماز جمعه را با اجازه خودشان برگزار کردند و سپس در شهرهای بزرگ هم افرادی به عنوان امام جمعه تعیین می‌شد و در منطقه خودمان هم این سمت بوده و خانواده‌هایی معروف به امام جمعه بودند.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) پس از انقلاب دستور انعقاد نماز جمعه را دادند، گفت: به تعبیر امام خمینی (ره) اگر این انقلاب چیزی به جز نماز جمعه نداشت باز هم کار مهمی انجام شده بود، نخستین نماز جمعه را آیت الله طالقانی برگزار کردند و همزمان با تهران در گرگان هم به وسیله بنده نماز جمعه اقامه شد.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: نماز جمعه یک سمت حکومتی است و باید با اجازه ولی امر برگزار شود و بنده تماسی با بیت حضرت امام خمینی (ره) داشتم و با اجازه ضمنی نماز جمعه را در مصلی گرگان برگزار کردیم و مدتی بعد از فرمان حضرت امام در سال 1358 رسمیت هم پیدا کرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت نماز جمعه گفت: همین نماز جمعه‌ها بود که یک توده عظیم با وجود این همه طبل و بوق تفرقه توانست مقابل آنها ایستادگی کند و مردم در صف واحد مستقیم حفظ شوند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به وحدت در استان اظهار داشت: شاید برخی‌ها وحدت را یک تاکتیک می‌بینند اما من به عنوان یک اعتقاد دینی، قرآنی و روایی به آن نگاه می‌کنم و از همان اوایل انقلاب متوجه شدم اختلاف افکنی توطئه دشمن است.

نورمفیدی افزود: فردی که اوایل انقلاب من را ترور کرده بود را در قائمشهر گرفتند و به گرگان آوردند و من در دیدار با وی پرسیدم تحلیل منافقین برای این ترور چه بود که گفت شما در این منطقه محور و مانع رشد تضادها هستید و من با شنیدن این حرف‌ها بر اعتقادم راسخ شدم زیرا دشمن دنبال جدایی و تفرقه است و اوایل انقلاب به دنبال ایجاد جنگ میان شیعه و سنی بودند.

وی با بیان اینکه توسعه گلستان یکی از دغدغه‌های همیشگی من است، بیان داشت: با اینکه استانداران به کارهای کوچک و جزئی مشغول شوند مخالف هستم و از همه آنها خواستم گره‌های اساسی استان را باز کنند تا گلستان توسعه پیدا کند.

نورمفیدی تصریح کرد: خلیج گرگان، جزیره آشوراده، زهکشی و غیره از جمله پروژه‌هایی هستند که موجب توسعه و گسترش می‌شوند و من بارها به استاندار گفتم و ایشان هم اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: احیای کشت پنبه در گلستان بسیار با اهمیت بوده زیرا یکی از اهداف سرمایه گذاران کشور کشت پنبه در گرگان بود.

امام جمعه گرگان در مورد پیشگیری از کرونا و جلوگیری از تجمعات، گفت: عده‌ای از من خواستند در این شرایط نماز جمعه را برگزار کنم که من گفتم این کار را نمی‌کنم زیرا اقدامات باید کارشناسی شده باشد.

نورمفیدی افزود: با ائمه جمعه ترکمن صحرا هم صحبت کردم و گفتم کاری نکنید که بگویند علم و دین با هم تناقض دارند زیرا در حال حاضر علم می‌گوید فواصل اجتماعی رعایت شود و از اجتماعات جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: نباید به نام دین حرفی بزنیم که بگویند دین و علم با هم نمی‌سازند و باید نشان دهیم دین و علم با هم تضادی ندارند و موید هم هستند.

نورمفیدی با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و چگونگی عزاداری در این ماه گفت: در ماه مبارک رمضان مسجد مجازی ایجاد کردیم و باید در ماه محرم هم حسینیه مجازی ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: نباید اتفاقی رخ دهد که پس از مراسم عزاداری محرم، آمار مبتلایان و مرگ و میر افزایش یابد و می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسمی باشکوه برگزار کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار