خرید حمایتی گوجه‌فرنگی از کشاورزان گلستانی پس از ده روز تنها با خرید ۱۶ هزار تن محصول متوقف شد.

خرید حمایتی گوجه در گلستان متوقف شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مسئولان استان گلستان بعد از کاهش قیمت گوجه‌فرنگی با شروع فصل برداشت، به‌منظور حمایت از گوجه کاران با هماهنگی سازمان تعاون روستایی از ۲۳ تیرماه کار خرید حمایتی گوجه‌فرنگی را در استان آغاز کردند. بر این اساس مقرر شد کارخانجات به ازای هر کیلوگرم گوجه مبلغ ۷۰۰ تومان را پرداخت و مابه‌التفاوت تا سقف ۱۰۰۰ تومان را دولت به‌ صورت یارانه پرداخت کند.

کشاورزانی که تا پیش از این محصول خود را با قیمت کمتر از ۶۰۰ تومان به فروش می‌رساندند و ضرر هنگفتی را متحل می‌شدند، با اجرای طرح خرید حمایتی وضعیت بهتری پیدا کرده بودند اما بعد از مدت حدود ۱۰ روز دیگر از این طرح حمایتی برخوردار نشدند.

مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اجرای این طرح گفت: از ۲۳ تا ۳۱ تیرماه، ۱۶ هزار و ۱۶۲ تن گوجه‌فرنگی در قالب طرح خرید حمایتی توسط ۷ کارخانه از کشاورزان خریداری شد.

نورمحمد کوچکی خاطرنشان کرد: امسال از 5800 هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در گلستان پیش‌بینی تولید ۲۰۰ هزار تن محصول را داشتیم. ۳۵ تا ۴۰ درصد از گوجه تولیدی استان در قالب تازه خوری در داخل و خارج استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقی به کارخانجات رب گوجه‌فرنگی تحویل می‌شود.

وی گفت: برداشت گوجه‌فرنگی در استان گلستان تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیرکل تعاون روستایی گلستان، پس از ۳۱ تیرماه همچنان روند خرید گوجه‌فرنگی توسط کارخانه‌ها ادامه دارد. این در حالی است که کارخانجات با قیمت ۷۰۰ تومان یا کمتر از آن گوجه را خریداری می‌کنند و دیگر یارانه‌ای به کشاورز پرداخت نمی‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته، اعتباری برای خرید بالغ‌بر ۱۶ هزار تن گوجه‌فرنگی از سوی سازمان برنامه و بودجه به استان اختصاص پیدا کرد. سقف خرید در نظر گرفته شده برای استان تا ۳۱ تیرماه به اتمام رسید.

سعید حسن‌پور بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مجدداً از طریق نمایندگان مردم، استاندار و دیگر مسئولان استان پیگیر تخصیص سهمیه بیشتر برای خرید حمایتی گوجه کشاورزان و تأمین اعتبار به استان هستیم.

وی گفت: امیدواریم ظرف چند روز آینده به نتیجه برسیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار