به‌منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان گوجه کار گلستانی، از امروز خرید حمایتی این محصول در پنج کارخانه در سطح این استان آغاز شد. با آغاز فصل برداشت گوجه‌فرنگی در گلستان، امسال نیز همانند سال گذشته کشاورزان با مشکل فروش محصول مواجه شدند، به‌طوری‌که برخی از آنها حتی رغبتی به برداشت محصول نداشتند.

خرید حمایتی گوجه‌ در گلستان کلید خورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، بخشی از محصول گوجه‌فرنگی که قابلیت تازه خوری داشت، با قیمت مناسب‌تری به فروش رفت اما بخشی که قابلیت تهیه رب دارد و عمده گوجه تولیدی استان را تشکیل می‌دهد، با قیمتی حتی کمتر از ۶۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شد که این مسئله ضرر هنگفتی برای کشاورزان به همراه داشت.

با ورود سازمان جهادکشاورزی و تعاون روستایی به این مسئله و با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد که برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و حمایت از آنان خرید حمایتی این محصول در دستور کار قرار گیرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از یک ماه و نیم قبل در ستاد تنظیم بازار استان، با دستور استاندار موضوع خرید گوجه‌فرنگی در دستور کار قرار گرفت. بعد از پیگیری‌های متعدد توانستیم موافقت سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی را برای خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در استان اخذ کنیم.

سعید حسن‌پور بیان کرد: روز گذشته هم نشستی را با مدیران کارخانجات رب در سطح استان داشتیم و در نهایت مقرر شد از امروز ۵ کارخانه در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول خرید گوجه را از کشاورزان شروع کنند.

وی با بیان اینکه گوجه با قیمت هر کیلو ۱۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: طبق توافق صورت گرفته کارخانجات مبلغ ۷۰۰ تومان را پرداخت و مابه‌التفاوت تا سقف ۱۰۰۰ تومان را دولت بعد از تأمین اعتبار به‌صورت یارانه پرداخت خواهد کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه این یارانه به‌صورت مستقیم به خود کشاورز پرداخت می‌شود، تصریح کرد: این کار از امروز با ۵ کارخانه شروع شده و در روزهای بعد تعداد کارخانجات را افزایش خواهیم داد.

حسن‌پور بیان کرد: تا پیش از این کارخانجات تقریباً خریدی انجام نمی‌دادند و نهایتاً اگر یکی دو کارخانه آن هم ظرف روزهای گذشته از کشاورزان گوجه خرید کرده باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد گوجه که غالباً به‌صورت تازه خوری بوده برداشت شده است، گفت: با در نظر گرفتن قیمت مناسب‌تری که گوجه تازه خوری نسبت به گوجه ربی داشت، قیمت ۱۰۰۰ تومان تقریباً متعادل بوده و کشاورز به این قیمت راضی است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: امسال در سطح ۵۸۰۰ هکتار از اراضی استان گوجه کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی علی‌آباد کتول نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فروش گوجه‌فرنگی برای کشاورزان شهرستان مشکلاتی را ایجاد کرده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد از امروز خرید حمایتی این محصول در دو کارخانه رب در سطح شهرستان آغاز شود.

سیدصمد ضیائی با بیان اینکه در هر یک از این کارخانجات یک کارشناس جهاد کشاورزی حضور دارد، گفت: کشاورزان از صبح امروز می‌توانند گوجه‌های خود را به این دو کارخانه تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آینده تعداد این کارخانجات افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان هنوز محصول خود را برداشت نکردند که امیدواریم با این طرح حمایتی، برداشت محصول صورت گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار