مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی گلستان گفت: رانندگان ماشین‎های سنگین که رابطه حقوقی و مزدبگیری با شرکت‎ها داشته باشند می‎توانند از قانون مشاغل سخت بهره‎مند شوند.

بهره‎مندی رانندگان ماشین‎های سنگین از قانون مشاغل سخت و زیان‌ده

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، کمتر فردی در جامعه را می‎توان مشاهده کرد که از مزایای بیمه آگاه نباشد، در واقع  هر فردی که در محیط‎های کاری تعریف شده و قانونی مشغول به فعالیت باشد باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

با این وجود هنوز در برخی مشاغل ابهاماتی در خصوص چگونگی برخورداری بیمه‌شدگان از مزایای بیمه وجود دارد از طرفی با شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر برخی افراد یا کار خود را از دست دادند یا به  صورت پاره‌وقت  به کارشان ادامه می‎دهند این عوامل موجب شده تا در برخی موارد کارفرمایان نسبت به پرداخت کامل حق بیمه طی یک ماه اقدام نکنند از این رو و برای روشن شدن یکسری ابهامات در خصوص برخی مشاغل که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند گفتگویی با حسین زنجانی مدیر کل بیمه تأمین اجتماعی گلستان انجام شده است که در زیر می‎خوانید.

فارس: برخی رانندگان ماشین‎های سنگین نسبت به اینکه بیمه تأمین اجتماعی، شغل آنها را جزو مشاغل سخت محسوب نمی‎کند گلایه‎مند هستند در این رابطه توضیح بفرمایید.

زنجانی: رانندگانی می‎توانند از قانون مشاغل سخت بهره‎مند شوند که رابطه حقوقی و مزدبگیری با شرکت‎ها داشته باشند در واقع رانندگان ماشین‎های سنگین به دو گروه تقسیم می‎شوند گروه اول افراد مالک هستند که با انعقاد قرارداد نسبت به بیمه خود اقدام کرده‎اند این گروه جزو بیمه شدگان خاص محسوب می‎شوند.

گروه دوم رانندگان ماشین‎های سنگینی که مشمول قانون کار هستند این افراد می‎توانند از قانون مشاغل سخت استفاده کنند به دلیل آنکه رانندگان در شرکت‎هایی فعالیت دارند که ماهیانه حقوق دریافت می‎کنند.

برای این گروه کمیته‎های مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل می‎شود و اگر در این کمیته تصویب شود که راننده در ردیف شغل‎های سخت و زیان آور است با ۲۰ سال پرداخت متوالی حق بیمه و ۲۵ سال سابقه متناوب می‎توانند از قانون مشاغل سخت و زیان‌ده استفاده کنند.

* بهره‎مندی همسران بانوان مشمول بیمه قالیبافی از خدمات بیمه تأمین‌اجتماعی

فارس: خانمی که بیمه قالیبافی دارد آیا می‎تواند فرزند و همسرش را نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد؟

زنجانی:در ماده ۵۸ قانون تأمین اجتماعی به صراحت به این موضوع اشاره شده است بانوانی که بیمه قالیبافی هستند در صورتی که همسرانشان ۶۰ سال تمام و یا از کار افتاده باشد می‎توانند آنها را بیمه کنند هم چنین اگر همسران این بانوان هیچ گونه دفترچه‎ای از سایر صندوق‎ها نداشته باشند یک فرم تعهد از آنها گرفته می‎شود و برای فرزندانشان دفترچه خدمات درمانی صادر خواهد شد.

فارس: تأخیر در پرداخت حق بیمه افرادی که در دستگاه‌های اجرایی به صورت قراردادی مشغول به کار هستند آیا مشکلی در سوابق بیمه آنها ایجاد می‌کند؟

زنجانی: برای بیمه‌شدگانی که به صورت قرار دادی در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت هستند چنانچه دستگاه اجرایی حق بیمه را با تأخیر پرداخت کند سابقه برای بیمه‌شدگان منظور می‎شود از این بابت جای نگرانی نیست اما اگر چند ماه گذشت و واحد اجرایی نسبت به واریز حق بیمه اقدام نکرد فرد بیمه‌شده در کمیته رسیدگی به اشتغال سازمان می‎تواند فرم پر کند به این ترتیب برای این افراد بیمه منظور می‎شود و دستگاه اجرایی از نظر پرداخت حق بیمه بدهکار خواهد شد.

فارس: وضعیت بیمه‌شدگانی که ماهیانه ۱۵ روز کار می‎کنند به چه صورت خواهد بود؟

زنجانی: قانون کار پنج ساعت کار در روز را پیش‎بینی کرده است اگر افراد چهار روز کار کنند باید به سایت بیمه تأمین‌اجتماعی مراجعه و ببینند کارفرما برای آنها چند روز بیمه پرداخت کرده است طبق ماده ۱۰۱ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۳۹ ما تا ۶ ماه اجازه بررسی سوابق بیمه‌شدگان را داریم اگر بیمه‌شده در این فاصله ۶ ماه به بیمه مراجعه کرد قانون چنین اجازه‌ای به ما داده است در صورتی که کارفرما به تکلیف خود عمل نکرد ما ورود پیدا کنیم و ۱۵ روز ما به تفاوت را برای بیمه شده پرداخت کنیم تا سابقه بیمه‌شده ۳۰ روز شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار