رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس در آستانه عید قربان به شهروندان توصیه کرد با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، در زمان خرید و ذبح دام از ماسک و دستکش استفاده کرده و در صورت امکان دام‌های خود را برای ذبح در روز عید قربان به کشتارگاه ببرند.

توصیه‌های دامپزشکی گنبدکاووس در آستانه عید قربان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نادر گوگلانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به فعالیت‌های نظارتی و انجام واکسیناسیون مستمر دام‌های منطقه توسط دامپزشکی، تاکنون هیچ بیماری واگیر مشترک میان دام و انسان در گنبدکاووس مشاهده نشده و مردم می‌تواند با اطمینان از میدان فروش دام این شهرستان، دام مورد نیاز برای قربانی را خریداری کنند.

وی افزود: تیم دامپزشکی مستقر در میدان دام گنبدکاووس اقدامات لازم برای ضدعفونی، سم پاشی و واکسیناسیون دام را در طول سال انجام می‌دهد و در صورت درخواست خریدار، دام‌ها را قبل از تحویل برای اطمینان از سلامت آن معاینه می‌کند.

گوگلانی اضافه کرد: بهتر است شهروندان ذبح دام‌های قربانی خود را برای اطمینان از سالم بودن و رعایت مسائل بهداشتی در کشتارگاه انجام دهند و در غیر این صورت حتما در زمان ذبح در منازل با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تیم‌های ثابت و سیار دامپزشکی گنبدکاووس از ساعت هفت صبح روز عید قربان در آماده باش هستند و با اعلام نیاز شهروندان در رابطه با احتمال وجود بیماری در دام هنگام ذبح از طریق سامانه ۱۵۱۲ و یا شماره‌های ۳۳۳۸۲۴۵۱ و ۰۹۱۱۳۷۶۸۹۸۳ با مراجعه به محل اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد:  بیشترین موارد نگرانی در هنگام ذبح دام تغییر رنگ، پرخونی، کیست و کرم در حیوان است که با حضور کارشناسان دامپزشکی راهنمایی لازم در رابطه با سلامت دام ارائه می‌شود.

وی گفت: با توجه به گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از حیوان به انسان به شهروندان توصیه می‌شود حتما لاشه دام‌های خود را بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای معمولی یخچال (چهار درجه بالای صفر) نگهداری کنند تا جمود نعشی آن برطرف شده و بعد مصرف کنند.

گوگلانی همچنین به شهروندان توصیه کرد با هدف حفظ بهداشت محیط، باقی مانده لاشه دام را به صورت بهداشتی دفن کنند تا از نظر محیطی مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: همانند سال‌های گذشته امسال هم شهرداری گنبدکاووس چهار مکان در مبادی ورودی و خروجی این شهر برای جمع آوری پوست دام‌های ذبح شده تعیین کرده و مردم از فروش پوست دام به افراد غیرمجاز پرهیز کنند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و افزون بر نیمی از جمعیت آن را اهل سنت (ترکمن ها) تشکیل می‌دهد که عید سعید قربان از اعیاد بزرگ آنان به شمار می‌رود.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار