رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از کاهش وابستگی به واردات خوراک دام و طیور خبر داد و گفت: تحقیقات برای جایگزینی باقلای «بدون تانن» به جای کنجاله سویا و ذرت انجام و وارد فاز اجرایی شده است.

باقلای «بدون تانن» جایگزین کنجاله سویا و ذرت می‌شود/ کاهش وابستگی به واردات خوراک طیور

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابوالفضل فرجی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۹۰ درصد از خوراک دام و طیور وارداتی است و سالانه نه میلیون تن ذرت و سویا وارد کشور می‌شود.

وی افزود: با هدف کاهش وابستگی به واردات کنجاله سویا و ذرت، تحیقیات برای جایگزینی تولیدات جدید آغاز شده و مراحل تحقیقاتی آن در سال ۹۷ به پایان رسید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تأکید بر اینکه تولید باقلای بدون تانن در راستای کاهش وابستگی به واردات خوراک است، توضیح داد: تولید باقلای بدون تانن در گلستان مراحل آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و از تیرماه وارد فاز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۳۲ درصد از جیره طیور سویاست و ماهانه بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تن دان مصرف می‌شود که ۱۸ هزار تن آن سویاست و تلاش شد به جای سویا ۳۰ درصد باقلای بدون تانن وارد جیره شده و سویا را حذف کنیم.

فرجی با یادآوری اینکه گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید طیور (مرغ و تخم مرغ) در کشور است، اضافه کرد: درصد پایین تانن، افزایش محصول (چهار تن در هکتار) و قابلیت برداشت مکانیزه از مزیت‌های باقلای بدون تانن نسبت به سایر ارقام باقلاست.

وی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی و امکان سنجی تولید انبوه باقلای بدون تانن انجام و تاکنون این رقم در سه استان لرستان، گلستان و خوزستان کشت شده است.

به گفته رئیس مرکز تحیقیات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با آزمایش‌های انجام شده نتایج به اثبات رسیده که می‌توانیم ۳۰ درصد باقلا را به جای ذرت و کنجاله وارداتی جایگزین خوراک طیور کنیم بدون آنکه این اقدام کاهشی در میزان بازده مرغ‌های پرورشی و یا افزایش تلفات داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار