رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس گفت: درهفت سال گذشته مبلغ ۳۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی برای طرح‌های صنایع دستی، گردشگری و میراث تاریخی این شهرستان مرزی پرداخت شده است.

حمایت ۳۱۱ میلیارد ریالی دولت از طرح‌های میراث فرهنگی گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ مریم آق آتابای روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع تسهیلات پرداختی دولت در مدت یاد شده ۳۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال آن در قالب تسهیلات مشاغل خانگی و از محل منابع اعتباری صندوق کارآفرینی امید و اشتغال روستایی و عشایری بوده که برای اجرای ۲۶۱ طرح صنایع دستی پرداخت شد که در مقایسه با سال‌های قبل آن نزدیک به سه برابر بیشتر است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۲۱۲ میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل و بهره‌برداری از ۶ طرح گردشگری با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال در گنبدکاووس پرداخت شد که با افتتاح این طرح‌ها و برخی طرح‌های کوچکتر حوزه گردشگری در مجموع برای ۸۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد گردید.

به گفته آتابای، از سال ۹۲ تا الان برای احداث یک هتل، یک مهمانپذیر و ۲ واحد بوم‌گردی در گنبدکاووس نیز درمجموع  ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن، افزون بر هشت هزار و ۷۳۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی دارد که پنج هزار نفر از آنان در حوزه تولید فرش ترکمن مشغول فعالیت هستند که بیش از ۵۰ درصد این هنرمندان در دولت تدبیر و امید شناسایی و وارد بازار کار شدند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس، حمایت و معرفی هنرمندان متقاضی برای اخذ تسهیلات مشاغل خانگی، ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی و ایجاد مراکز خلاق، فراهم آوردن زمینه حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های استانی و کشوری را از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید به منظور رونق تولید هنرمندان و صنعتگران برشمرد و اضافه کرد: ۲۱ اثر از هنرمندان حوزه صنایع دستی این شهرستان در چند سال اخیر موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شد و پنج اثر هم مهر اصالت سازمان یونسکو را دریافت کرد.

آتابای افزود: تجهیز ۴۵ کارگاه صنایع دستی، برگزاری ۱۲۹ نمایشگاه داخلی و مشارکت در برگزاری ۱۱۳ نمایشگاه داخلی مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پنج نمایشگاه خارجی، ایجاد یک بازارچه دائمی و ۴۰ بازارچه موقت و راه‌اندازی ۱۳ فروشگاه صنایع دستی از دیگر اقدامات شاخص حوزه میراث فرهنگی گنبدکاووس در هفت سال گذشته بوده است.

وی افزود: علاوه بر تسهیلات حمایتی، از سال ۹۲ تاکنون برای بازسازی و ساماندهی محوطه برج قابوس، کمپینگ باغ ملی، ساخت موزه مردم شناسی، ساخت سرویس بهداشتی اینچه برون، زیرساخت‌های گردشگری گنبدکاووس، ساماندهی تالاب آلماگل و بازسازی و ساماندهی بقعه دانشمند حدود ۷۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبارات عمرانی تخصیص پیدا کرد.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ ها در شرق استان گلستان واقع است و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی قابل توجه از جمله گنبد قابوس بن وشمگیر با بیش از هزار سال قدمت و به عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان امامزاده یحیی بن زید (ع)، سه تالاب بین المللی در بخش مرزی داشلی برون، بازارچه و گمرک مرزی، مجموعه سوارکاری، دریاچه مصنوعی و مراتع و دشت های سرسبز دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار