مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفت که درآمدهای مالیاتی گلستان به دلیل غیرصنعتی بودن و معافیت های مالیاتی ضعیف است.

ضعیف بودن درآمدمالیاتی گلستان/تعداد خانه های خالی استان مشخص نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ در بیشتر کشورها، درآمدهای مالیاتی بخش عمده‌ای از منابع درآمدی را تشکیل داده و در کشور ما هم با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و غیرقابل اتکا بودن درآمدهای نفتی در سنوات اخیر توجه به این درآمدها افزایش یافته است.

در همین راستا باید فرهنگ مالیاتی تقویت شده و برای مردم تشریح شود که مالیات اخذ شده از آن‌ها در کجا هزینه شده و فواید و آثار مثبت آن بیان شود.

با توجه به اهمیت موضوع خبرگزاری مهر با «علی اصغر هزارجریبی» مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفتگویی ترتیب داده که در ذیل خواهد آمد:

* چگونه درآمدهای مالیاتی می‌تواند جای درآمدهای دیگر را بگیرد؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، درآمد مالیاتی در سنوات اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا هم باید ساختارهای مالیاتی تغییر کند که یکی از این راه‌ها هوشمندسازی مالیاتی است.

یکی از مشکلات کشور این است که اطلاعات و داده‌های مالیاتی ما قدیمی بوده و اگر هوشمندسازی اتفاق بیفتد دیگر در تعیین مالیات دچار مشکل نخواهیم شد.

باید پرداخت مالیات به فرهنگ تبدیل شده و برای مردم مشخص شود که آن درآمد در کجا هزینه می‌شود، این امر سبب می‌شود مردم راحت تر مالیات خود را پرداخت کنند.

* عدم شفافیت مالیاتی در برخی از بخش‌ها وجود دارد؟

در ساختارهای مالیاتی، هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته و این عمل به شفاف سازی کمک می‌کند؛ اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سیستم مالیاتی می‌توانند به این امر کمک کند. در گذشته مأمور به درب مغازه‌ها مراجعه کرده ولی اکنون این امر منسوخ شده است لذا اگر پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی متصل شوند هنگام کشیدن کارت همه تراکنش‌ها در سامانه نشسته و طبق فرمول‌های خاص مالیات تعیین می‌شود.

* این طرح در چه مرحله‌ای است؟

این امر امسال انجام شده و تشخیص علی الراس از بین می‌رود و دیگر مأمور، مالیات را تعیین نمی‌کند و عملکرد فروشنده مبنا قرار می‌گیرد.

به شرکت‌ها، اصناف و مودیان گفته شده که باید در همین چارچوب اظهارنامه خود را تحویل دهند. در این طرح مودیان باید حساب‌ها را بررسی و به صورت واقعی درآمدها و هزینه‌های خود را سنجیده و مالیات را تعیین کنند.

اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه امور مالیاتی می‌توانند در شفاف سازی مالیاتی اثرگذار باشداطلاعاتی که فرد در سامانه ثبت می‌کند توسط امور مالیاتی بررسی و مالیات قطعی می‌شود.

سال گذشته ۵۰ شغل برای اتصال به پایانه فروشگاهی معرفی شدند که این امر به دلیل شیوع کرونا امسال به تعویق افتاده است اما وکلا و پزشکان طبق قانون بودجه باید به سامانه متصل شده در غیر این‌صورت مجرم خواهند بود.

* نحوه گرفتن مالیات از پزشکان باید تغییر کند.

مالیات پزشکان باید قبل از آنکه پول به حساب آنها واریز شود، مانند حقوق کارمندان گرفته شود؛ یعنی باید پزشک توجیه باشد که بخشی از پول دریافتی مالیات بوده لذا راحت تر مالیات خود را پرداخت می‌کند.

* اظهارنامه توافقی الکترونیکی در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ از امسال اجرایی شد.

امسال مقرر شده مالیات ۹۸ صاحبان مشاغل و وسایط نقلیه قطعی شود. در این راستا صاحبان مشاغل که مجموع درآمد و خدمات آنها در سال ۹۸ تا ۹۹۰ میلیون تومان بوده، مشمول این توافق نامه می‌شوند.

افراد مشمول این طرح می‌توانند وارد سامانه شده و قبولی خود را نسبت به این دستورالعمل اعلام کنند.

سازمان در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اعلام کرد: کسانی که مالیاتی سال گذشته آنها (۱۳۹۷) تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، مالیات ۹۸ آنها هم بدون افزایش همان مبلغ خواهد بود.

همچنین مالیات قطعی مودیان از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان با چهار درصد افزایش، از پنج میلیون تا ۱۰ میلیون تومان با هشت درصد افزایش و از ۱۰ میلیون به بالا با ۱۲ درصد افزایش نسبت به مالیات سال ۹۷ محاسبه خواهد شد.

* جایگاه مالیات مشاغل در کشور و در استان چگونه است؟

مالیات مشاغل در کشور ۶ درصد مالیات‌ها را شامل شده اما این رقم در گلستان ۱۲ درصد است چون استان صنعتی نیستیم. عمده مالیات‌های ما در بخش شرکت‌ها و حقوق کارکنان است و معافیت مالیاتی مشاغل هم بسیار داریم و اکثر کاسبان ما هم درآمدهای پایین داشته و معاف از مالیات هستند.

* جایگاه گلستان در درآمدهای مالیاتی کشور کجاست؟

استان گلستان از نظر درآمدهای مالیات در رتبه پایین بوده و ۰.۴ درصد کل درآمدهای مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهد لذا درآمدها به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی هزینه‌های استان باشد.

گستردگی مالیاتی فراوانی در استان وجود دارد؛ به عنوان مثال در کشاورزی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد داریم که معاف از مالیات هستند و به دلیل خام فروشی و نداشتن صنعت درآمد خاصی در این زمینه نداریم.

صادرات هم به دلیل تشویق برای ارزآوری معاف از مالیات است. مالیات صرفاً جانبی درآمدی ندارد بلکه سیاست‌های مالی و ارزآوری هم در آن نقش دارد.

* هنوز راه‌های فرار مالیاتی زیادی وجود دارد.

فرار مالیاتی وجود دارد ولی نمی‌توان میزان آن را پیش‌بینی کرد. این امر در همه اقشار وجود داشته و کتمان درآمد هم فرار مالیاتی است. تا زمانی که ساختارهای مالیاتی اصلاح نشود، راه فرار وجود دارد؛ البته اکنون نسبت به سنوات قبل اوضاع بهتر است. یکپارچه سازی حساب‌ها، اتصال سامانه بانکی به سامانه امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند به شفافیت کمک کند.

تا سال گذشته قانون پایانه فروشگاهی نداشتیم و در پاییز سال گذشته این امر قانون شد و طبق آن دستگاه‌های کارتخوان به مرور زمان به سیستم مالیاتی متصل و هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش توسط این دستگاه در سیستم ما می‌نشیند و بر اساس کد ملی طرف وارد پرونده شده و سامانه اعلام می‌کند که این فرد در یک سال چه میزان فروش داشته است و این امر می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

* درآمد مالیاتی کشور پراکنده است.

مالیات‌های ما جزیره‌ای است، شهرداری جدا عوارض گرفته و ثبت اسناد موقع نقل و انتقال وجه دریافت می‌کند اما در دیگر کشورها مالیات یکپارچه بوده و شرایط متفاوت است.

اگر بخواهیم کشور از طریق مالیات اداره شود باید ساختارهای مالیاتی درست شده و هم قوانین مالیاتی بازدارنده باشند. در ماده ۲۴۷ بیان شده که هرگونه کتمان مالیات جرم محسوب می‌شود اما در کشور ما تنها جریمه لحاظ می‌شود و زمانی که نیاز مالی ایجاد شد بخشودگی مالیات در اولویت قرار می‌گیرد.

* وضعیت مالیات املاک و خانه‌های خالی چگونه است؟

مجلس به دنبال تغییرات در قانون بوده تا جرایم حالت بازدارنده داشته باشد. در گلستان اطلاعات کافی در خصوص خانه‌های خالی وجود ندارد و این قانون هم هنوز اجرایی نشده است. اگر جرایم افزایش یابد حالت بازدارندگی داشته و مالک دیگر رغبت نمی‌کند که خانه را خالی نگه دارد.

* در مالیات اجاره املاک کدام ارگان نقش دارد؟

قبل از سال ۹۵ اجاره املاک در دفاتر رسمی تنظیم می‌شد و از آنها مالیات مشخص و ما می‌پذیرفتیم اما از سال ۹۵ تعیین اجاره براساس مترمربع تعیین شده و کمیسیون تعیین اجاره داریم که اجاره منطقه مورد نظر را مشخص می‌کند.

اگر اجاره‌ای که فرد می‌دهد ۸۰ درصد اجاره خط باشد آن عدد قبول است اما اگر کمتر باشد اجاره‌ای که ما تعیین کردیم ملاک عمل قرار می‌گیرد.

در برخی از پاساژها اجاره را پایین‌تر آورده ولی ملاک عمل اجاره خط است و در این بخش هم فرار مالیاتی مشاهده می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار