ابهامات وضعیت کرونا و گرانی بسیاری از خانواده های گلستانی را برای ثبت نام دانش آموزان خود مردد کرده و آن ها چشم انتظار روزهای پایانی ثبت نام هستند.

معمای شاد و سال تحصیلی جدید/دغدغه‌های آموزش مجازی ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سال گذشته بود کرونا مدارس را تعطیل و شوک بزرگی به سیستم آموزشی کشور وارد کرد.

با توجه به طولانی شدن تعطیلات، آموزش‌ها در بستر رادیو و تلویزیون و فضاهای مجازی جریان یافت و در فروردین ماه سال جاری شبکه اجتماعی دانش آموزان (سامانه شاد) طراحی شد.

این سامانه علیرغم نامش سبب ناشاد شدن والدین گلستانی شد زیرا مشکلاتی همانند نبود پوشش اینترنتی در همه نقاط استان، نداشتن تلفن هوشمند و رایانه و غیره سبب شد که خانواده‌ها دچار چالش شوند.

۱۵ شهریور در سال تحصیلی جدید، زمان بازگشایی مدارس تعیین شده و خانواده‌ها علاه بر دغدغه‌های همیشگی، نگرانی‌های دیگری دارند. مشکلات اقتصادی و دلواپسی و ابهام نسبت به شرایط کرونا سبب شده که والدین نتوانند به انتخاب درستی در خصوص انتخاب مدرسه برسند و هنوز شمار قابل ملاحظه‌ای از دانش آموزان گلستانی برای ثبت نام به مدارس مراجعه نکرده‌اند.

۲۵ هزار دانش آموز ثبت نام نکرده‌اند

طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تاکنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان پایه اول، ۸۳ درصد پایه هفتم و ۵۵ درصد دانش‌آموزان پایه دهم ثبت نام کرده و با توجه به پیش بینی ۳۷۹ هزار دانش آموز، تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر به مدارس مراجعه نکرده‌اند.

والدین با توجه به وضعیت کرونا تصمیم گرفته‌اند تا آخرین روزهای ممکن صبر کرده و با در نظر گرفتن شرایط فرزندان خود را ثبت نام کنند.

پدر یک دانش آموز گرگانی به خبرنگار مهر گفت: یک فرزند در مقطع سوم ابتدایی دارم و تاکنون به دلیل شرایط کرونا وی را ثبت نام نکردم.

صمد بیانی با بیان این‌که در سال تحصیلی گذشته فرزندم در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کرد، افزود: اکنون شرایط کرونا بنده را مردد کرده که کدام مدرسه را برای تحصیل وی انتخاب کنم زیرا اگر قرار است کلاسی برگزار نشود چرا باید هزینه هنگفتی را پرداخت کنم؟

شرایط کرونا بنده را مردد کرده که کدام مدرسه را برای تحصیل فرزندم انتخاب کنموی اضافه کرد: شرایط آموزش در محیط مجازی در مدرسه دولتی و غیردولتی هیچ تفاوتی نداشته و شاید مدارس دولتی بعضاً امکانات سخت‌افزاری بهتری هم داشته باشد.

بیانی توضیح داد: مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی مانند اجاره‌بها، هزینه‌های متحمله مالیات و حقوق معلمان ممکن است بر کیفیت آموزش مدارس غیرانتفاعی تأثیر بگذارد لذا با توجه به این شرایط بنده تا روشن شدن وضعیت صبر می‌کنم.

مشکلات اقتصادی و نگرانی از هزینه‌ها

وی گفت: از دیگر دغدغه‌ها چگونگی ارائه خدمات در حوزه سرویس مدارس است، آیا پروتکل‌ها و سلامت دانش‌آموزان در سرویس‌ها بدون آنکه افزایش قیمتی را شاهد باشیم، رعایت می‌شود یا خیر؟ زیرا شرایط اقتصادی و تورم به گونه‌ای نیست که بتوانیم هزینه‌های دیگری را تحمل کنیم.

بیانی افزود: افراد زیادی را می‌شناسم که شرایطی مانند بنده داشته و در خصوص تعیین نوع مدرسه چشم انتظار شهریورماه هستند تا تصمیم منطقی و اقتصادی بگیرند تا هم به تحصیل فرزندانشان لطمه نخورد و هم از نظر اقتصادی با حداقل فشار مقدمات تحصیل فرزندانشان را فراهم کنند.

یاسر علیمردانی دو فرزند در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دارد، وی به خبرنگار مهر گفت: بنده کارگر روزمزد بوده با توجه به شیوع کرونا درآمدم به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به این‌که تمایل دارم فرزندانم افراد باسوادی بوده و بتوانند در آینده شغل مناسبی داشته باشند، با تمام توان تلاش می‌کنم تا امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کنم اما تهیه تلفن همراه و تبلت با توجه به افزایش قیمت‌ها برای من مقدور نیست و این امر ممکن است در روند تحصیل فرزندانم اختلال ایجاد کند.

عدم دسترسی به امکانات آموزشی

کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: کرونا شوکی برای سیستم آموزشی بود زیرا آمادگی لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور وجود نداشت.

محمود آذرخش افزود: این کاستی‌ها سبب شد که دانش‌آموزان افتی را تجربه کنند و به صورت طبیعی هم، حدود ۳۰ درصد دانش آموزان به امکانات پیشرفته مانند تبلت و اینترنت دسترسی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ۸۰ هزار دانش‌آموز در گرگان تحصیل کرده که ۳۰ درصد آن‌ها ۲۰ هزار نفر را شامل شده و همین سطح بالای عدم دسترسی سبب می‌شود که مشکلات زیادی برای مدیران، خانواده‌ها، مدیر، مدرسه و معلم ایجاد شود.

آذرخش گفت: طیفی که ثبت نام نکرده‌اند منتظر هستند ببینند وضعیت کرونا در ادامه چگونه خواهد شد و البته اطلاع‌رسانی درست می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند.

برگشت به مدارس دولتی

وی افزود: دو نگرش در زمینه مدارس وجود دارد؛ برخی مدارس غیردولتی را ترجیح می‌دهند زیرا تعداد دانش‌آموزان کمتر بوده و ابزارهای آموزشی قوی‌تری دارند و یک تعداد هم که قشر متوسط به پایین هستند، به خاطر شرایط کرونا و افزایش هزینه‌ها نمی‌توانند هزینه‌های مازاد را پرداخت کنند و بنابراین به مدارس دولتی برمی‌گردند.

آذرخش بیان کرد: وقتی مشاغل دچار آسیب شد و درآمدی وجود نداشت، خانواده‌ها چگونه می‌توانند ۶ میلیون تومان شهریه داده که البته این رقم با در نظر گرفتن هزینه‌های سرویس مدارس و سایر هزینه‌های به هشت میلیون تومان هم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اگر یک خانواده چندین دانش‌آموز داشته باشد این هزینه‌ها سنگین‌تر هم خواهد بود، گفت: از طرف دیگر منابع حمایتی هم موجود نیست، کدام نهاد در راستای حمایت از دانش آموزان و خانواده برمی‌آید؟ بسیاری از دانش آموزان علیرغم داشتن اوضاع بد معیشتی شرایط تحت پوشش قرار گفتن کمیته امداد و بهزیستی را هم نداشته زیرا شاخصه‌های این نهادها خاص است و این افراد را شامل نمی‌شود و بیشترین طیف آسیب دیده را این دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

آذرخش گفت: از نظر پوشش تحصیلی مقرر شده به ۱۰۰ درصد پوشش برسیم حالا اگر پنج الی ۱۰ درصد افت داشته باشیم برای استان عدد بالای خواهد بود و آموزش و پرورش تلاش می‌کند که دانش‌آموزان را به سیستم آموزشی برگرداند ولی کودکان کار، اتباع و یا کودکان والدین بدسرپرست و یا تک سرپرست با اندکی غفلت از تحصیل باز می‌مانند.

وی تصریح کرد: حمایت از این کودکان از عهده یک نهاد برنمی‌آید بلکه باید از ظرفیت شهرداری‌ها، بهزیستی کمیته امداد، نهادهای متولی دیگر استفاده و با همراهی سمن‌ها و خیران و تشکیل گروه‌های خیران آموزشی کودکان را تحت پوشش قرار داد و مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

نسخه‌های آموزشی متفاوت

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم با توجه به شیوع کرونا و عدم دسترسی ۱۳ هزار دانش‌آموز گلستانی به وسایل ارتباط جمعی و اینترنت و گوشی همراه برای آموزش‌های غیرحضوری به خبرنگار مهر گفت: جمع‌آوری تبلت برای دانش آموزان با همکاری بسیج، سمن‌ها و خیران در حال انجام است.

احسان گوهری راد افزود: هنگام ثبت نام دانش آموزان مدیران برآورد می‌کنند که چه میزان از دانش آموزان به سیستم و یا سامانه شاد دسترسی نداشته و چه تعداد باید از بسته‌های آموزشی استفاده کنند.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند برای این تعداد از دانش‌آموزان تجهیزات فراهم کند، اضافه کرد: آموزش را از طریق رادیو و تلویزیون و بسته‌های آموزشی و کلاس‌های حضوری ادامه خواهیم داد.

وی توضیح داد: در سال تحصیلی گذشته، بیش از ۲۵ هزار نفر از دانش آموزان گلستان به موبایل و وسایل هوشمند اینترنتی دسترسی نداشته و برای آنها بسته‌ها و درسنامه های آموزشی آماده کرده‌ایم.

گوهری راد تصریح کرد: مبنای کار ما کلاس حضوری بوده و اگر وضعیت زرد باشد مشکلی نخواهیم داشت؛ سه روز در هفته کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرده و در همان سه روز امر تحصیل انجام می‌شود و دانش‌آموزانی که به شاد دسترسی دارند می‌توانند روز پنجشنبه را هم با شاد کار کرده و برای کسانی که دسترسی ندارند جزوات و بسته‌های آموزشی در نظر گرفته می‌شود.

پیش از این هم مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان از راه اندازی پویش جمع آوری تجهیزات آموزشی و ارائه تسهیلات به خیران برای خرید تلفن همراه و تبلت خبر داده بود.

عیسی بابایی با بیان اینکه ماه محرم بهانه خوبی برای کمک به دانش آموزان است، گفت: خیران می‌توانند کمک‌های خود را در قالب حمایت از کودکان هزینه کنند.

با توجه به تعطیلی برخی از مشاغل و مشکلات اقتصادی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده است باید همدلی مردم در راستای حمایت از آینده سازان کشور بالا رفته و همه همت کنند تا تجهیزات آموزشی دانش آموزان فراهم شده و کودکی از تحصیل بازنماند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار