همزمان با آغاز ماه محرم، گلستانی‌ها با سیاه‌پوش کردن مساجد، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، معابر و سر در خانه‌ها و مغازه‌ها خود را مهیای برپایی مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در محرم کرونایی کردند.

گلستان در ماتم شهدای کربلا سیاهپوش شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، تلفیق فاصله گذاری اجتماعی و سوگواری برای سید و سالار شهیدان کربلا سبب شد تا رغبت عمومی اهالی گلستان برای سیاه پوش کردن میادین، خیابان ها و سر در مغازه ها و منازل بیش از پیش شده و مشکی به رنگ غالب شهرها و روستاهای این استان تبدیل شود.

نظافت مساجد و تکایا و آماده کردن هیات‌ها از دیگر نشانه‌های آمادگی گلستان برای میزبانی از ماه عزای سالار شهیدان در محرم بود.

برخی هیات های گلستان که در سال های قبل اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی کرده بودند، در محرم امسال نذر توزیع ماسک به راه انداخته و از ظرفیت خود برای رفع دغدغه بهداشتی شهروندان استفاده می کنند.

از طرف دیگر افرادی که در محرم سال های گذشته اقدام به پهن کردن سفره های اطعام عزاداران حسینی می کردند امسال با پذیرفتن توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا، سنت خود را تعطیل کرده و تصمیم گرفتند غذاهای نذری خود را در محلات حاشیه شهر و محروم پخش کنند.

فعالان برخی هیات مذهبی گلستان هم چند روز قبل از فرارسیدن ماه محرم اقدام به جمع آوری کمک خیرین برای تهیه بسته های معیشتی و توزیع آن بین نیازمندان کرده اند و قرار است این کار را در طول ماه محرم و صفر انجام دهند.

در همین راستا قرار است فردا شنبه و طی آیینی، پرچم مزین به نام حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع)  در تپه هزارپیچ و پارک‌ بانوان گرگان(نقاط مرتفع شهر) برافراشته شود.

کارشناس مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی گلستان در گفتگو با ایرنا گفت: عزاداران حسینی باید بیشتر از سایرین توصیه‌ها و مصوبات ستاد کرونا را در برنامه‌ها به ویژه ایام محرم، صفر و اربعین حسینی رعایت کنند.

رمضان خالوحسینی افزود: مردم نقش اثرگذاری در برگزاری مناسبت‌های مذهبی دارند و باید در این شرایط کرونایی با رعایت توصیه‌ها و ستاد کرونا، برنامه‌های ایام محرم، صفر و اربعین حسینی را در چارچوب های توصیه شده پزشکان برای کاهش حداکثری تعداد مبتلایان به کرونا برگزار کنند.

این کارشناس مذهبی دراین باره گفت: نیاز امروز جامعه توجه به امور بهداشتی جهت مبارزه با ویروس کرونا است و بر این اساس نذری ها باید در این راستا پخش شود.

ویروس کرونا از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه ۹۸) در چین شیوع یافت و در مدت زمان کوتاهی جهان را درنوردید و اکنون ابتلا جهانیان از مرز ۲۰ میلیون گذشته و محققان هر روز با نشانه‌های جدیدی از این ویروس مواجه می‌شوند.

طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ۴۱۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۸۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی.یو) بستری بوده و حال ۳۴ نفر آنان وخیم است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز پنجشنبه گفت: تاکنون ۳۵۲ هزار و ۵۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۳۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار