تعزیه‌ای که هر ساله بصورت میدانی در ایام محرم به اجرا درمی‌آمد امسال به صورت تعزیه خانگی کلید خورد و حالا شمرخوانی نوجوان 14 ساله گلستانی از چهار دیواری خانه هم شنیدنی است.

تعزیه؛ عشقی که کهنه نمی شود/ علم میراث آئینی در دستان نوجوانان ایرانی+فیلم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، شیره جان کودکان و نوجونان این سرزمین به عشق اهل بیت (ع) آمیخته شده و این دلدادگی آنقدر عمیق است که ویروس کرونا هم نتوانسته ذره‌ای از اشتیاق آنها به مکتب حسینی کم کند، تعزیه‌ای که هر ساله بصورت میدانی در محرم به اجرا درمی‌آمد امسال به صورت تعزیه خانگی کلید خورد و حالا شمرخوانی نوجوان 14 ساله گلستانی از چهار دیواری خانه هم شنیدنی است.

تبلور تعزیه خانگی در روزهای کرونایی تجربه دیگری است که تعزیه‌خوانان نوجوان، مکتب حسینی را در قلب تاریخ ثبت می‌کنند با این تفسیر که اگر این روزها ویروس کوچکی به نام کرونا سلامت مردم را هدف گرفته اما چراغ مکتب حسینی خاموش نمی‌شود چراکه عشق به اهل بیت (ع) در شیره جان مردمان این سرزمین جریان یافته و ریشه دوانده است و امروز این مکتب جریان‌ساز از چهار دیواری خانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود و در فضای مجازی فراگیر می‌شود،  مهدی خلیل‌آبادی که سابقه چندساله‌ای در شمرخوانی تعزیه دارد امسال برنامه‌ریزی کرده در دهه اول محرم به همراه اعضای گروه، عَلم میراث آئینی را بلند کنند.

دکور جذاب تعزیه‌خوانی را در فضای خانه به زیبایی چیدمان می‌کنند،  همه چیز مهیا می‌شود تا این بار عزاداری بر مصیبت سیدالشهدا (ع) در تعزیه خانگی به نمایش درآید.هنر تعزیه همچون عشقی است که کهنه نمی‌شود و رنگ تکرار به خود نمی‌گیرد در ابتدا «زین‌العابدین خلیل‌آبادی» پدر کوچکترین شمرخوانی ایرانی از «استان گلستان» باب این تعزیه را به یاد «مسلم‌ابن عقیل» باز می‌کند.

سلام ای مسلم ابن عقیل

که در راه خون خدا شد قتیل

شهید سر از تن جدا مسلم است

فدای خون خدا مسلم است

و چون مردم کوفه اطاعت خود را نسبت به حسین ابن علی (ع) اعلام داشتند، امام حسین؛ مسلم ابن عقیل را روانه کوفه ساخت که با نام آنحضرت از اهالی کوفه بیعت بگیرد اما یزید؛ عبیدالله ابن زیاد را به حکومت کوفه فرستاد و عبیدالله مردم را از بیعت امام حسین (ع) منع و آنان را متفرق کرد و مسلم در کوفه به شهادت رسید.

از این جا به بعد تعزیه‌خوانی دو کودک آغاز می‌شود و آنها به زیبایی در مقابل دوربین میراث بزرگ آئینی را به نمایش می‌گذارند، مهدی خلیل‎آبادی مخالف خوان و امیرحسین موسوی موافق‌خوان در این تعزیه خانگی هستد، این برنامه با همکاری گروه هنری مهدی طهران به نمایش درآمد.

حلقه ماتم و ارادت به اهل بیت (ع) این بار به شکل تعزیه خانگی شکل گرفت و نسل جوان و نوجوان در فضای مجازی وقایع مصیبت‌بار عاشورای سال 61 هجری قمری را بازخوانی می‌کنند تا فرهنگ عاشورایی نسل به نسل جریان یافته و همچنان جاودانه بماند.

این میراث آئینی بصورت تعزیه خانگی در دهه اول محرم از طریق پیج اینستاگرامی  به آدرس http://t.me/mahdi_artgroup و به صورت زنده دنبال کنند.

لینک مشاهده فیلم

ارسال نظر

آخرین اخبار