اهل سنت گلستان علاقه و ارادت خاصی نسبت به اهل بیت مخصوصاً امام حسین (ع) داشته و می توان این امر را در آداب خاصی که طی ایام محرم انجام می دهند، مشاهده کرد.

دلدادگی اهل سنت گلستان به سیدالشهدا/عشق به اولادنبوی پایانی ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ روزها یکی یکی سپری شده و محرم به تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شود.

عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از اسلام ناب که نقش حیاتی در استحکام ریشه‌ها و رویش شاخه‌ها دارد.

هرچند که کرونا شکل عزاداری‌ها را تغییر داده اما ماهیت سوگواری تغییری نکرده است. مردم دل‌های خود را به معرفت امام حسین (ع) گره زده و نوای یا حسین از خانه‌ها شنیده می‌شود.

محبت و ارادت به امام حسین و اهل بیت پیامبر (ع) تنها مختص شیعه نیست و شکی وجود ندارد که اهل بیت پیامبر (ص) مخصوصاً سیدالشهدا (ع) از جایگاه رفیعی در بین همه مردم دنیا به ویژه اهل سنت برخوردار هستند.

به عبارت دیگر بهره‌مندی از عنایات ائمه معصومین منحصر به پیروان فقه جعفری و اهل تشیع نبوده و همه فرق و ادیان الهی دیگر هم به انحای مختلف از فیض تمسک به ائمه بهره مند می‌شوند.

بخش قابل توجهی از جمعیت گلستان را اهل سنت تشکیل داده که آنها ارادت خاص قلبی به اولاد پیامبر (ص) دارند؛ از جمله مصداق‌های این ارادت می‌توان به افزایش سفر ترکمن‌ها به مشهد مقدس، مراسم عاشورا در محرم و افزایش نامگذاری فرزندانشان با استفاده از القاب و کنیه‌های معصومین اشاره کرد.

از دیگر مسائلی که بیانگر محبت برادران و خواهران اهل تسنن است مشارکت آنها در پخت نذورات در ماه محرم است که هر یک بنا به استطاعت مالی برای برآورده شدن حاجات اقدام به این کار می‌کنند.

حضور در راهپیمایی اربعین حسینی هم یکی دیگر از این جلوه‌های ارادت است که همه ساله تصاویر زیبایی را از اتحاد شیعه و سنی در این ایام خلق می‌کند.

محبت اهل بیت در دل همه جای دارد

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) به خبرنگار مهر گفت: اهل سنت طبق فرمایش آیه کریمه بر خود وظیفه می‌دانند که اظهار محبت و ارادت به اهل بیت رسول مکرم اسلام (ص) داشته باشد.

داوود آخود بلکفه افزود: رسول الله فرمودند من در مقابل زحماتی که برای هدایت انسان‌ها کشیده‌ام اجر، پاداش و مزد نمی‌خواهم مگر اینکه اهل بیت و ذی القربی من را دوست داشته باشند.

اهل سنت گلستان همنوا با اهل تشیع در ایام محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی عشق و ارادت خود را به خاندان نبوی از طریق حضور در مساجد و توزیع نذورات نشان می‌دهندوی اضافه کرد: بر اساس این فرمایش رسول مکرم اسلام، اهل سنت بر خود وظیفه می‌داند که در طول زندگی محبت اهل بیت را در دل خود بپروراند و در مناسبت‌های مختلف مخصوصاً در ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) آن را ابراز کند.

آخوند بلکفه بیان کرد: ایشان در صحرای کربلا مظلومانه و با تشنگی به درجه اعلا شهادت نائل شدند و خونشان به ناحق ریخته شد و اهل سنت به خاطر شهادت مظلومانه امام حسین (ع) مالامال از حزن و اندوه هستند.

وی اضافه کرد: لذا در این ایام همان کاری که پیامبر مکرم اسلام سفارش و توصیه کردند را اهل سنت هم به خاطر ارادت و محبت قلبی به خاندان رسول اکرم (ص) مخصوصاً به امام حسین (ع) انجام می‌دهند و به دلیل تقرب و ثواب در ایام عاشورا و تاسوعا روزه‌های نافله گرفته و ثواب آن را به ارواح ملکوتی اهل بیت رسول (ص) هدیه می‌کنند.

 

آخوند بلکفه عنوان کرد: خانه‌ای از اهل سنت یافت نمی‌شود مگر اینکه در این ایام در حد توان خود اوراد و دعاهایی را می‌خوانند، صدقاتی را می‌دهند، به همسایگان توجه می‌کنند و یا اگر شرایط مساعد باشد، اهل دعا، انسان‌های با تقوا را به خانه خود دعوت کرده و سفره پهن می‌کنند تا یادی از امام حسین (ع) داشته باشند و در حق ایشان دعا کنند.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ادامه داد: آنها آیاتی از قرآن را تلاوت کرده و آن را به روح مقدس امام حسین (ع) هدیه می‌کنند، اهل سنت از صداق دل و عمق جان نسبت به اهل بیت رسول دارند، اعتقاد آنها اعتقادی عمیق و قلبی است.

وی گفت: اهل سنت هتک حرمت و بی حرمتی به اهل بیت را خروج از این تلقی می‌کنند چه برسد به اینکه خون اهل بیت ریخته شود، تا این حد اعتقاد اهل سنت نسبت به اهل بیت قوی و راسخ و محکم است.

نامگذاری فرزندان به القاب و کنیه‌های اهل بیت

عبدالرحمن کر از دیگر علمای اهل سنت گلستان به خبرنگار مهر با بیان اینکه اهل سنت نسبت به اهل بیت ارادت خاصی دارند، گفت: آنها به یاد خاندان رسول اکرم (ص) صدقه داده و اعمالی را انجام می‌دهند.

کر ادامه داد: اهل سنت در روز عاشورا روزه گرفته و ثواب آن را به اهل بیت (ع) تقدیم می‌کنند.

وی بیان کرد: ارادت قلبی اهل سنت از نامگذاری فرزندان و نوادگان به نام حسن و حسین و دیگر القاب و کنیه‌های اهل بیت نشان از جایگاه ایشان در نزد اهل سنت دارد زیرا پیامبر فرموده است که اهل بیت من را هیچ گاه فراموش نکنید و بنابراین محبت اهل بیت بر ما واجب است

پخت نذورات و توزیع بین مردم

یکی از علمای برجسته اهل سنت آق‌قلا هم در بیان خصایص امام حسین (ع) گفت: نوه بزرگوار پیامبر (ص) فریب زرق و برق دستگاه اموی را نخورد و برای اجرای آموزه‌های دین از جان خود و خانواده و عزیزانش گذشت.

حاج الله قلی آخوند توماج افزود: این ایثار و رشادت نوه مکرم رسول اکرم (ص) باعث شد تا پس از ۱۴۰۰ سال همچنان نام و یاد حسین (ع) با شکوهی هرچه‌تمام‌تر در ذهن‌ها بماند.

وی بیان کرد: همچنین در ادبیات شفاهی، مردم ترکمن برای بیان راستی و حقانیت نام امامان و ائمه اطهار را بر زبان می‌آورند و همه این‌ها خواسته قلبی این مردم است.

توماج با بیان اینکه اهل سنت کشور به ویژه اهل سنت استان گلستان به اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) ارادت خاصی دارند، ادامه داد: هر ساله در شهرستان آق‌قلا شاهد تهیه و پخت نذورات توسط مردم شریف اهل‌سنت هستیم و این نشان‌دهنده اعتقاد و ایمان آنها به اهل بیت است.

عشق به آزادگی و حقیقت خواهی امام حسین (ع) و یاران باوفایش مختص سن و سال و دین و مذهب خاصی نیست و این اردات را می‌توان در میان مردم ترکمن صحرای گلستان مشاهده کرد؛ اهل سنت استان مانند سایر شیفتگان امام، معرفت ایشان را در سینه داشته و سوخته دل عزای سیدالشهدا هستند.

همان طور که حج، قرآن و عبادات محور اصلی وحدت در جهان اسلام است واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) هم وحدت مثال زدنی بین شیعه و سنی ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار