تب برفکی یکی از زیان‌بارترین بیماری‌های دامی است که قیمت بالای واکسن‌ و استقبال کم دامداران گنبدکاووس برای خرید آن، احتمال انتقال بالای این بیماری از طریق خرید و فروش گسترده دام در این شهرستان را افزایش داده است.

تب برفکی در کمین دامداری‌های گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، دامداران گنبدی از پرداخت هزینه برای خرید واکسن تب برفکی خودداری می کنند و طبق اعلام رییس اداره دامپزشکی این شهرستان از نیمه دوم سال گذشته تاکنون استقبال از  واکسیناسیون تب برفکی در گنبدکاووس بسیار کم بود.

دکتر نادر گوگلانی اظهار داشت: کم توجهی به ایمن سازی دام ها با انجام واکسیناسیون، زنگ‌خطر ابتلای گاو و گوسفندان شهرستان به این بیماری را به صدا درآورده است در حالی که پرداخت حدود ۳۰ تا ۱۰۰ هزار ریال برای واکسیناسیون هر راس گاو یا گوسفند از تلفات ناشی از بیماری تب برفکی جلوگیری می کند.

وی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از بیماری تب برفکی در واحدهای دامی شهرستان مشاهده نشده اظهار داشت: تب برفکی در شرایط هوای سرد و رطوبتی از دامی به دام‌ دیگر قابل انتقال است.

این مقام مسوول افزود: مهمترین عامل انتقال بیماری تب برفکی که در برخی مواقع دوره نهفته ۲ هفته‌ای دارد وجود میدان دام در این شهرستان است که از دامداران می خواهیم علاوه بر انجام واکسیناسیون، بعد از خرید گاو و یا گوسفند آنها را تا ۲ هفته از گله دور نگه‌ دارند.

گوگلانی تاکید کرد: بیشتر جمعیت دامی گنبدکاووس مربوط به دامداری‌های سنتی مستقر در مناطق روستایی است که همه آن ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، حدود ۳۵ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۳۵۰ هزار راس گوسفند دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار