شیوع کرونا بر روند فعالیت و استمرار آموزش در مهدهای کودک تاثیر گذاشته و علاوه بر بیکاری فعالان حوزه تربیت و آموزش کودکان نیاز به حمایت های مالی و معنوی از مراکز را ضروری‌تر کرده است.

چنگ غول کرونا بر گریبان مهدهای کودک/ سرگردانی والدین ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ هفت ماه پیش که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، مهدهای کودک به دلیل اینکه محلی پر خطر در زمینه ابتلاء به این بیماری شناخته شدند تعطیل و مشکلات این نهاد آموزشی رو به روز روند صعودی به خود گرفت.

شاغلان این حرفه به دلیل مشکلات مالی در ورطه ورشکستگی قرار گرفته و مربیان زیادی هم بیکار شدند.

در گلستان ۲۴۰ مهد کودک فعال بوده که سالانه حدود ۹ هزار کودک ۶ ماهه الی ۶ ساله در آن پذیرش می‌شوند؛ این مراکز در ماه‌های گذشته وضعیت نابسامانی را تجربه کردند.

هر چند بازگشایی مهدهای کودک پس از چندین ماه با شرایط و ملاحظات ویژه، فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد اما خسارت و آسیب‌های وارد شده به این مراکز، همچنان ادامه دارد و تغییر چندانی در وضعیت مهدهای کودک به وجود نیامده است.

صحبت با برخی از مدیران مهدها هم نشان می‌دهد که به دلیل برخی از مشکلات اداری و بازپرداخت‌های کوتاه مدت این افراد نتوانسته اند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند.

در هفته‌های اخیر فعالیت مهدهای کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شده اما با این وجود بسیاری از خانواده‌ها راغب به سپردن کودکان خود به مهد کودک‌ها نیستند و یا ترجیح داده اند از پرستار خانگی استفاده کنند.

یک مادر گلستانی که کودک چهار ساله دارد به خبرنگار مهر گفت: با توجه به وضعیت قرمز و زرد کرونا در گلستان ترجیح دادم که چند ماه اخیر فرزندم توسط پرستار خانگی یا مادرم نگهداری شود.

وی که از معرفی خود امتناع کرد، افزود: به دلیل رفت و آمد زیاد و شلوغی در مهدهای کودک ممکن است سلامتی فرزندم به خطر بیفتد لذا بنده تا عادی شدن شرایط از وی در منزل مراقبت خواهم کرد.

نگهداری بر آموزش اولویت دارد

اما یک مادر شاغل گرگانی نظر دیگری دارد، مریم احمدی به خبرنگار مهر گفت: هنگام تعطیلی مهدهای کودک دغدغه نگهداری فرزندم را داشتم و اگر از پرستار در منزل هم استفاده می‌کردم نگران سلامتی وی بوده و مطمئن نبودم که پرستار ناقل بیماری نباشد.

وی افزود: در مهدهای کودک مربی‌ها کنترل و تب سنجی شده و گواهی سلامت دارد و از این بابت خیالم راحت است.

احمدی با بیان اینکه نظافت بهداشتی و ضدعفونی به صورت روزانه در این مراکز صورت می‌گیرد، ادامه داد: در درجه اول نگهداری سالم برای خانواده‌ها مهم بوده و آموزش در الویت بعدی قرار دارد.

خانه نشینی مربیان

مسئول کانون مهدهای کودک گلستان به خبرنگار مهر گفت: مهدهای کودک در گلستان از چهارم اسفند تا ۲۴ خردادماه با تعطیلی اجباری بسته شدند.

مریم طاهری افزود: در این فاصله مربیانی که بیمه داشته وارد سامانه اداره کار شدند و برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت مبالغی به حساب آنها واریز شد که البته تعداد مربیان بیمه شده استان کم بود.

 

وی ادامه داد: در برخی از مهدها به دلیل شرایط مالی اصلاً لیست بیمه‌ای وجود نداشت که مربیان بتوانند از این طرح استفاده کنند.

طاهری با بیان اینکه حمایت خوبی از مهدهای کودک صورت نگرفت، گفت: بعد از بازگشایی مهدها، هیچ استقبالی از طرف خانواده‌ها صورت نگرفت و اکثر آنها با کمتر از ۱۰ کودک و زیر ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کردند.

اجاره‌های سرسام آور مهد کودک‌ها، پرداخت اقساط و غیره در ایام کرونا این مراکز را در معرض ورشکستی قرار داده است.

وی با بیان اینکه مهدهای کودک دوباره به دلیل شیوع مجدد کرونا از دوم تیرماه بسته شده و در شهریورماه بازگشایی شدند، ادامه داد: در این میان هزینه‌های بالا و اجاره‌های سرسام آور و پرداخت اقساط، مدیران را در تنگنا قرار داد و بسیاری مجبور شدند تعدیل نیرو کنند.

طبق گفته طاهری این مربیان یا خانه نشین شده و اقلیتی هم به عنوان پرستار در منزل فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص تسهیلات هم توضیح داد که به ازای هر بیمه شده مبلغ ۱۶ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصدی پرداخت می‌شود اما به دلیل بازپرداخت کوتاه مدت بسیاری از دریافت وام منصرف شدند.

طاهری اضافه کرد: بسیاری از مهدها هم اکنون مراکز خود را جمع آوری کرده و ساختمان‌های خود را تحویل دادند و سرمایه آنها برای فروش در این برهه هم پوچ شده و ارزش چندانی ندارد.

مهد کودک از خانه مادربزرگ امن تر است

یک مدیر مهد کودک گرگانی که سابقه ۱۷ سال مدیریت مهد کودک را برعهده دارد به خبرنگار مهر گفت: با تعداد اندک کودکان امر آموزش و بازگشایی مهدهای کودک را آغاز کردیم.

وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود: با شیوع کرونا خانواده‌ها آن اعتماد لازم را به مهدکودک ندارند در حالی که مهدهای کودک بسیار امن تر از منازل مادر بزرگ و عمه و خاله‌ها و پرستارهای دیگر هستند.

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی با دقت کامل در مهد کودک‌ها رعایت می‌شود، ادامه داد: ما در قبال کودکان مسئول بوده و ممکن است پرستار و یا اقوام آن مسئولیت و دغدغه لازم را نداشته باشند.

این مدیر مهد کودک گرگانی تاکید کرد: این دغدغه برای رعایت پروتکل‌ها به پرسنل هم منتقل شده و محیط و اسباب بازی‌ها قبل و بعد از بازی ضدعفونی می‌شود.

وی تاکید کرد: در خانه مادربزرگ ممکن است افراد زیادی رفت و آمد کرده که پروتکل‌ها را رعایت نکند ولی در مهدهای کودک به دلیل نظارت‌ها اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد.

وی گفت: مربیان عاشق کودکان بوده و از مهر و عطوفت و مهربانی برای آن‌ها کم نمی‌گذارند و خساست به خرج نمی‌دهند و به همین امر است که کودکان با رغبت خاطر به مهدهای کودک مراجعه می‌کنند.

تزلزل مالی و ورشکستگی مهدهای کودک

کارشناس مسئول دفتر کودکان بهزیستی گلستان به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مصوبه ستاد کرونا فعالیت مهدهای کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.

فرشته شایگان افزود: بازدیدهای مکرر بر این مراکز انجام شده تا از نحوه رعایت پروتکل‌ها و سلامت کودکان مطمئن باشیم و در صورت نیاز تذکرات لازم داده می‌شود.

شایگان تصریح کرد: به دلیل ترسی که خانواده‌ها دارند هم اکنون تعداد بچه‌هایی که در مراکز ثبت نام شده بسیار کم هستند؛ به عنوان مثال در مهدکودک چهار ستاره تنها ۱۳ کودک ثبت نام کردند در حالی که ظرفیت اسمی آن ۲۰۰ کودک است.

وی از تزلزل مالی و در معرض ورشکستگی بودن مهدهای کودک خبر داد و گفت: تمام امکانات رفاهی و خدماتی توسط این مهد کودک‌ها فراهم شده و در این مراکز رشد همه جانبه کودک مدنظر قرار می‌گیرد.

شایگان با بیان اینکه شهریه‌ها براساس درجه بندی و فوق برنامه بزودی ابلاغ خواهد شد، اضافه کرد: شهریه پایه ۳۱ درصد و فوق برنامه ۱۵ درصد افزایش یافته که در حال بررسی با سازمان صمت هستیم که بعد از تأیید نرخ گذاری اعلام می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۸ تخلف شهریه نداشتیم و درآمد مردم آن قدر پایین آمده که مدیران مهدکودک نمی‌توانند نرخ مصوب شهریه را دریافت کنند و مدیران تخفیف خاصی به خانواده‌ها داده تا کودکان از مهد کودک محروم نشوند.

نگهداری از کودکان زیر هفت سال، ارائه آموزش‌های مختلف و همگام با سن کودکان به منظور ارتقا شخصیت اجتماعی و رشد فکری آن‌ها، افزایش اجتماع‌پذیری در کودکان، آموزش کارگروهی و فعالیت‌های جمعی به کودکان از جمله رویکردهای جاری در مهدهای کودک است که نقش آفرینی این مراکز را در تربیت نسلی فرهیخته و آگاه فراهم می‌سازد لذا باید به قصه دشواری حیات مهدکودک‌ها در دوران کرونا که سری دراز دارد، توجه بیشتری شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار