​واردات نهاده های دامی با ارز دولتی و فروش آن با ارز آزاد موجب شد تا قیمت مرغ در استان گلستان به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شود.

افزایش قیمت مرغ تنها گزینه روی میز مسئولان/ پرواز قیمت مرغ به کانال ۱۷ هزار تومان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، موضوع زیاد پیچیده نیست، مرغدار مجبور است نهاده هایی که این روزها در بازار کمیاب است را با قیمت بالایی خریداری کند و از یک سو افزایش ارز هم بر قیمت آمینه اسید، واکسن و غیره تاثیر گذاشته است و این مهم باعث شد که ستاد تنظیم بازار گلستان قیمت مرغ را که در استان گلستان از 15 هزار و 700 تومان عرضه می شد به 17 هزار تومان برساند.

 

حتی این قیمت هم برای پرورش دهندگان مرغ رضایت بخش نیست و برای آنکه سود آنها تضمین شود و ریسک دوره کاهش یابد، می خواهند قیمت مرغ در حال حاضر به بیش از 22 هزار تومان افزایش پیدا کند و بسته به نوسانات ارزی احتمال افزایش این قیمت ها در ماه های آینده همچنان وجود دارد.

 

داستان تلخ افزایش قیمت مرغ و کوچک شدن سفره مردم که شاید در ماه های آینده دیگر دستشان به گوشت مرغ هم نرسد از سودجویی عده ای خاص منشأ می گیرد که حاضر نیستند نهاده ای را که با ارز یارانه ای وارد کشور کردند را با قیمت منصفانه به دست مصرف کننده برسانند و داستان از آنجا وخیم تر می شود که گاهی شاهد آن هستیم شرکت های وابسته به دولت و با استفاده از اعتبارات و سرمایه های مردمی به این ماجرا دامن می زنند و در انتهای زنجیره وابستگی تولید مرغ این مرغدار است که با به جان خریدن ریسک های میلیاردی دوره های جوجه ریزی جدید را در بازار آشفته قیمت های نهاده تجربه می کند و شاید بسیاری از بخش های جامعه افزایش قیمت های مرغ را از چشم این تولید کنندگان می بینند.

 

اما بنا به گفته «هادی حق شناس» استاندار گلستان برای آنکه کمر مرغداران زیر بار هزینه های میلیاردی پرورش نشکند بنا شد که قیمت مرغ در استان یک هزار تومان افزایش پیدا کند.

 

*جوجه های یک روزه پایین تر از قیمت تمام شده عرضه می شود

«مختار مهاجر» رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این باره می گوید: گرچه قیمت تمام شده برای جوجه یک روزه دو هزار و 100 تومان است اما در حال حاضر جوجه یک روزه با قیمت یک هزار و 400 تا یک هزار و 600 تومان عرضه می شود و واحدهای پرورش مرغ مادر در حال زیان هستند و علت تحمل این خسارت و ادامه روند تولید جوجه یک روزه این است که واحدهای پرورش مرغ مادر امیدوارند در بازده یک ساله نمودار سود و زیان آنها مثبت شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: با توجه به قیمت نهاده های دامی و براساس نرخ آزاد نهاده ها قیمت مرغ در دست مصرف کننده 22 هزار تومان و قیمت مرغ زنده قبل از کشتار بیش از 19 هزار تومان است.

 

مهاجر بیان کرد: برای اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا نکند در حال حاضر به مرغداران یارانه می دهیم از سویی در قیمت تمام شده مرغ باید بحث هزینه های استهلاک تحهیزات و سازه های مرغداری که برای یک دوره 15 تا 20 ساله در نظر گرفته می شود لحاظ شود.

 

وی افزود: هر ساله به یک واحد مرغداری 10 هزار قطعه ای در استان یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه استهلاک وارد می شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان به قیمت مرغ در دیگر استان های کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به صورت متوسط قیمت مرغ در دیگر استان های کشور 17 هزار و 500 تومان است.

 

مهاجر بیان کرد: در حال حاضر به هر مرغداری 250 گرم نهاده به ازای هر کیلو مرغ پرورشی یارانه اعطاء می شود و در صورت حذف این یارانه قیمت مرغ در استان به 19 هزار و 300 تومان خواهد رسید.

 

وی به کیفیت پایین نهاده ها و بالانس نبودن جیره های مرغ گوشتی اشاره کرد و افزود: از مجموع 10 مرغداری استان بازدید داشتیم و در حالی که باید در مدت 42 روز وزن مرغ پرورشی آنها به دو کیلیو و 300 گرم به صورت متوسط می رسید اما به دلیل کیفیت پایین نهاده های دامی در 52 روز پرورش وزن مرغ به یک کیلو و 950 گرم رسیده است و این مهم باعث شده که هزینه های مرغدار نیز افزایش یابد.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان متذکر شد: چیزی که در جامعه از نظر بحث قیمت نهاده ها اتفاق می افتد با قیمت های تمام شده روی کاغذ مسئولان بسیار متفاوت است ولی با این وجود هزینه تولید مرغ در استان یک هزار و 200 تومان از هزینه های استان های کشور پایین تر است.

 

* افزایش قیمت نهاده های دامی 

«عباس اغنامی»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در این باره می گوید: برای اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا نکند پیش از این به ازای هر کیلوگرم پرورش مرغ 250 گرم نهاده با ارز یارانه ای به عنوان مشوق در اختیار مرغداران قرار می گرفت.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به کمبود و افزایش قیمت نهاده ها، گفت: در روزهای اخیر قیمت مصوب کنجاله سویا از دو هزار و 700 تومان به دو هزار و 950 تومان افزایش یافته است.

 

اغنامی یادآور شد: بنا شد در استان قیمت نهاده ها بررسی شود و بر اساس شرایط موجود و میزان کنجاله که براساس قیمت مصوب تحویل مرغداران می شود افزایش قیمت مرغ محاسبه شود که از نظر کارشناسان بخش کشاورزی قیمت مرغ به دست مصرف کننده باید به بیش از 20 هزار تومان افزایش پیدا کند.

 

وی افزود: در حال حاضر قمیت مرغ زنده قبل از کشتار 11 هزار و 500 تومان مصوب شده است و براساس بررسی که اتفاق افتاده نیاز است قیمت مرغ به 12 هزار و 200 تومان برسد.

 

«سعید حسن پور»، مدیر تنظیم بازار جهادکشاورزی گلستان نیز می گوید: در سایر استان های کشور قیمت مرغ به صورت متوسط 17 هزار و 500 تومان عرضه می شود و برآورد ما این است که قیمت مرغ برای اینکه برای پرورش دهندگان مقرون به صرفه شود باید به 19 هزار و 390 تومان افزایش پیدا کند.

 

مدیر تنظیم بازار جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد از نهاده های مرغداران را می توانیم تأمین کنیم و مرغداران مجبور هستند که 33 درصد از کنجاله سویای خود را با ارز آزاد در بازار تأمین کنند.

 

«عبدالغفار تلخه»، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان نیز در این باره اظهار کرد: اگر بتوانیم تمامی نهاده ها را با ارز دولتی در اختیار پرورش دهندگان مرغ قرار دهیم قیمت مرغ زنده 12 هزار تومان تمام می شود و اگر 66 درصد را تأمین کنیم قیمت مرغ زنده به بیش از 14 هزار تومان می رسد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ درب کشتارگاه به قیمت 12 هزار تومان و ۱۱ هزار و 900 تومان رسیده است.

 

تلخه یادآور شد: با عرضه نهاده ها به قیمت آزاد دور از ذهن نیست که قیمت مرغ قبل از کشتار به 14 هزار و 400 تومان برسد و  و با احتساب هزینه کشتار و افت پس از کشتار مرغ، هزینه آن به دست مصرف کننده به بیش از 22 هزار تومان افزایش یابد.

 

وی افزود: در حال حاضر مرغداران در حال زیان هستند و باید از آنها حمایت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار