رئیس کل دادگستری گلستان از راه اندازی اتاق دادرسی الکترونیک در 9 حوزه قضایی استان خبر داد.

فراگیر شدن دادرسی الکترونیک در گلستان / راه اندازی اتاق دادرسی الکترونیک در 9 حوزه قضایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان گفت: در طرح دادرسی الکترونیک، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت مجازی برقرار و در روز دادگاه نیاز به انتقال متهم از زندان به دادگستری نیست .

وی افزود: در زندان های گرگان و گنبدکاووس، فضای مناسب برای ارتباط تصویری زندانیان با قضات دادگاه فراهم شده است و مددجویان می توانند از طریق ویدئوکنفرانس در دادگاه های گرگان، کلاله، بندرگز، بندرترکمن، مراوه تپه، گالیکش، مینودشت، آزادشهر و کردکوی شرکت کنند و دیگر نیاز به انتقال زندانی به به دادگستری نیست .

هاشمیان اذعان داشت: دادرسی الکترونیک از امروز در گرگان راه اندازی شد و در نخستین روز اجرای این طرح، سه پرونده به صورت الکترونیک رسیدگی شد و متهمان که زندان بودند، تصویری در دادگاه شرکت کردند و دفاعیان و اظهارات خود را با قضات پرونده درمیان گذاشتند .

رئیس کل دادگستری گلستان همچنین گفت: بستر برای برگزاری دادگاه های الکترونیک تا پایان امسال در همه حوزه های قضایی استان فراهم می شود .

وی ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر تضمین سلامت مراجعان و همکاران، گام مهمی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده، کاهش هزینه‌های سیستم قضایی و افزایش سرعت انجام کارها، افزایش کیفیت رسیدگی و امنیت قضایی و اداری است.

هاشمیان با اشاره به امنیت بالای دادرسی الکترونیک به دلیل استفاده از فیبر نوری بیان کرد: جلوگیری از هزینه‌های اضافی و پیشگیری‌های لازم در خصوص خطرات اعزام زندانی به دادگاه، پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری ها، تسریع در عملکرد و کاهش اطاله دادرسی از دیگر اهداف این امر است.

لازم به ذکر است؛ ستفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از مواردی است که در مواد ۱۷۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی تاکید شده است .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار