والیبال گلستان علاوه بر داشتن دوجین بازیکن جوان و بومی در تیم شهرداری گنبد، ۶ ستاره در تیم‌های دیگر لیگ برتر و لیگ‌های خارجی دارد که می‌توانند پای خود را جای پای افتخارآفرینان پیشین این ورزش در استان گذاشته و به جمع نامداران ورزش پرطرفدار گلستان بپیوندند.

چشم امید والیبال گلستان به یک تیم و ۶ ستاره

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، والیبال از گذشته های دور پس از سوارکاری، یکی از پرطرفدارترین ورزش ها در گلستان به شمار می رفت و برگزاری مسابقه والیبال، یک پای ثابت مجالس شادی و جشن مردم این استان محسوب می شد.

حاج خوشگلدی و غیاث الدین صحنه، میکاییل یلمه، ابراهیم و عثمان سن سبیلی، شعبان چهارنایی، ادریس دانشفر، عبدالرحمان رئوفی، عظیم جزیده و پرویز فرخی، نمونه ای از والیبالیست های نامدار گلستان به شمار می‌روند که برخی از آن ها مانند ابراهیم سن سبیلی در جاج جهانی ۱۹۸۹ عنوان کاملترین بازیکن دنیا در رده سنی نوجوانان را کسب کرد.

روند رو به رشد والیبال گلستان با معرفی ستاره های متعدد در سال های اخیر ادامه داشته که اوج آن رقابت های آسیایی جاکارتا بود که در آن فرهاد قائمی و صابر کاظمی به همراه تیم ملی موفق به کسب مدال طلای این بازی‌ها شدند.

در والیبال ساحلی هم گلستان حرف های زیادی در تیم ملی برای گفتن دارد و تعداد ملی پوشان این استان در رده های مختلف سنی از تعداد انگشتان دست بیشتر است.

بهمن سالمی، آرش وکیلی، رحمان رئوفی، حامد میرزاعلی، آق‌محمد سلاق، بهمن قلی پوری، رسول یمرلی، کامبیز کلته و وحید نیکوفر از جمله ملی پوشان این استان هستند.

نکته جالب توجه آن است که ایران تاکنون دو بار در سال ۲۰۱۱ با حضور پرویز فرخی و آق محمد سلاق و در سال ۲۰۱۷ با رحمان رئوفی و بهمن سالمی که همگی گلستانی هستند، قهرمان رقابت های آسیایی شد.

لیگ برتر والیبال مردان ایران از پنج هفته قبل آغاز شده و علاوه بر یک تیم کامل از گنبد که اغلب بازیکنان آن را جوانان استان تشکیل می دهند، چند بازیکن هم به تیم های دیگر پیوسته و تلاش می کنند با استفاده از تجربه و توانمندی خود، به همراه تیم خود به قله قهرمانی نزدیک شوند.

فرهاد قائمی

پرآوازه ترین والیبالیست تاریخ گلستان که عنوان افتخارآمیز اولین ورزشکار راه یافته به المپیک را هم در اختیار دارد.

قائمی که اهل گنبد است، سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران در رده‌های نوجوانان و جوانان را دارد و در مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۱۹ سال پسران جهان در سال ۲۰۰۷ در مکزیک به همراه تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به مقام قهرمانی جهان رسید و نخستین مدال طلای ورزش ایران در رشته‌های تیمی در دنیا را کسب کرد.

۲ طلای بازی های آسیایی اینچئون و جاکارتا و ۲ طلای رقابت های قهرمانی آسیا در دبی و تهران، از جمله افتخارات تیمی فرهاد قائمی است.

قائمی که فصل گذشته در تیم زراعت ترکیه بازی می کرد در فصل جدید لیگ والیبال قطر به تیم الریان این کشور پیوست.

سلیم چپرلی

بازیکن ثابت فصل گذشته تیم پیکان تهران که با انجام بازی های درخشان عنوان پدیده لیگ برتر را هم کسب کرده بود، برای فصل جدید به تیم شهداب یزد پیوست.

چپرلی ۲۴ ساله سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی در رده های سنی گوناگون را دارد و محمد وکیلی از سرمربیان سرشناس ایران گفته بود که این بازیکن گلستانی بزودی راهی لیگ های معتبر والیبال جهان خواهد شد.

میکائیل تاجر

یکی دیگر از بازیکنان سرشناس والیبال گلستان میکائیل تاجر است که با قد ۲۰۲ سانتی‌متری به‌همراه سایپا عنوان نایب قهرمانی باشگاه های آسیا را در کارنامه دارد و در لیگ داخلی نیز با تیم های متین ورامین و سایپا تهران به مقام دوم لیگ برتر رسید.

تاجر در ۱۳۸۶ توسط زوران گائیچ و در سال ۱۳۹۳ توسط اسلوبودان کواچ به تیم ملی والیبال مردان ایران دعوت شد اما در لیست نهایی تیم ملی قرار نگرفت.

تاجر در این فصل لیگ برتر والیبال عضو تیم شهداب یزد است.

صابرکاظمی

کاظمی متولد ۱۳۷۷ در آق قلا است با ۲۰۵ سانتیمتر قد سابقه حضور در تیم زراعت بانک ترکیه را نیز در کارنامه دارد.

او از مجموعه والیبالیست های پرورش یافته تیم های محلی گلستان همچون میدان آق قلا است.

کاظمی برای لیگ ملت‌های والیبال مردان در ۲۰۱۸ برای نخستین بار به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد و مقابل ایتالیا اولین بازی ملی خود را تجربه کرد.

او پس از آن برای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و والیبال قهرمانی مردان جهان ۲۰۱۸ نیز به تیم ملی دعوت شد و در بازی های آسیایی جاکارتا عنوان طلای این بازی ها را به گردن آویخت.

کاظمی به همراه تاجر، در فصل جاری لیگ برتر در تیم فولاد سیرجان بازی می کند.

مهسا صابری

صابری از حمله بازیکنان زن باتجربه والیبال گلستان است که ۲ فصل قبل در تیم باشگاهی بالیکسیردی اس‌آی ترکیه بازی کرد.

مدافع وسط اهل کردکوی تیم ملی والیبال زنان با ۱۷۸ سانتیمتر قد امسال در سایپا بازی می کند.

صابری به همراه تیم بانک سرمایه و گاز تهران تجربه قهرمانی در لیگ برتر ایران را نیز دارد.

مونا آشفته

آشفته متولد ۱۳۷۹ در گرگان است که در ۱۸ سالگی به عنوان جوان ترین لژیونر تاریخ والیبال زنان ایران به لیگ ترکیه رفت و برای تیم های  بالیکسیردی اس‌آی و البیستان اسپور به میدان رفت.

او که این فصل بازیکن سایپا است در سال ۹۷ یکی از مهره‌های تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا بود و سپس به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا به میدان رفت.

حضور مستمر در سطح اول والیبال کشور و معرفی چهره‌های نامدار و ملی‌پوش در سال‌های متمادی در کنار هواداران پرشور، گلستان را به قطب‌ این رشته در کشور تبدیل کرده اما رونق این ورزش در گلستان نیازمند احداث سالن اختصاصی و توجه بیشتر به رده‌های سنی پایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار