گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۱۴ سد بزرگ مخزنی در دست بهره‌برداری با ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه حدود ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب دارد که می‌توان از این ظرفیت برای تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.

مخازن آبی گلستان؛ ظرفیت مناسب تولید برق از خورشید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کارشناسان شرکت آب منطقه ای گلستان معتقدند: سطح مخازن آبی این استان شمالی ظرفیت بکری برای تولید برق خورشیدی به شمار می رود که با سرمایه گذاری در این حوزه می توان از ظرفیت آن برای رفع بخشی از نیازهای استان به ویژه در زمان پیک مصرف در تابستان و جهش تولید انرژی استفاده کرد.

مدیر شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: سطح مخازن در دست بهره برداری استان، پنج هزار هکتار است که این شرکت آمادگی دارد آن را برای تولید برق خورشیدی در اختیار بهره برداران بخش خصوصی قرار دهد.

سیدمحسن حسینی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرمایه گذاران می توانند پنل های خورشیدی را روی آب در مخازن به صورت  شناور مستقر کرده و از آن در تولید برق استفاده کنند.

به گفته وی، مزایای اجرای این طرح علاوه بر رونق جهش تولید برق مورد نیاز استان یا صادرات آن در آینده، رفع دغدغه تهیه زمین برای نصب پنل های خورشیدی و ممانعت از تخریب اراضی است.

رییس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی گلستان نیز گفت: با توجه به اقلیم استان، استفاده از ظرفیت سطح مخازن سدهای گلستان برای تولید انرژی بوسیله پنل های خورشیدی ایده مناسبی است.

محمود محمدقلی پور اظهار داشت: مجموعه تابش سالانه خورشید در گلستان بین هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع برآورد می شود که میزان تابش خورشید در مناطق جنگلی و کوهستانی در محدوده هزار و ۸۰۰ تا هزار و ۸۹ کیلو وات ساعت بر متر مربع و در مناطق شمال شرق نیز در محدوده هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق گلستان نیز با اشاره به استفاده از ظرفیت مخازن سدهای استان برای تولید برق با استفاده از پنل خورشیدی گفت: این طرح از لحاظ فنی در مقابسه با عملکرد پنل خورشیدی در دشت و کویر دارای بهره وری بالا بوده و قابل توجیه است.

محمدرضا پاکزاد به خبرنگار ایرنا افزود: در پنل خورشیدی که به صورت شناور در مخازن سدها استفاده می شود به خاطر وجود تبخیر آب در زیر دستگاه، راندمان تولید انرژی حفظ شده و روند کاهشی بهره وری پنل خورشیدی مورد استفاده در دشت و کویر در زمان پیک گرما را ندارد.

به گفته وی طرح پیشنهادی شرکت آب منطقه ای گلستان، پیشتر در آلمان، فرانسته و چین مورد استفاده قرار  گرفته و در گلستان هم در صورت وجود سرمایه گذاران، قابل اجراست.

وی در خصوص سرمایه گذاری برای تولید برق از انرژی خورشیدی در گلستان، افزود: با وجود ظرفیت خوب در شمال استان، علاوه بر تولید انرژی خورشیدی با بهره برداری از ۱۰ طرح خانگی، صدور مجوز برای ایجاد ۲ نیروگاه تولید برق از انرژی خورشیدی در مزرعه واقع در مناطق کرند گنبدکاووس و شمال آق قلا در مرحله استعلام قرار دارد.

مطابق گزارش دستگاه های مرتبط گلستان، در این استان شمالی ۳۰۰ روز از ۳۶۵ روز سال در معرض تابش نور خوشید است که وجود این ظرفیت، گلستان را مستعد بهره گرفتن از انرژی خورشید در تولید برق کرده و ضرورت استفاده از این موهبت خدادادی در مناطق شمالی و مخازن سدهای استان را برای سرمایه گذاری در راستای جهش تولید دوچندان می کند.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که طبق گزارش مسوولان شرکت توزیع برق استان، در فصل تابستان پیک مصرف برق در این استان به هزار و ۵۰۰ مگاوات می رسد در حالی که در زمستان این رقم بین ۳۷۵ تا ۴۰۰ مگاوات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار