فعالیت خط تولید تنها کارخانه سیمان استان گلستان واقع در شهرستان گالیکش که به سبب مشکلات زیست محیطی ۲۳ روز پیش تعطیل شده بود، با نصب فیلترهای جدید وارداتی، از امروز چهارشنبه دوباره از سرگرفته شد.

بازگشت کارخانه سیمان گلستان به تولید با رفع مشکل زیستی محیطی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مردم گالیکش در شرق گلستان از چند ماه قبل نسبت به گرد و غبار خروجی دودکش‌های کارخانه سیمان مستقر در محدوده نیلکوه این شهرستان گلایه داشتند و همین علت، عاملی برای ورود مسوولان حفاظت محیط زیست و دستگاه قضایی استان به موضوع و تایید آلودگی زیست محیطی این واحد تولیدی به سبب تعویض نشدن به موقع فیلترها و در نهایت تعطیلی فعالیت آن از هفتم مهرماه جاری شد.

فرماندار گالیکش دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲ ماه قبل مهلت استقرار سیستم‌ مدرن غبارگیر و فیلتراسیون کارخانه سیمان این شهرستان پایان یافت و با وجود خرید این دستگاه‌ها از کشور آلمان اما به سبب برخی موانع گمرکی امکان ترخیص تجهیزات فراهم نشد.

علی اصغر میرزایی افزود: به سبب اهمیت موضوع، با پیگیری مسوولان استانی و کشوری برای سرعت دادن به ترخیص فیلترها، در نهایت ۲۱ مهرماه جاری این تجهیزات از گمرک ترخیص و به کارخانه سیمان شهرستان منتقل و کار تعویض و نصب آنها انجام شد.

وی اضافه کرد: با نصب فیلترها از امروز چهارشنبه فعالیت کارخانه سیمان گالیکش طبق روال قبلی و بدون آلودگی زیست محیطی آغاز شد و اداره محیط زیست نیز به صورت آنلاین بر فعالیت زیست محیطی این واحد تولیدی نظارت دارد.

فرماندار گالیکش به دغدغه‌های برداشت مواد معدنی از مناطق پیرامونی این کارخانه نیز اشاره کرد و گفت: طبق تعهدات کارخانه سیمان بزودی نقاط تخریب و برداشت شده در محدوده این واحد صنعتی تسطیح و نسبت به نهال‌کاری آن‌ها از بالادست نیلکوه اقدام خواهد شد.

همچنین مدیر کارخانه سیمان گلستان نیز با اذعان به اینکه فیلتراسیون این واحد نیاز به تعویض داشت به خبرنگار ایرنا گفت: براین اساس از چند ماه قبل خرید فیلترها با هزینه ۵۰ میلیارد ریال از کشور آلمان انجام شد.

فرید فرهادی بابیان اینکه فیلترهای خریداری شده از ۶ شهریور وارد گمرک تهران شد اما به سبب برخی مشکلات و موانع گمرکی ترخیص آن طول کشید، افزود: به همین علت و رفع نگرانی مردم گالیکش نسبت آلودگی زیست محیطی کارخانه، از هفتم مهرماه فعالیت این واحد تولیدی متوقف شد.

وی اضافه کرد: پس از ترخیص فیلترها و حمل آن به کارخانه در ۲۱ مهرماه، کار نصب آن انجام و از امروز چهارشنبه فعالیت این واحد تولیدی با رعایت مسائل زیست محیطی شروع شد.

کارخانه سیمان گالیکش در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید و ۴۰۰ نیروی کار دارد و از جمله واحدهای صنعتی گلستان است که سالیانه میلیون‌ها دلار سیمان و کلینکر به کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قرقیزستان صادر می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار